Ta en risk vid hästköp?

Blandrastik

Trådstartare
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?
 
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?

Har du pratat med ägaren om detta? Jag skulle antingen pruta rejält (70 kanske? iaf att du kommer en bit under prislappen på hästen med operationen betald,så du har lite "bonus" att ta av om det blir komplikationer osv och en slant för att du tog risken. Dvs hästen är värd 100,du betalar 70,OP kostar 15,då ligger du 15 plus mot vad dom velat ha från början),sen ta operationen själv. Eller låta ägaren fixa och när allt är bra,då betala vad ägaren begär,ev något mindre beroende på vad som står om fyndet (jag har ingen aning vad det innebär i framtiden,blir det helt bra efter en op,och kommer så alltid förbli?).

Det är dessa förslag jag skulle lägga fram iaf,sen är det ju upp till ägaren att fatta beslut hur dom känner. Detta baserat på att jag verkligen verkligen gillade hästen såklart. Var det bara en ok häst i mängden skulle jag leta efter en annan,om jag inte fick ett väldigt shysst pris.
 
Jag hade ansett hästen vara värd betydligt mindre. Den går inte att försäkra, det innebär att du riskerar hela kapitalet.

Att räkna av operationskostnaden hade varit för lite för mig, det skulle vara pengar jag var beredd att mista för att jag skulle vara intresserad.
 
Jag hade prutat rejält och köpt om det gick igenom. Det är svårt (snudd på omöjligt?) att hitta hästar utan någon som helst skadehistorik, skavank eller mindre defekt. Vi hobbyryttare verkar vara oerhört noga med att hästen är "ren", medan proffsen chansar. Jag anser inte att en fin unghäst är förverkad för att den behöver genomgå ett mindre ingrepp.
 
Jag hade nog varit ärlig och sagt såhär:

"Jag tycker hästen är jättefin, men med hänsyn till fynden och risken är jag inte beredd att betala mer än småpengar. Därför avstår jag från bud så du inte tar illa upp att jag snålbjuder".

Det är ärligt, det signalerar att hästen ska vara nästan gratis för att jag ska vara intresserad. Dels är det en risk med kapitalet som brinner bort, dels kostar det att stalla upp en sjuk häst såväl som en frisk. Det är helt enkelt en väldigt dyr affär som kanske, kanske kan bli bra OM hästen kan bli frisk.
 
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?
om du verkligen gillar hästen,
jag hade köpt om jag var du förutsatt att, hästen går att försäkra fullt i övrigt (självklart med reservation på aktuella skadan) för att du inte ska stå oförsäkrad om den får kolik eller något annat helt orelaterat.
Dessutom hade jag velat ha ett pris som reflekterade operationskostnaden, kostnaden för konvalecens, den efterblivna utbildningen (det som inte går att träna under konvalecens) samt risken, att det troligtvis aldrig går att få någon försäkring på aktuella ben, även för andra skador på det. max halva priset....
 
Håller med Ponylove, jag hade formulerat det så även till säljarna (förutom efterbliven (utebliven) utbildning, då en så ung häst inte skadar av att ha sin vila då under konvalecensen) så dom någonstans kan förstå det låga budet. Oavsett vilket så är ju risken stor att säljarna får hicka, dom hade säkert räknat med 100´ in och så lär det ju inte bli.
Men att du ändå kan bjuda 50´med öppning åt dom att höja en aning och du ändå kan göra en bekväm affär (prismässigt sett).
 
Måste bara inflika att en operation av sk. birkelandsfraktur inte nödvändigtvis leder till reservation. Jag opererade min häst, då två år, för det samt en lös benbit i en has. Två år senare ville jag höja försäkringen och ringde Agria och frågade om jag då skulle få reservationer. Fick svaret att om jag bara besiktigade hästen med böjprov så fick han ingen reservation. Det är en rutinoperation numera, skulle inte dra så stora växlar men självklart pruta en hel del.
 
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?
Har du funderat på att kontakta ägaren och kolla vad de tänker göra? Dvs utan att ta upp diskussionen vad du själv skulle vara beredd att ge, etc, det kan du ju säga att du inte funderat över ännu. Mest för att få en bättre bild av hur de tänker.

Själv hade jag nog letat vidare. Det är en sak att behandla och rehabilitera hästar man redan äger och har ett förhållande till, men att börja med det och speciellt i ett oförsäkrat läge låter tufft. I så fall om det ekonomiskt sett är så pass fördelaktigt att det är värt att chansa, men då måste priset falla rätt drastiskt. Plus att du kollat prognosen själv med vet.
 
Kanske inte är svar på din fråga hur du ska göra men har precis varit i liknande situation.
Åkte till Tyskland för att titta på en 3-åring som på röntgen visade sig ha tre lösa benbitar, varav en stor i kotan. Jag tog en chansning och prutade ner till ca 1/3 av priset (med bes, transport osv var ursprungliga priset ungefär samma som ditt). Opererades för 3-4 veckor sedan här i Sverige (fler bitar hittades under OP också) och hittills verkar allt gå bra. OP kostade 21 tkr + åb.
Jag tog risken eftersom priset var så pass nära priset för henne som avelssto, dvs jag ser en möjlighet att ev kunna få tillbaka (en del) av pengarna om det inte funkar. Idag har hon reservation men hoppas kunna om ett år eller så kunna få reservationen borttagen men räknar inte med det.

Så summan av mitt inlägg; om du väljer att satsa, så är du inte ensam om att vara lite dumdristiga ibland :D
 
Ett proffs köpte nyligen 3åring m rtg.förändring av uppfödarbekant till mig, prutade inte en krona och bekostade op men priset var lite lägre än i ts fall från början. Köparens enda krav för att betala såväl op som det överenskomna priset var att hästen skulle ha rest sig efter narkosen, dvs passerat det absolut största riskmomentet i sammanhanget. Jag har själv frågat A-a ang opererad unghäst och de svarade att försäkring kan höjas utan reservation 6 mån efter op med gdk besiktning.
Ring 2 bra kliniker och fråga om prognos och 2 försäkringsbolag och fråga om ev reservation så har du bättre underlag för beslut.
 
Jaha, jag som alltid sagt, "lär av andras misstag då du inte hinner göra alla själv". Plus att Buke svämmar över med trådar gällande dåliga hästköp, så står jag just precis och inte lever som jag lär.

Häst, treåring, bedårande på alla sätt, jag vill köpa honom. Men jag är inte först i kön som intressent, utan en person är före. Intressent nr1, vill ha röntgen av hästen, själv hade jag inte röntagt. Pris på hästen 100 000.-.
Självklart gör man ett fynt, en Birkelandsfraktur på en bakkota. Enligt nätet, tämligen lätt att åtgärda, god prognos. Försäkringen skulle ta op. men hästen är inte försäkrad.

Så, mitt dilemma, buda på hästen, fixa frakturen själv, ta konvacesensen och alla risker. Är det värt det? Hur mycket bör jag pruta? Op går på ca 15000:-
Alt.2 Be ägaren fixa hästen och ringa mig när allt är klart och hästen går igenom en bes. och betala ..vaddå? Fullt pris?
Alt. 3 Leta annan häst?

Vill du verkligen ha hästen så hade jag i ditt fall bett säljaren ta op. och köpt hästen ua på besiktning då den var färdig med konvalescenscen hos säljaren. Är hästen då ok och utan reservation hade jag inte prutat, med reservation hade jag prutat.

Lösa benbitar är en intressant fråga, jag läste precis en artikel av Lisen Bratt angående hur de tänker gällande hästköp, citat från Hippson:
"Bra hovar och benställning kommer före eventuella röntgenresultat. Vi har en förlåtande inställning till röntgenfynd och tycker att det viktigaste är att titta på hästen på ett sunt sätt, menar Lisen.
Som exempel förklarar hon att det väldigt sällan är så att en häst blir halt eller obrukbar på grund av en anmärkning på ett avvikande strålben.
– Lösa benbitar är inget problem, dem opererar vi bort. Röntgen hjälper vid en eventuell vidareförsäljning, och det är mest därför vi gör den. Om vi hittar något på röntgen brukar vi följa upp och röntga det igen, för att se om det förändras, säger hon."
 
Jag hade prutat rejält och köpt om det gick igenom. Det är svårt (snudd på omöjligt?) att hitta hästar utan någon som helst skadehistorik, skavank eller mindre defekt. Vi hobbyryttare verkar vara oerhört noga med att hästen är "ren", medan proffsen chansar. Jag anser inte att en fin unghäst är förverkad för att den behöver genomgå ett mindre ingrepp.

Proffs har ju inte sällan fler hästar och har inte helt sällan v
Jag hade prutat rejält och köpt om det gick igenom. Det är svårt (snudd på omöjligt?) att hitta hästar utan någon som helst skadehistorik, skavank eller mindre defekt. Vi hobbyryttare verkar vara oerhört noga med att hästen är "ren", medan proffsen chansar. Jag anser inte att en fin unghäst är förverkad för att den behöver genomgå ett mindre ingrepp.

Fast få proffs köper en häst för 100 000 om man VET att den inte går att försäkra om man nu inte har så många att man iaf inte har dem försäkrade. De rider ju också oftast bättre, är bättre på att läsa av djuren och en del checkar dem också oftare.
Om man inte räknar de som låter rundsmörja regelbundet och kiroprakta för att de ska vara hältfria, medvetet.

Ska man chansa hade jag hellre köpt oröntgat helt. Så man iaf kan försäkra om man ska ha den som hobbyhäst för en privathobbyryttare.
Beroende på köparens ekonomi förstås. Har "man råd" att pissa bort betydligt mer än 100 000 och iaf ha råd med ny häst om det skiter sig: kör om det känns bra..
 
Tänker snarare att proffsen har större ruljans på hästar, rider fler, tävlar fler osv i all oändlighet. De vet vad de pratar om vad gäller hållbarhet, vad som faktiskt påverkar och inte. Köper hellre en häst som jag vet är fri bortsett från ett enkelt åtgärdat fynd än oröntgad som kan ha KS eller vad som. Att få hästen i TS försäkrad utan reservation verkar inte alls omöjligt @tuaphua
 
Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket för en Birkeland, så jag skulle ha testa att lägga ett bud som är bra mycket lägre än utgångspriset och om jag då hade fått köpa hästen, så hade jag låtit operera bort benbiten direkt. Även om säljaren inte hade velat pruta så mycket, så hade jag köpt hästen om det var hästen med stort H.

Det är ju perfekt med operation nu när det är vinter och lågsäsong. Operationen hade jag gjort enbart för att slippa problemet om jag ev skulle sälja hästen någon gång i framtiden. Hade jag varit stensäker på att jag ska ha hästen tills den dör, då hade jag struntat i operationen (om inte veterinären hade tyckt att det var absolut nödvändigt att operera bort den).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp