Ta en risk vid hästköp?

Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?
Nr 3 tycker jag!! Världen är full av hästar, varför börja med problem?!
 
Vad man lär sig av sånna här historier! :)
Precis som nån skrev, vad det gäller försäkring så sex månaders reservation, sen ny röntgen om den är ok, så får du försäkra fullt ut. Har konsulterat tre veterinärer som alla tre rekommenderar att man tar bort ben/broskbiten och inte väntar på ev. komplikationer, då kan benbiten ha orsakat skada om omkringliggande brosk/ben. Annars var min plan att buda och helt enkelt avvakta. Alt. leta vidare. Har diskuterat runt med ägaren, vi får se hur det slutar.
 
Jag veeeet. Men den har en psyke som är fantastiskt, rör sig otroligt bra, är lagom stor och är söt som en påse socker.
Jag lovar, det finns fler hästar som kommer uppfylla dom kraven. ;-)

Jag menar som hästägare stöter man på problem förr eller senare, varför kanske börja med att betala vet.räkningar? Men oavsett vad du väljer & gör så hoppas jag det går bra för dig och att du hittar din drömhäst. :)
 
Vad man lär sig av sånna här historier! :)
Precis som nån skrev, vad det gäller försäkring så sex månaders reservation, sen ny röntgen om den är ok, så får du försäkra fullt ut. Har konsulterat tre veterinärer som alla tre rekommenderar att man tar bort ben/broskbiten och inte väntar på ev. komplikationer, då kan benbiten ha orsakat skada om omkringliggande brosk/ben. Annars var min plan att buda och helt enkelt avvakta. Alt. leta vidare. Har diskuterat runt med ägaren, vi får se hur det slutar.

Lägg ett bud, köp hästen om säljaren tar budet, operera bort benbiten.

Jag skulle hellre köpa hästen "billigt" med birkelandfrakturen och låta operera bort biten själv än att låta säljaren fixa allt och få betala fullpris. En birkelandfraktur är ju jättevanlig och t ex Solvallakliniken tar bort sådana på löpande band, det är en rutinoperation för dem.
 
Även om operation är enkel , vad händer om hästen skulle skada sig viduppvak eller dö under operation ?
Finns det överhuvudtaget någon försäkring ?
Vet en som förlorade sin häst som opererade sig en helt vanlig benbit operation och hästen dog oförsäkrad .....
 
Även om operation är enkel , vad händer om hästen skulle skada sig viduppvak eller dö under operation ?
Finns det överhuvudtaget någon försäkring ?
Vet en som förlorade sin häst som opererade sig en helt vanlig benbit operation och hästen dog oförsäkrad .....

Nej, kan inte tänka mig att det är någon försäkring som gäller när hästen är oförsäkrad. Vet inte om klinikerna har någon ansvarsförsäkring som kan hoppa in, men då lär man ju bevisa att det är klinikens fel och att personalen har agerat försumligt.
 
Men man får väl försäkra hästen innan op. Att den har en birkeland betyder inte att den inte går att försäkra.
 
Men man får väl försäkra hästen innan op. Att den har en birkeland betyder inte att den inte går att försäkra.

Man får ju en reservation pga birkeland och om hästen dör av något som kan härröras från den, så lär inte försäkringsbolaget vilja betala.
 
Även om operation är enkel , vad händer om hästen skulle skada sig viduppvak eller dö under operation ?
Finns det överhuvudtaget någon försäkring ?
Vet en som förlorade sin häst som opererade sig en helt vanlig benbit operation och hästen dog oförsäkrad .....

Sant, även om det är osannorlikt, så finns det en risk. Det är svårt att sätta en prislapp på en risk.
 
Men man får väl försäkra hästen innan op. Att den har en birkeland betyder inte att den inte går att försäkra.

Inget som står i relation till förhållanden som fanns vid försäkringstillfället, täcks av försäkringen. Behöver du operera en fraktur som fanns innan försäkringen tecknades, täcker inte försäkringen något som har med operationen att göra. T ex dödsfall vid uppvaknande eller skada p g a konvalcens. Se samtliga bolags försäkringsvillkor.
 
Jag hade inte köpt den. Det finns massor av hästar, och det är roligare att påbörja sitt hästägande med en frisk häst än att börja med skador, operation och lång konvalescens.
 
Jag hade köpt om det är Hästen. Nog för att det finns massor av hästar på marknaden, men gudarna ska veta att det kan vara nog så svårt att hitta en sån där hästen som en verkliegn Vill Ha och inte bara en häst som är Ett Förnuftigt Köp. En Birkelandfraktur är en liten grej och jag hade vågat ta den chansen.

Angårenda avel och arvbarhet så har jag för mig att det finns forskning på att Birkelandfrakturerna är liten avnarhet och är betydligt mindre skadlig än OCD.
 
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?

Jag röstar för alternativ 3. Varför? Har mycket tråkiga erfarenheter av just Birkeland. Vår uppfödning opererades två gånger men fick ändå tas bort när hon var 5 år. Försäkringen tog allt men vi fick ändå lägga ut runt 10 000 kr. En ekonomisk och inte minst känslomässig katastrof, för att inte tala om lidande för hästen. Alltså prognosen är högst osäker vad andra än säger. För det andra är hästen inte försäkrad vilket kan bli en mycket dyr historia och beräkna 15 000 kr för en operation är på tok för lite. Det förutsätter att ingenting "extra" tillkommer. Räkna minst det dubbla. Sedan får hästen med all säkerhet reservationer i försäkringen som kan ställa till mycket svårigheter i framtiden.

Så, leta vidare.
 
@Billy Det är väl ingen som säger att det är riskfritt med op? Naturligtvis innebär det en risk och iböand går det åt skogen som med din, men i de flesta fall går det bra. Jag har själv haft två med Birkeland, den ena hade sitt kvar när jag fick honom och hade då startat upp till 1,40 och var superfräsch. den andra opererades och blev helt bra.
 
@Billy Det är väl ingen som säger att det är riskfritt med op? Naturligtvis innebär det en risk och iböand går det åt skogen som med din, men i de flesta fall går det bra. Jag har själv haft två med Birkeland, den ena hade sitt kvar när jag fick honom och hade då startat upp till 1,40 och var superfräsch. den andra opererades och blev helt bra.
Givetvis inte, men jag utgår från min erfarenhet. Dessa slut kan det också få och det ville jag att ts skulle bli medveten om. Vår veterinär hade från början en god prognos men tyvärr...Du har andra erfarenheter, där allt har gått bra, men detta visar vad ts har att ta i beaktande. Och som sagt, just med denna häst, som inte är försäkrad, ville jag med bestämdhet avråda att köpa. Jag har också erfarenhet av häst med resevationer för hälta. Om den så har en fis på tvären så menar försäkringsbolaget att det har med hälta att göra och med en så ung häst kan det bli jobbigt att inte kunna försäkra ordentligt.
 
Kanske inte är svar på din fråga hur du ska göra men har precis varit i liknande situation.
Åkte till Tyskland för att titta på en 3-åring som på röntgen visade sig ha tre lösa benbitar, varav en stor i kotan. Jag tog en chansning och prutade ner till ca 1/3 av priset (med bes, transport osv var ursprungliga priset ungefär samma som ditt). Opererades för 3-4 veckor sedan här i Sverige (fler bitar hittades under OP också) och hittills verkar allt gå bra. OP kostade 21 tkr + åb.
Jag tog risken eftersom priset var så pass nära priset för henne som avelssto, dvs jag ser en möjlighet att ev kunna få tillbaka (en del) av pengarna om det inte funkar. Idag har hon reservation men hoppas kunna om ett år eller så kunna få reservationen borttagen men räknar inte med det.

Så summan av mitt inlägg; om du väljer att satsa, så är du inte ensam om att vara lite dumdristiga ibland :D

Avel? Ska du använda en häst med den historiken i avel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp