Ta en risk vid hästköp?

@Billy Det är väl ingen som säger att det är riskfritt med op? Naturligtvis innebär det en risk och iböand går det åt skogen som med din, men i de flesta fall går det bra. Jag har själv haft två med Birkeland, den ena hade sitt kvar när jag fick honom och hade då startat upp till 1,40 och var superfräsch. den andra opererades och blev helt bra.

Det är ju också stor skillnad på att köpa en äldre som fungerar med defekten eller om men köper en 3-åring som är ett oprövar kort.
 
Avel? Ska du använda en häst med den historiken i avel?

Jag sällar mig till den frågande kören om detta verkligen är avelsmaterial. Jag skulle vilja säga att hästen i mina ögon är en "härochnuhäst". D v s om den presterar på nuvarande nivå utan problem är det möjligen vad jag hade räknat med, men absolut inget annat utöver det. Och särskilt inte avel.

Vilket ytterligare sänker värdet.
 
@Miaa Jag räknar inte med något, utan menar bara att inköpskostnaden var så låg och jag ansåg att risken var värd att ta. Jag har ingen anledning att argumentera för att avla på lösa benbitar så den diskussionen kan ni få driva själv. Däremot behöver ni inte slå på alla cylindrar, hästen är fantastiskt fin, har inte haft problem och hittills har allt går smärtfritt, hon får en ärlig chans här (istället för att riskera att glömmas bort i mängden där hon var..) och vi betalar op själv då vi tror på henne som tävlingshäst.
 
@Billy Det är väl ingen som säger att det är riskfritt med op? Naturligtvis innebär det en risk och iböand går det åt skogen som med din, men i de flesta fall går det bra. Jag har själv haft två med Birkeland, den ena hade sitt kvar när jag fick honom och hade då startat upp till 1,40 och var superfräsch. den andra opererades och blev helt bra.
? Vilka hästar är det du själv haft ???
 
@mackan För att det spelade roll i sammanhanget vilka av mina hästar jag haft under åren som haft Birkelandfrakturer? Eftersom jag knappt var aktiv här under åren jag hade dom här två så är det inga hästar som följts på Buke.
 
@mackan Hur jag väljer att tolka dig beror mest på hur du bemöter mig Vi har uppenbara kommunikationssvårigheter och därför väljer jag hellre en gång för mycket att fråga hur du menar, just för att jag aldrig kan tolka dig rätt som det verkar.
 
@Fiorano
Jag räknar med att buke redovisning inte är ngt du anser behövs ? ;(

Alltså det var ju inte detta jag svarade på utan då skrev du "Känns som peace i fråga allmänt hur du väljer att tolka mina inlägg oavsett va", och inget om bukeredovisning.

Angående redovisning kan en självklart fråga vilka hästar det gäller om en nu är nyfiken på det. Även om jag tycker det inte var intressant för sammanhanget i detta fallet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp