Ta föl på en femåring???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 745
J

jle

Jag är inte så insatt (än), MEN min granne ska ta föl på sitt femåriga sto, är det inte lite väl tidigt? :confused: Stoet beter sig som en sprallig tonåring så det är kanske därför jag tycker så.

Sv: Ta föl på en femåring???

Nej Det är inte särskilt tidigt.
Många treårsston betäcks.
Själv betäckte jag min fyraåring.
Hon hade en helt komplikaitonsfri dräktighet och fölning.
Hon var en väldigt bra mamma.

Och nu som sexåring märks det att hon har mognat i skallen av att bara vara mammaledig.

Man rekommenderar att betäcka stona som 3 åringar så 5 år är inte för tidigt.
Min 5åring väntar sitt första föl och grannens 5åring fick sitt första som 4 åring.

Jaha! då vet jag.:idea: Tack för svaren!

Ja om hon mognar är det till en fördel, för nu är det rena träningspasset att överhuvudtaget få på henne täcke:D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
749
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Resa till Bulgarien
  • Är det fler än jag... (facebook)

Hund, Katt, Andra Djur