Ta hem en egen kock

sommarregn

Trådstartare
Vad tror ni om det? Jag har en fundering på att starta eget. Alltså åka hem till folk och laga mat, både sk husmanskost till lunch ,middag , och även festsammanhang tex bufféer, eller vad man nu önskar. Vad tror ni om det, skulle ni tänka er att ta hem en "egen" Kock? :)
 
Sv: Ta hem en egen kock

Ja, någon enstaka gång (om året alltså) men inte regelbundet.
I så fall för antingen 1) lyxen att ha en egen kock, gärna med spännande inriktning eller 2) för att samla ett gäng kompisar och ha lite kockskola hemma.

Det räknas väl som hushållsnära tjänst, så det går att göra ROT-avdrag för det?
 
Sv: Ta hem en egen kock

Idén är gammal. :D Kallades förr kalaskokerska.(googla!)

Jag tror marknaden är liten, men stabil.
 
Sv: Ta hem en egen kock

Min mormor anlitade ibland kokerska/kock till större kalas.

Själv tycker jag att det gör kalasen mindre personliga, och därför passar just vid mindre personliga tillställningar. Själv gillar jag dock inte mindre personliga tillställningar, och skulle därför inte köpa en sådan tjänst. Då bjuder jag hellre på mat som är sådan att jag kan laga den, även till många. Det gör ju även att matvalet blir mer personligt, snarare än "fint" eller "korrekt", tex.

Senast jag var på en middag som ordnades med en kock i hemmet gällde det en middag efter en begravning, med endast den närmaste familjen närvarande. I den situationen var det ganska skönt att någon annan lagade maten, dukade och serverade vid sittande bord så att vi sörjande slapp tänka på sådant just då.
 
Sv: Ta hem en egen kock

Jag drev en cateringfirma på Gran Canaria och jag var flitigt anlitad som inhyrd kock. Men då var det till väldigt rika människor med exklusiv smak och det handlade ofta om 7 rättersmiddagar med exklusiva unika råvaror.
Svårt att komma in i de kretsarna men när man väl är inne så sprider det sig som en löpeld. De flesta av mina kunder var Italienare, de har tydligen en smak för sådant. Minns en gång när jag lagade till ett gäng riktigt kända kockar, det var lite nervöst :-)
Jag har ju fördelen av att ha rest runt i halva världen och ätit alla exclusiva maträtter man överhuvudtaget kan tänka sig så min smak och min kunskap är väldigt bred och välutvecklad. Detta kompenserar förmodligen min största brist... Att jag har ingen som helst kockutbildning :-)
 
Sv: Ta hem en egen kock

När min sambo fyllde år fick han som present en kock som kom hem och grillade en 3-rätters åt oss. Jättetrevligt initiativ men köket såg ut som ett bombnedslag...
 

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 892
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 561
Senast: Shaggy
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp