Ta föl på gammal häst?

Sv: Ta föl på gammal häst?

Förstår inte varför du ställer frågan eg.
Du har ju massa anledningar att inte ta föl på henne, åldern är det minsta problemet.
Utan stam och en skada som möjligtvis kan gå i arv?
Visst att ni bara ska ha den själv men då kan ni lika gärna köpa en ny häst..man vill väl ta ett föl för att tillföra något extra, vad man än nu ska ha hästen till.

*kl*

Till samtliga som anser att man inte skall avla på detta stoet för att hon saknar stam!!!!

Vet ni att det var väldigt väldigt ovanligt att just Irländska hästar fick papper för så länge sedan!!

Jags er inget fel alls att avla på ett irländskt sto utan papper, jag gör det själv och kommer att fortsätta med det!

jag vet dessutom flertalet ston som är i avel som just har cystor :angel: Fast det är ju halvblodston med stam så då är det väl ok

*kl*

Till samtliga som anser att man inte skall avla på detta stoet för att hon saknar stam!!!!

Vet ni att det var väldigt väldigt ovanligt att just Irländska hästar fick papper för så länge sedan!!

Jags er inget fel alls att avla på ett irländskt sto utan papper, jag gör det själv och kommer att fortsätta med det!

jag vet dessutom flertalet ston som är i avel som just har cystor :angel: Fast det är ju halvblodston med stam så då är det väl ok

Jag bryr mig inte om stam, papper och hit och dit.
I detta fall bryr jag mig inte ens om defekt eller inte.

Däremot blir jag lite oroad att stoet har känningar i bak-knäet.
Där, liksom has har man stor påfrestning vid högdräktighet men framförallt då stoet ska resa sig efter fölning.

Hoppas hon håller för det. :crazy:

AM

Nu knappar jagmig själv....

Går det inte att plocka bort cystan????
Om jag har förstått det hela rätt, araber är en utsatt ras med cystor. Säkert många andra som har det....
Just araber- har de någon extra koll då? Kan en hingst bli godkänd ändå??? Eller blir de skrotade för en cysta?

Väldigt off topic men ändå inte...

Nu knappar jagmig själv....

Går det inte att plocka bort cystan????
Om jag har förstått det hela rätt, araber är en utsatt ras med cystor. Säkert många andra som har det....
Just araber- har de någon extra koll då? Kan en hingst bli godkänd ändå??? Eller blir de skrotade för en cysta?

Väldigt off topic men ändå inte...

En cysta i ett bakknä kan man inte plocka bort. Det är ett hålrum i skellettet, i eller alldeles i närheten av leden.
Jag kan bara tänka mig hur jäkla ont det kan göra.
Tyvärr är ju hästar såna djur som inte visar smärta i första taget.

Jag bryr mig inte om stam, papper och hit och dit.
I detta fall bryr jag mig inte ens om defekt eller inte.

Däremot blir jag lite oroad att stoet har känningar i bak-knäet.
Där, liksom has har man stor påfrestning vid högdräktighet men framförallt då stoet ska resa sig efter fölning.

Hoppas hon håller för det. :crazy:

AM

Absolut

Jag vände mig inte mot det heller. Bara det faktum att bara för att den är stamlös så blir folk heltokiga!

Det är inte överdrivet många Irländare som har papper och det var det jag ville belysa. Jag tycker inte att det är ett skäl att inte avla, speciellt inte om de är Irländska.

åldern är ju inget problem :) spec inte om hon haft föl innan! skulle inte tro att skadan betyder ngt, då dom belastar det på ett helt annat sätt vid dräktighet än vid ridning :)

haha ja jo jag vet oxå flera halvblods märrar som har cystor som det avlas på för glatta livet.

Det finns dom som har plockat bort cystor i bakknät men utan resultat. Sen så belastar dom helt olika vid dräktighet än vid ridning.

Har ni två någonsin sett hur det ser ut när en fölmärr reser sig upp efter fölning???? :confused:

Knappast.

AM

En fråga, är hingstägaren medveten om att stoet har cystor?

om nu stoet inte skulle haft ont under dessa år med hård träning o dylikt, så borde väl stoet i så fall hålla som "mamma-häst som rids i luuuugn takt" nu med istället för att ta föl.

förstår inte ens hur man kan fundera på o avla vidare på en sådan defekt. jag hoppas ni får erat förnuft tillfånga. för både stoets och avkommans skull.

lämnar också diskussionen

jag har också haft en irländare, med okänd stam.
den va mysig, men höll inte.
hade spatt och va kohasig. vid 11 års ålder knappt ridbar.
Jag hade en till stamlös häst och den hade svår exsem.

har hästen stam så vet man iaf vad man avlar på.
man har ju noll bakgrund med en stamlös häst.

däremot så får man väl gå lite efter individ.
man behöver ju inte rata en häst bara för att den är utan stam.
meriter o hållbarhet kan man ju avla på till viss del såklart.
det är väl mest trist o aldrig veta vad hästen har för bakgrund.

fast irländare kan ju vara fina hästar också.
brukar väl passa rätt bra på hoppbanan.

hästen har tävlat lätta klasser och sen säger du att den legat i hård träning i 14 år?

oavsett om det är en skogsmullehäst vill man ju ha en hållbar häst utan nedärvda defekter.
Hur ska det gå för stoet när hon fölar? Kommer hon resa sig upp eller kommer det göra så ont så hon inte klarar det?

Bättre ni köper en skogsmullehäst.

Man kan väl tävla lätta klasser även fast hästen tränas hårt eller?

Nu kan jag kanske förtydliga lite att hästen markerar knappt och många hade säkert fortsatt rida och inte sett att hon har en hälta. Vissa här verkar tro att hästen hoppar fram på tre ben vilket inte är fallet.

jag har också haft en irländare, med okänd stam.
den va mysig, men höll inte.
hade spatt och va kohasig. vid 11 års ålder knappt ridbar.
Jag hade en till stamlös häst och den hade svår exsem.

har hästen stam så vet man iaf vad man avlar på.
man har ju noll bakgrund med en stamlös häst.

däremot så får man väl gå lite efter individ.
man behöver ju inte rata en häst bara för att den är utan stam.
meriter o hållbarhet kan man ju avla på till viss del såklart.
det är väl mest trist o aldrig veta vad hästen har för bakgrund.

Jag skulle inte vilja byta ut mina 2 papperslösa Irländare mot något annat!

Bättre hästar går inte att finna, hade dom vart ston så hade jag inte tvekat en sekund på att ta ett föl, speciellt efter min äldsta.

Han har arbetat på ridskola i 11 år, tävlat hoppning på skaplig nivå och är sedan 8 år tillbaka en glad pigg och fräsch pensionär.

Har trots brist på stam och kobenta framben ALDRIG vart halt, han är 25 år i år.

fast irländare kan ju vara fina hästar också.
brukar väl passa rätt bra på hoppbanan
.

Jo, det kan man väl säga va?, bäst i världen skulle jag vilja påstå!

Jag skulle inte vilja byta ut mina 2 papperslösa Irländare mot något annat!

Bättre hästar går inte att finna, hade dom vart ston så hade jag inte tvekat en sekund på att ta ett föl, speciellt efter min äldsta.

Han har arbetat på ridskola i 11 år, tävlat hoppning på skaplig nivå och är sedan 8 år tillbaka en glad pigg och fräsch pensionär.

Har trots brist på stam och kobenta framben ALDRIG vart halt, han är 25 år i år.

.

Jo, det kan man väl säga va?, bäst i världen skulle jag vilja påstå!

Ja jag håller med dig.

Har haft 3st Irländare som alla gått svår fälttävlan, ingen av dessa har drabbats av några skador som kan härleda till hållbarhet.

Bättre hästar finns inte, vare sig det är ponny eller stor häst och det visar sig både i prislistor och på ålder på de som går i världseliten

hästen har tävlat lätta klasser och sen säger du att den legat i hård träning i 14 år?

oavsett om det är en skogsmullehäst vill man ju ha en hållbar häst utan nedärvda defekter.
Hur ska det gå för stoet när hon fölar? Kommer hon resa sig upp eller kommer det göra så ont så hon inte klarar det?

Bättre ni köper en skogsmullehäst.

Tja hård träning kan man väl bedriva utan att för den delen tävla hårt.

Och tror du verkligen att en veterinär hade rek avel om hästen hade så ont???

Och vad jag vet så är inte cystor en arvbar def nu, vet många som avlar på sina halvblodsston med just cystor på div olika ställen i kroppen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka