Ta föl på sto!J

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emmapaztej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 338
E

emmapaztej

Jag har ett sto efter Bellini-Maraton
Hon är bitchig m rejält humör. Hon är 167 cm i mankhöjd!
Om man t.e.x skulle betäcka henne med Flyinges Richfield
www.flyinge.se
klicka på avel och sport hingstar 2007/2008 och klicka richfield

Alltså en dressyrhäst :) Hon är 11 år. hur tror ni avkomman skulle bli?

Kramar

Sv: Ta föl på sto!J

Det är smartare att länka till bilder och info på stoet;)

Lite mer information om stoet. Är hon tävlad, visad på treårstest-kvalitetsbedömning. Vad är det tänkt att en avkomma skall användas till, skall du ha den själv eller ska den säljas vidare. Har stoet haft föl tidigare och är du ute efter några särskilda blodslinjer.
Kan du tänka dig att annvända utländska hingstar också.

Med den stammen så förstår man att det är mkt humör i henne:D.
Jag hade därför tittat efte rhingstar som väldokumenterat lämnar gott temperament på sina avkommor....

Dvs en ngt äldre och väl använd hingst.

Jag har hört många säga att Figaro R ska vara trevlig och att hans avkommor ska vara fina men jag känner inte till hingsten så väl men hört andra lovprisa honom. Bocelli har jag också mycket poitivt om.
Är det en hopphingst du letar efter finns ju Feliciano vars avkommor ofta blir mycket trevliga eller varför inte hans son Hip Hop.

Jag har ju "hittat" en kalas fin multi talanghingst :love:
Grymt snygg, han heter Chequille:bow:

Hans avkommer är ju inte så jätte gamla, han är f-99 men ska tydligen gå som attans på fölvisningar osv!

Hade jag varit som du så hade jag tagit en multitalang (eftersom bellini också hoppar jätte bra) så ska du sälja fölet så riktar du dig till fler köpare om du har en stam som du kan få ut mycket av:idea:

Han finns på Flyinge om du tittar under internationella topphingstar

Javisst är han snygg! :love:
Jag föll direkt på bilden och sen när jag läste vidare så verkar han vara en topphingst!

Helt klart något att tänka på tycker jag.

Även om du ska behålla själv eller sälja så tror jag bebisen skulle attrahera många eftersom det är multi hingst på multi hingst. tror att det skulle bli en super bebis:banana:

Min valack e.Bellini-Indus är oxå lite skarp. Vad säger Ancan och ni andra om den stammen? Han är på min avatar och är en otroligt personlig häst med enorm arbetsvilja och klok, som jag älskar av hela mitt hjärta. Men han skiljer på folk.

Till TS: Ta gärna en dressyrhingst som Bocelli till exempel eller så ngn multihingst. Lycka till med ditt sto som fick fina poäng på treårstestet tycker jag.

Min valack e.Bellini-Indus är oxå lite skarp. Vad säger Ancan och ni andra om den stammen? Han är på min avatar och är en otroligt personlig häst med enorm arbetsvilja och klok, som jag älskar av hela mitt hjärta. Men han skiljer på folk.

Bellinis avkommor har väl över lag haft mkt mellan öronen och varit vakna och tänkande.
Ganesco(far) har ju lämnat arbetsvilliga och starka hästar, så en del av det kommer nog därifrån, men även på din hästs möderne finns det starka individer. Indus far Cosmos** hade dåtidens bästa fullblodssto, samt fullblodshingst som föräldrar. (Amazita**/ Darbhanga) Bägge dessa lämnade hästar med bra kroppar och bra "löpskallar" enligt den nyss bortgångna Gunnar (ASVH).
På Indus möderne ligger sedan Oberon , efter den starka förärvaren Variolo. Oberon exporterades relativt ung till Danmark. (Så jag hoppas kanske att GÖREL kan fylla i hur mkt han användes där eventuellt...)

Med den stammen bör det vara en hållbar häst du har, och lite synd är det väl ändå att det är en valack:angel:

Men Ganesco var väl snällheten själv, det har jag hört iaf. Man kunde väl nästan leda ut honom i pannluggen när det var dax för betäckning;)

Har haft ett sto efter Ganesco, fram till hon var 5 år var hon ett monster men sedan var hon världens snällaste häst:love:

Men Ganesco var väl snällheten själv, det har jag hört iaf. Man kunde väl nästan leda ut honom i pannluggen när det var dax för betäckning;

Absolut, men snäll betyder sällan dum, bara samarbetsvillig...:D

Jag menade med stark mera hållbara....ser att jag uttryckte det lite vagt.

Sv: Ta föl på sto!

Jag såg en liten vink;)

Oberon har faktiskt bara 20 registrerade avkommor i Danmark:confused: Den yngsta född -75. De flesta andra är ston, så antingen finns inte alla avkommor med, eller så var han inte så använd. Han fick klass 1 vid avkommeframställning 1972.
Kan tillägga att hans pappa Varolio gav bra hoppanlag och att Indus mormorsmor var helsyster med Gaspari:love:

Visste väl att du hade mer att fylla på med:love:, du är en goding...;)

Mysko det där med Oberon...funderar på om han tävlades en del... men det kan vara en annan Oberon som spökar i mitt gamla minne...

Inga resultat från Danmark???

Jag har åxå hört att Ganesco och hans avkommor ska ha hur bra temperament som helst.:)

Bellinis avkommor har väl över lag haft mkt mellan öronen och varit vakna och tänkande.
Ganesco(far) har ju lämnat arbetsvilliga och starka hästar, så en del av det kommer nog därifrån, men även på din hästs möderne finns det starka individer. Indus far Cosmos** hade dåtidens bästa fullblodssto, samt fullblodshingst som föräldrar. (Amazita**/ Darbhanga) Bägge dessa lämnade hästar med bra kroppar och bra "löpskallar" enligt den nyss bortgångna Gunnar (ASVH).
På Indus möderne ligger sedan Oberon , efter den starka förärvaren Variolo. Oberon exporterades relativt ung till Danmark. (Så jag hoppas kanske att GÖREL kan fylla i hur mkt han användes där eventuellt...)

Med den stammen bör det vara en hållbar häst du har, och lite synd är det väl ändå att det är en valack:angel:

Klart synd att han inte fick visas som hingst då det är en mkt kapabel multihäst som har höga poäng på ben, huvud och typ. Min teori är att det berodde på flera saker, han var hingstig o kastrerades redan som 9-10 månader gammal, han ansågs för liten (157 cm som 4-åring, blev ca 161 cm) och uppfödaren hade ej möjlighet o intresse att behålla fölen som hingstar. Han är fortf. hingstig trots så tidig kastrering.

Konstigt nog var han inte hållbar men jag är säker på att det berodde på annat än stam o exteriör. Han fick kotledsinflammationer och är t-märkt nu men har inga pålagringar. Nu är han hur frisk som helst men får ej tävla... Jag har sålt honom pga ekonomiska skäl tyvärr. Att han blev halt tror jag berodde på dålig uppfödning och framförallt att han togs för hårt som unghäst med ridningen och hoppningen, både av mig själv och den som red in honom och hade honom till 5,5 års ålder. Han är född -97. Men det är lätt hänt när man har en så ambitiös häst som bara vill jobba mer o mer. Han hoppade bra (stannade aldrig), var otrolig i dressyr (vann o plac. lätta klasser) och var bara att spänna framför vagn o köra trots att han inte var inkörd (stabilt psyke). Men han är en tuff typisk tävlingshäst. Cirkushäst hade han nog även kunnat bli för han gillade att stegra, gå fot och öppnade elhandtagen när han ville gå ur sin sjukhage. Social häst som aldrig sprang bort när han kom lös.

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka