Ta föl på gammal häst?

fiarosen

Trådstartare
Jag har en 17 årig d-ponny och jag står i valet och kvalet om jag ska betäcka henne nu.

Det är så att hon är skadad och eventuellt så kommer hon inte att gå att rida på mer, men eftersom hon är väldigt levnadsglad så kommer hon ändå få bli kvar några år till.:love:

Hon har haft ett föl förut, men det var för 9 år sedan.

Så vad säger ni alla experter?? Är hon för gammal?:confused:

Sv: Ta föl på gammal häst?

Jag tror inte att åldern är några problem, däremot skadan.

Vad är det för typ av skada?
Om den har uppkommit p.ga dålig hållbarhet på stoet så är ju det något som skulle kunna gå i arv och då bör man inte betäcka.

Vad är det för ras/stam på stoet och vad har hon presterat?

Absolut inte för gammal, och särskilt inte med tanke på att hon haft för förut, så kör :)! Betäckningssäsongen är ju i full gång, så det är bara att snabba på och välja hingst och börja betäcka eller seminera!

Dock förutsätter jag att hon inte är så pass halt att det kommer bli jobbigt för henne at gå dräktig och att det heller inte handlar om någon ärftlig defekt?

Lycka till :)!

Det är en imp. från Irland. utan stam

Har tävlat lätta klasser. Mycket trevlig och känslig häst i all hantering.

Hon har en cysta i bakknät. Har pratat med flera veterinärer ang detta då jag själv var skeptisk, men dessa har sagt att det inte är något problem och dom har snarare pushat på mig. Dock sagt åt mig att undvika att ta en arab.

Funderat på att ta en Welsh cob hingst som står i närheten, med tanke på att det skall bli en bra "mamma-ut-i-skogen" hästwww.pixbox.se/pic_show_id21175494.html

här är en dålig bild på henne.

JAg tog föl på mitt hbl iår... 21 år gammal nu... Inte haft föl sedan minst 10 år tillbaka i tiden. Gick hur bra som helst!!!
Hon är finare o stoltare än någonsin!

Jisses. Ibland undrar jag vad veterinärer tänker med....

men vill man avla med hästar med cystor (när man dessutom vet om att hästen har det vill säga) ?

Dessutom ingen stam.

Nej, den hade jag inte avlat på alls.

Åldern däremot ser jag inte som hinder, men det verkar inte vara rätt sto för ändamålet.

Jag har ett sto på 13 år, och mig vetes har hon inte haft föl innan... men jag vill ta föl på henne om två år.. vad tror ni om de?:confused:

Är stoet friskt är det inga problem.

Mitt eget fick sitt första föl då hon var 16 och det andra i år då hon är 18.

Nu handlar det ju inte hurvida hon har stam eller inte eftersom det inte ska bli någon försäljningshäst utan en familjehäst.

Men hur kan då flertalet vet. råda mig till att ta föl på henne?
Det är alltså inte en eller två vet. jag pratar om utan ett 10 tal som jag varit i kontakt med.

Den ena veterinären sa att det inte finns några eg. studier på att det är ärftligt.

Jag satsar själv på "sk seriös avel" som det heter nufötiden. Men om hon fått föl innan, veterinären gett ok. Plus att Du vill ha en ny familje häst, som inte är framavlad till försäljning och hög prestation, klart att du kan ta ett föl då! Det är ju ditt val, din tid och dina pengar!
Lycka till! ;)

Tack!

Det är alltså åldern jag var orolig för!

Nej det ska bli en familjehäst till min mor.

Jag har redan välstammade hästar utan skavanker som jag kan träna och tävla på:)

Jag tycker bara det är totalt dumt o avla på en häst som man vet har cysta...likaså om den skulle ha spatt eller ngt annat.
oavsett om den ska bli en familjehäst så ska den ju hålla också.
erat sto håller ju inte pga det, varför ens tänka tanken att ev. sprida sånt vidare?

Jo men detta är ju en häst som ändå har hållt i över 14 år med hård träning och tävling utan att ha varit skadad/sjuk eller halt under dessa år. Så helt dåliga gener har hon ju inte...

Men som sagt det är upp till mig!

Nu handlar det ju inte hurvida hon har stam eller inte eftersom det inte ska bli någon försäljningshäst utan en familjehäst.

Men hur kan då flertalet vet. råda mig till att ta föl på henne?
Det är alltså inte en eller två vet. jag pratar om utan ett 10 tal som jag varit i kontakt med.

Den ena veterinären sa att det inte finns några eg. studier på att det är ärftligt.

Viss ärftlighet finns det. 10 st vet?? :eek: PM gärna mig alla dom namnen. Jag skulle inte välja att ha henne i avel. Dessutom spelar det ingen roll om du tar en arab eller inte. I detta fallet är det ditt sto som har defekten.

Om nu (10) veterinärer menar att cystan inte är ärfligt, varför skulle du då undvika arabhingst.
Du skulle ju lika gärna kunna betäcka med en hingst med konstaterae cystor.

Jo men detta är ju en häst som ändå har hållt i över 14 år med hård träning och tävling utan att ha varit skadad/sjuk eller halt under dessa år. Så helt dåliga gener har hon ju inte...

Men som sagt det är upp till mig!

Men att hon inte har haft ont av sin cysta föränn nu, säger ju inget om hur en eventuell avkomma kommer att må med sin eventuella cysta.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka