Ta föl på gammal häst?

Sv: Ta föl på gammal häst?

Tja hård träning kan man väl bedriva utan att för den delen tävla hårt.

Och tror du verkligen att en veterinär hade rek avel om hästen hade så ont???

Och vad jag vet så är inte cystor en arvbar def nu, vet många som avlar på sina halvblodsston med just cystor på div olika ställen i kroppen.

Varför har då veterinärerna sagt ej arab? Kan det ha med cystor att göra eller de anser att arab inte är rätt stam till hästen?
// Linda

Varför har då veterinärerna sagt ej arab? Kan det ha med cystor att göra eller de anser att arab inte är rätt stam till hästen?
// Linda

Vissa raser har vissa typer av defekter, andra raser än just araber är inte cystor en orsak till att inte avla.

Så om stoet är arab ska man inte avla pga cystor. Alla andra raser är ok med cystor?
Vad är det som gör att det ärvs bland araber och inte andra raser?

Om det är en korsning? Avlar man ändå trots att man inte vet härstamning? Tänk om det finns arabblod i.

Hur hade man gjort om det här var en hingst?

I det här fallet har ju hästen ont. Ska man verkligen chansa på att betäcka då?

// Linda

Det första du måsta gora är hitta den hingsten du vill ha ock komma överens med egeren om betacknig, kostnad ock allt som hör till.
Sen måsta du få henna i bunst, fort ner till klinicken för ultra ljud, spolning ock penicilin i fall det finns bakteria.
I samband med det har kan vetrinar se om egget är igång.
Sen fort in till hingsten.
Hon har kommit up i åren och har inte hållet igång, risken finns at hon hålla på att tårka up.
Prata med din vetrinar.
Arizona

Jo, det kan man väl säga va?, bäst i världen skulle jag vilja påstå!

ja, jag sa ju att dom passar rätt bra på hoppbanan.
jag gillar också irländare, och som jag skrev så kan man ju avla på dom om dom har egna meriter. Har dom inte stam så bör dom iaf ha egna meriter och varit hållbara för sin uppgift iaf.

tex en irländare helt utan stam, utan meriter, som kanske är tex kohasig och lite halvdan...man avlar ju inte på dom bara för att det är en irländare. något måste man ju iaf ha o gå efter,,,som tex det jag skrev ovan.

Vad det är som araben har som gör att det är ärftligt det vet man inte och sen är det nog säkert så att det finns en hel del ston inom arab aveln som har cystor. Hingstarna inom arab aveln måste röntgas inte stona.

Det är nog knappast så mkt arab i henne det brukar inte vara allt för mkt i ddom irlänska hästarna.

Och visst är det dom underbaraste i världen och dom hoppar super!

tack!

Jo vi har allt betäckt yngre hästar förut! :)
Det vara bara åldern jag blev lite osäker på! :)

Tja hård träning kan man väl bedriva utan att för den delen tävla hårt.

Och tror du verkligen att en veterinär hade rek avel om hästen hade så ont???

Och vad jag vet så är inte cystor en arvbar def nu, vet många som avlar på sina halvblodsston med just cystor på div olika ställen i kroppen.

:bow::bow::bow:

Du är tydligen en som vet hur underbara dom är:)

Jag skulle INTE avla på det stoet just pga defekten.

Iom att du inte kan rida kommer du inte kunna hålla henne i kanonskick rent muskelmässigt sett = knäet kommer ge mer problem.

Vad det är som araben har som gör att det är ärftligt det vet man inte och sen är det nog säkert så att det finns en hel del ston inom arab aveln som har cystor. Hingstarna inom arab aveln måste röntgas inte stona.

Det är nog knappast så mkt arab i henne det brukar inte vara allt för mkt i ddom irlänska hästarna.

Är det ärftligt hos en ras så är det ärftligt bland alla.
Arabhingstarna måste inte röntgas, finns inget krav på det.
// Linda

det var så förut iaf enligt en vän som föder upp araber att dom var tvugna att röntgas.

Det är mycket märkligt att veterinärerna sagt så åt dig.

Anledningen till att dom råder dej till att inte välja en arabhingst är för att cystor är vanligt bland araber, men om det nu inte var ärftligt varför skulle du inte kunna betäcka med en arab likagärna??

Men det menar jag att veterinären måste vara medveten om att det är stor chans att cystor i bakknän är ärftligt och då är det ju vansinnigt att använda ditt sto vilken hingst du än väljer.

Köp dig ett friskt föl istället.

Dom kloka röngar sina arabston innan dom betäcks och ser till att betäcka med en hingst som också är röntgad.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka