Ta ett steg i taget-hur lära hästen

Mirre

Trådstartare
Min travare har som så många andra travare, en förmåga att göra allt i 120 och helst allt på samma gång. :D

Hon är inte het men kan behöva lugna sig lite ändå.
Är ju bra om man hinner be henne innan hon gör nåt som hon tror
är rätt. ;) Oftast är hon rätt lugn men ibland så stressar hon iväg.

Men hur ska jag få henne att ta det lite lugnare och vänta på mig?
 
Sv: Ta ett steg i taget-hur lära hästen

Gör halt, sedan går du fram 1-5 steg i skritt och så gör du halt igen. Upprepa detta en halvtimme om dagen tills du känner att det funkar (ingen trav och galopp med andra ord). Sedan kan du börja trava 1-5 steg och så skritt, eller halt osv... när du har gjort detta varje dag i en månad så borde hästen "vänta på dig" och "ta ett steg i taget" ;)
 
Sv: Ta ett steg i taget-hur lära hästen

Att själv ta det lugnare och bara be henne om en sak i taget. En enkel fråga ett enkelt svar!
 
Sv: Ta ett steg i taget-hur lära hästen

Helt rätt svar enligt mig. Jag hade en het häst innan som var svår att komma åt att rida. Fick tipset av min tränare att jag skulle rida henne som om jag tagit en whiskey. Tänka långsamt, andas långsamt, göra allt långsamt. Det blev en helt annan häst :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp