Ta hand om ung hud

Lupino

Trådstartare
Jag har en dotter som är 10 och jag ser att hon börjar få lite pormaskar på näsan.

Hur bör en person som inte använder smink ta hand om sin hud? Hon tvättar aldrig ansiktet, borde hon göra det? Jag har haft mycket finnar fram till 30 år och har fortfarande till och från nu efter 40.

När jag var liten såg jag att mina kusiner tvättade ansiktet varje dag med tvål och tänkte i efterhand att mina problem berodde på att jag inte tvättat mig (jag var nog mer som min dotter).

Vill ge min dotter chansen att göra rätt med sin hud, därför frågar jag här.

Oj, jag tror att det är individuellt vad som funkar. Det är väl först och främst viktigt att identifiera vad hon har för slags hud. Om den är fet/oljig, "oren", torr osv. Jag har väldigt torr hud samtidigt som jag lätt får finnas och pormaskar. Dessutom är huden extremt känslig så mängden produkter jag kan använda är begränsad. Att tvätt ansiktet med tvål är rena döden för mig. Jag sköljer ur ögonen med svalt vatten på morgonen, inte mer.

Är pormaskarna dessutom begränsade till näsan ska ni kanske inte börja behandla hela ansiktet utan bara lokalt, där problemen uppstår (typiskt T-zonen).

Så, lite ospecifkt och amatörmässigt från mig.

Jag har en dotter som är 10 och jag ser att hon börjar få lite pormaskar på näsan.

Hur bör en person som inte använder smink ta hand om sin hud? Hon tvättar aldrig ansiktet, borde hon göra det? Jag har haft mycket finnar fram till 30 år och har fortfarande till och från nu efter 40.

När jag var liten såg jag att mina kusiner tvättade ansiktet varje dag med tvål och tänkte i efterhand att mina problem berodde på att jag inte tvättat mig (jag var nog mer som min dotter).

Nej, dina finnar berodde/beror inte på att du inte gjorde likadant som dina kusiner. De beror på att du är du, alla har olika hud. Jag har aldrig (missförstå mig rätt... ;)) varken tvättat eller smort in mig i ansiktet, och jag har aldrig haft problem med finnar.

Aldrig tvål i ansiktet. Det är som att be om problem. Har hon bara pormaskar så hade jag inte gjort något alls. Stör det henne så köp en mild ansiktstvätt och en lika mild ansiktskräm som ger fukt. Att bara tvätta hjälper inte utan huden måste få fukten tillbaka. Känns det övermäktigt för henne att både tvätta och smörja så köp t ex https://www.lyko.se/neutrogena/neut...ontrol-ultra-light-spot-treatment-moisturiser och dutta bara där huden är oren. Den ska inte användas överallt alltså utan enbart på pormaskar/finnar.

Jag hade något lite av finnar när jag var ung. När jag slutade tvätta ansiktet, så försvann finnarna. Om orsakssambandet var att jag slutade tvätta ansiktet med tvål och vatten dagligen, eller om det handlade om att jag blev äldre, vet jag naturligtvis inte bestämt, men så fungerade det på mig i 15-års åldern i alla fall.

Jag har de senaste 40 åren alltså bara i extremfall, tvättat ansiktet med tvål, alltså när jag fått yttre smuts, målarfärg, eller något annat som behövt lite mer kraft än vatten för att få bort.

Annars så funkar den avsköljning som det blir när man tvättar håret, som tillräcklig tvätt.

Jag använder ingen makeup, inga hudvårdsprodukter alls i ansiktet, och har inga hudproblem alls.

Evolutionen har antagligen sett till, att de allra flesta egentligen inte behöver göra mer än att skölja av ansiktet med vanligt vatten.
Majoriteten av alla män gör inte mer än så, och jag tvivlar på att kvinnor verkligen "behöver" göra mycket mera. Men normer och reklam lockar in många kvinnor i en evig cirkel av ansiktstvättande, och hudvårdsproduktsanvändande...

Mina hudproblem började med pormaskar på näsan. Jag fick aldrig någon hjälp som yngre och gjorde ingenting och min hud förstördes långsamt och säkert och jag mår fruktansvärt dåligt över min hud som 27 år gammal.

Fantastiskt bra att du vill hjälpa din dotter med hudvård! Jag skulle se till så att hon fick en mild rengöring och en återfuktande och mild ansiktskräm. Gå inte till Ica eller dyl och köp utan ta tid och köp bra produkter utan en massa skit i. För att få bort pormaskar så vill man även exfoliera huden och absolut inte klämma!

Jag kan börja med att säga att hon själv inte lagt märke till pormaskarna än och jag tänker inte säga något! Men om jag får några bra tips här kan jag ju hjälpa henne att komma in på rätt spår, det är inte mer komplicerat än att introducera deo när det behövs känner jag.

Jag kan tillägga att hon aldrig tvättar ansiktet (inte sköljer med vatten heller alltså). Hon är inte förtjust i det så när hon tvättar håret blir bara håret sköljt och inte ansiktet. Håret tvättas bara en gång/vecka max.

Men ni verkar inte tycka att vi ska göra något alls? Om blemmor börjar komma, vad blir åtgärden då, då?

Jag kan börja med att säga att hon själv inte lagt märke till pormaskarna än och jag tänker inte säga något! Men om jag får några bra tips här kan jag ju hjälpa henne att komma in på rätt spår, det är inte mer komplicerat än att introducera deo när det behövs känner jag.

Jag kan tillägga att hon aldrig tvättar ansiktet (inte sköljer med vatten heller alltså). Hon är inte förtjust i det så när hon tvättar håret blir bara håret sköljt och inte ansiktet. Håret tvättas bara en gång/vecka max.

Men ni verkar inte tycka att vi ska göra något alls? Om blemmor börjar komma, vad blir åtgärden då, då?

Jag tänker att om det vore mitt barn och jag inte riktigt har koll på hur huden ska vårdas skulle jag nog boka in oss på någon bra hudvårdssalong och få en trevlig stund tillsammans plus goda råd om hur huden ska tas omhand.

Jag tänker att om det vore mitt barn och jag inte riktigt har koll på hur huden ska vårdas skulle jag nog boka in oss på någon bra hudvårdssalong och få en trevlig stund tillsammans plus goda råd om hur huden ska tas omhand.
Men en "hudvårdssalong" är väl ett ställe där man säljer behandlingar och produkter? Alltså en kommersiell inrättning, vars syfte är att tjäna pengar på behandlingar och försäljning av produkter.

Dessutom, precis som hos frisören, säljer man produkter av några märken man har avtal med, men inte läkemedel.
Detta betyder inte att produkterna i sig är "dåliga", utan att det är en allt annat än en neutral plats för
vetenskapligt baserade goda råd om hud.

Får man verkliga problem, som leder till att man får ont, eller får så mycket finnar att man utsätts för spott och spe, så ska man väl snarare söka läkare.

Blemmor/finnar/kvisslor/pormaskar i rimlig mängd, hör ungdomen/puberteten till. Att inte bry sig om det och skapa oro hos barnet för att det "inte har perfekt hud" är antagligen det allra bästa för barnets självförtroende. De största problemen med finnar och liknande är oftast inte hudproblemet, utan de problem som man har i puberteten med sin självbild och sin osäkerhet.

Den som helt och hållet klarar sin ungdom utan en enda finne, är ovanlig. Dessutom dyker naturligtvis en riktigt ilsken finne (mitt på nästippen kanske) gärna upp när det är dags för något evenemang, som t.ex. någon form av skoldans eller liknande...

Oftast behöver man inte göra just någonting, finnar/blemmor/kvisslor kommer och går, men blir de så många så de blir besvärande, endera så att barnet utsätts för någon sorts mobbning, eller så att det är ovanligt mycket stök i ansiktet, så kan man behöva ta tag i mobbingproblemet, och/eller söka läkare.

Mina hudproblem började med pormaskar på näsan. Jag fick aldrig någon hjälp som yngre och gjorde ingenting och min hud förstördes långsamt och säkert och jag mår fruktansvärt dåligt över min hud som 27 år gammal.

Fantastiskt bra att du vill hjälpa din dotter med hudvård! Jag skulle se till så att hon fick en mild rengöring och en återfuktande och mild ansiktskräm. Gå inte till Ica eller dyl och köp utan ta tid och köp bra produkter utan en massa skit i. För att få bort pormaskar så vill man även exfoliera huden och absolut inte klämma!
Fast jag har å andra sidan aldrig skött min hud särskilt bra. Får pormaskar då och då och så har det varit jämt. Tvättar ibland bort sminket. Ibland sminkar jag över det gamla :o och jag har riktigt bra hud. Tror det mer har med gener att göra än tvättande. Hela familjen har bra hud utan några stora ansträngningar.

Fast jag har å andra sidan aldrig skött min hud särskilt bra. Får pormaskar då och då och så har det varit jämt. Tvättar ibland bort sminket. Ibland sminkar jag över det gamla :o och jag har riktigt bra hud. Tror det mer har med gener att göra än tvättande. Hela familjen har bra hud utan några stora ansträngningar.

Ja precis, det har med gener att göra. Vissa behöver pyssla mer än andra. :) Jag hade dock gärna sett att mina föräldrar hade hjälpt mig med min hy. Det är otroligt lätt att förstöra den och t.ex. förstorade porer på grund av mycket och stora pormaskar går det inte att göra något åt när skadan väl är gjord, så det är värre än finnar i mina ögon. Finnar kan jag leva med, ärr går att lasra bort, men förstorade porer går det inte att fixa till.

Ja precis, det har med gener att göra. Vissa behöver pyssla mer än andra. :) Jag hade dock gärna sett att mina föräldrar hade hjälpt mig med min hy. Det är otroligt lätt att förstöra den och t.ex. förstorade porer på grund av mycket och stora pormaskar går det inte att göra något åt när skadan väl är gjord, så det är värre än finnar i mina ögon. Finnar kan jag leva med, ärr går att lasra bort, men förstorade porer går det inte att fixa till.
Kan tycka att det är overkill att noja över ett barns pormaskar. Inger säger att barnet kommer få taskig hud.

Kan tycka att det är overkill att noja över ett barns pormaskar. Inger säger att barnet kommer få taskig hud.

Att tvätta och smörja med rätt produkter är inte att noja utan kan förebygga ett problem i framtiden. OP säger ju själv att hon själv hade taskig hud och vill ge sitt barn rätt förutsättningar.

"Pormaskar" på näsan är oftast "Sebaceous Filaments" och dom ska man inte dra bort, klämma eller dylikt. Man håller rent genom att använda BHA, Oil cleansing eller en lermask.

Att använda "pore strips" orsakar enbart skada, med förstorade porer eller till och med brustna blodkärl på näsan.

Nej, stopp. Absolut inte en sån där pormask remsa. Det förstör huden något enormt!
Okey, jag har hört att dom är bra av andra som använt dem.
Jag har aldrig haft pormaskar själv och har bara använt rengörande ansiktsmask i tonåren mot fet och känslig hy.

Ansiktsmask är en bra grej och inget som behöver göras så ofta.
Kan du inte göra det till en mor och dotter grej så att ni gör det tillsammans?
Hjälpa varandra att kleta på, skratta åt att ni ser fåniga ut så det blir en rolig grej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 463
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 118
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar