Ta in EN häst från hagen

P

Poetry_princess

Hur gör man egentligen för att undvika att bli nedsprungen/sparkad/etc av de andra hästarna? Jag har bara tagit in hästar "kollektivt", dvs alla andra tog in sina samma tidpunkt. Alt. tagit hand om lösdriftshäst som bara haft en liten shettis som sällis..

Har börjat fundera lite på hur jag skulle ställa mig inför den situationen, dvs att ta in hästen ensam medan en massa andra hästar i hagen kanske också vill in och står och trycker vid öppningen.

Så, frågan är: hur gör man? Vad ska man tänka på?

Sv: Ta in EN häst från hagen

För det första ska man inte tänka så mkt utan bara göra. ;)

Enklast är att lära alla hästar att inte försöka tränga sig ut ur grinden. Men är det flea som blir kvar i hagen så brukar det inte vara något problem att få dem att stanna kvar. Oftast följer inte ens resten med till grinden.

Om det är eltråd i grinden så se till att hålla den sträckt så att ingen fastnar i den el får för sig att gå över den. En effektiv metod för att lära nån extra bångstyrig häst att stanna kvar i hagen är att kasta grinden på/mot den, med strömmen ikopplad :devil: . Det kan man ta till när inget annat funkar.

Är du osäker i början så be någon annan att öppna och stänga grinden åt dig så behöver du bara bekymmra dig över hästen.

Sätt på dig hjälm och handskar åtminstone första gångerna tills du ser hur det funkar. Jag tycker INTE om att hamna mitt i en flock hästar, det är lätt att komma emellan. Men å andra sidan, om du ska hämta bara en häst så brukar de andra inte vilja följa med. Ett annat tips är att INTE ta med godis i hagen för då får du alla hästarna på dig och då kan det bli bråkigt.

:confused: :confused:
Gå ut och hämta hästen led bort den till grinden och led ut den genom grinden. :idea:
Eller har ni monster hästar?
Möjligen får man ha lite koll så att de inte smiter med ut genom grinden, har i alla mina år med hästar haft 2-15 hästar i hagen och aldrig haft några större problem.
OK tar man in på kvällen så står de väl och trycker lite vid grinden men då är det bara att smaka och "vifta" lite så backar de något steg så hinnar man stänga grinden efter sig. :)

tycker att det är bra om det dessutom finns en sådan där slusshage, dvs man får gå igenom två grindar för att komma in i riktiga hagen. Då kan du ta din häst, föra med dig den in i lilla slusshagen, stänga efter er utan att oroa dig för om ev trängande hästar ska lyckas rymma ut ur hagen.

Jag håller med, oftast så går det jättebra, man får vara lite snabb bara. Men det beror på vad det är för flock också, nyetablerad eller gammal och invand, vissa jobbiga individer osv.

Poetry_princess skrev:
Hur gör man egentligen för att undvika att bli nedsprungen/sparkad/etc av de andra hästarna? Jag har bara tagit in hästar "kollektivt", dvs alla andra tog in sina samma tidpunkt. Alt. tagit hand om lösdriftshäst som bara haft en liten shettis som sällis..

Har börjat fundera lite på hur jag skulle ställa mig inför den situationen, dvs att ta in hästen ensam medan en massa andra hästar i hagen kanske också vill in och står och trycker vid öppningen.

Så, frågan är: hur gör man? Vad ska man tänka på?
Hålla undan de andra hästarna från grinden. Med hjälp av att se till att de är på "rätt sida" om linorna så att man kan "fösa" linorna mot dem för att hålla dem undan om så behövs. Om de är väldigt påflugna skulle jag ta med ett spö och med det visa dem att hålla sig undan. Ställ dig vid sidan av din häst framme vid grinden och schasa bort vännerna och sedan kan du öppna grinden - visa vägen ut för din häst och därefter ta i grimskaftet så att den direkt vänder upp bredvid dig och stänga grinden för de andra.

Jag upplever det aldrig som något större problem att ta in en häst i taget. Utom när man haft unghästar som är lite hopplösa och vill "klistra fast sig" i varandra. :crazy:

Ha hästen i ena handen( den som är längst bort från grinden) ta grinden i andra handen. låt din häst gå igenom o. runda dig i ett ganska smalt hål med dig mellan de "lösa" snörena o. hästen. du kan vända dig lite bakåt ( med snörena mellan dig och hagen) och "skrapa av" de andra hästarna av din häst med snörena i fall att de skulle vilja komma med.
det brukar inte vara några problem alls, bara man ser till att sin häst inte bara knallar på utan att tänka på att vänta på en själv:)

Ja... Tack för svaren, hoppas det är lika lätt som ni får det att låta...

Ja detta med in och utsläpp av hästar... alltid ett viktigt ämne eftersom det är då de flesta olyckor händer! men jag går bara in lugnt i hagen och hämtar min häst, tar ev med ett grimskaft till så jag kan "snurra bort" hästar som är påflugna..=) det brukar fungera bra, elelr att bara använda kroppsspråket för att visa att de ska flytta på sig. det gäller att biffa upp sig och se till att ta plats. sen själva momentet att komma ut ur hagen behöver man bara t'änka på att hållla eltråden sträckt, så ingen trasslar in sig eller får stötar i onödan. Och att se till att det bara är hästen som ska ut som kommer plats i utrymmet mellan grind och staket, så brukar ingen kunna smita med. och har man en smidig häst så går det ju ganska fort att vända tillbaka och stänga grinden =) kommentaren som någon sa att hon brukade slänga eltråden MED el i mot hästarna så de skulle gå undan... tycker det löåter som ett väldigt dåligt sätt att inge förtroende. ska de sedan vara rädda och trampa runt varje gång de själva ska ut från hagen och måste gå nära den tråden som gett dem obehagliga upplevelser?? fatatr inte riktigt hur du tänker.. du kan ju testa själv och ta emot den stöten och se hur skönt det är... jag är glad att de inte gör så mot min häst när de tar ut nån av hans hagkamrater!

Är det fråga om normalt funtade hästar i flocken är det inga problem, speciellt inte om man ska ta in sin häst när det inte är dags för insläpp. Möjligen kan det bli problem att få med sig den man vill ha in som oftast vill vara kvar med kompisarna.

Jag har själv däremot varit med om att ha en extremt vaktig häst i hagen. Han ville inte att någon i hans flock skulle försvinna. Vid flera tillfällen attackerade han de hästar jag skulle hämta och dessa situationer hade kunnat sluta riktigt illa. Den hästen fick inte vara kvar i flocken för våran säkerhet.

/My

våra hästar är uppfostrade att inte springa över människor eller andra hästar. dom vet att dom inte får gå ut bara för att en annan går ut. min är väl ett undantag, då hon brukar krypa under tråden ibland om hon blir lämnad ensam i hagen..

hästar som försöker ta sig ut efter den häst jag tar ut brukar jag vifta åt med tråden, då kommer dom inte nära.

Patsy har nästan hela tiden varit ranghögst så när hon hart stått med hästar som inte har haft vett att flytta på sig när jag bett om det så har jag helt enkelt skickat ut henne framför mig genom en liten liten öppning och sen gått ut själv och stängt.

Det kan vara lite svårt när man har en häst som inte vågar tränga sig fram och då får man komma överrens med de andra ägarna om att man måste få "schasa" bort de som ev står vid grinden, med spö om så behövs.

Ett alternativ är också att ha en sluss så att man om ngn tränger sig, inte står med en lös häst.

Men hos oss är det "bara" när det närmar sig insläpp som de andra hästarnar kommer med till grinden.

Det var det jag tänkte på... Nu står den här "flocken"så pass isolerat att det inte är hela världen om det är någon som smiter. De stannar på gården så är det bara att locka in den igen. Men om alla springer ut.. När det är jag som har ansvaret är jag ensam i stallet och vill inte att olyckor ska hända. Är ju så rädd om de små liven!

Min kompis häst stod i en stor hage med 4-5 hästar, så de var ganska tajta. En av hästarna var riktigt farlig, kom rusande med bakåtstrukna öron... Jag kan säga att jag INTE ville följa med när hon skulle hämta sin häst!
Det var det jag var rädd för... "Vakthästar"...

Brukar med fascination se på när 9 åringarna i stallet ska hämta ut sin ponny från hingst och fölflocken. De går morskt in och föser undan de andra hästarna och tar sedan sin ponny i grimskaft och går ut. Nåde det föl eller hingst som vågar följa efter......

Ja, man har ju en tendens att vara modigare som yngre... Jag var likadan, klättrade under magen på hästar för att komma åt att borsta i ljumsken och grejer.... Jösses, det hade kunnat sluta illa om jag inte skötte en supersnäll häst!

Jag tror att ju äldre man blir desto mer tänker man på vad som kan hända... Jag ser en miljon skräckscenarion framför mig både vid ridning och hantering och är alltid jätteförsiktig...

Här fanns en del tips om en smal "öppning" för hästen man ska hämta.
Men om hästen är rädd för eltråden då?
Vi måste öppna ordentligt och hålla bort trådarna för att hästen ska ta det lugnt. Då går det inte med en liten öppning.
Nu är dom andra flockkompisarna inte såna som vill in speciellt ofta, men ibland händer det ju att nån vill med.

oz_joj skrev:
tycker att det är bra om det dessutom finns en sådan där slusshage, dvs man får gå igenom två grindar för att komma in i riktiga hagen. Då kan du ta din häst, föra med dig den in i lilla slusshagen, stänga efter er utan att oroa dig för om ev trängande hästar ska lyckas rymma ut ur hagen.

en sluss skulle jag absolut satsa på att bygga! det är en billig och enkel försäkrning om att inget oförutsett händer vid in och utsläpp.
om man vill kan ju faktiskt bygga en sluss bredvid den "riktiga" ingången. på det sättet slipper man använda slussen om alla ska ta in sina hästar på samma gång. om man dessutom har två ingångar så kan man med lite planering komma ifrån den värsta lersörjan....

en sak till som man kan göra när man ska ta in sin häst är att gå runt i hagen tills alla andra hästar har skakats av. dom tröttnar rätt snabbt på att bara förlja med runt i hagen och ställer sig och äter i stället och då kan du passa på att ta ut din pålla.

men oftast brukar det inte vara några problem när man bara ska ta in en.

lycka till!!!!!

Monsterhästen har vi! Hon är en egensinnig ponny i värsta testaråldern (6år). Hon går i hagen med en yngre tjejkompis. När kompisen ska hämtas från hagen gör vår ponny allt för att istället valla bort kompisen från sin matte. Om matte trots det får tag i sin häst försöker vår ponny smita ut genom att springa rakt över kompisens matte vid grinden. Jag har fått lite tips i den här diskussionen och funderar på att som inlärning sätta fast en extra eltråd med handtag vid grindens fäste så att vi liksom kan gå som en extra grind på andra sidan den hästen som hämtas. För det är ju på den "obevakade" sidan hon i första hand försöker slinka ut - i bästa fall kanske hon då kommer åt den extra eltråden och lär sig sin läxa? (jag tänker mig ungefär att man går med den tråden som med en lina bakom en häst som ska lastas, fast den ska förstås inte snudda den "snälla" hästen) Låter det som en möjlig idé? Det kräver förstås att man är en extra person vid hämtningen några gånger, men det kan jag ställa upp på för att undvika framtida strul. En sluss vore förstås optimalt men känns lite "större" speciellt när man är inhyrning och inte har sina egna hagar.
/nocke

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30