ta bort triangelmärkt häst?

Sv: ta bort triangelmärkt häst?

tyvärr är det ju lite av en kostnadsfråga också, men vill understryka att mitt sto inte alls lider av sin hovbroskförbening som det är nu.
Som jag skrev tidigare så har jag under omgångar försökt sätta igång henne, men utan framgång eftersom hon blivit halt på böjt spår då vilket gör att jag inte ser henne vara duglig som ridhäst.
(finns ju folk som tycker att man kan rida en häst som enbart visar hälta på böjt spår så länge man bara rider rakt fram i skogen. Men jag är inte en av dem. Är hästen halt på böjt spår så anser jag att hästen är halt och ska därför inte ridas..)
Men tillvägagångssättet du beskrev med nödslakt är ju vad jag vill om jag tar bort henne.
Snabbt och smärtfritt utan att hon ens ska hinna fundera över vad som händer.

Men du är en av dem som anser att en häst som är halt på böjt spår kan gå i hage, bära föl i magen och springa och uppfostra föl?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Den senaste historien jag höde om att lämna häst på slakteri var riktigt trevlig! Fick höra direkt av den som körde och lämnade hästen.

De hade avsatt tid för bara hästar, hästen leddes in i ett tomt stall i lugn och ro - och bultades där inne. Snäll, lugn och rutinerad personal. Man får vara med om man vill, men behöver inte.
Det är 10 gånger värre för hästen att köras till en tävlingsplats med all aktivitet och stohej som pågår på en sådan.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men du är en av dem som anser att en häst som är halt på böjt spår kan gå i hage, bära föl i magen och springa och uppfostra föl?

Absolut!
Påfrestningarna som hon utsätts för under ridning är inte den samma som att vandra fritt i en hage.
Under dräktighet får hästen successivt anpassa sig till sitt tillstånd och så länge hästen inte mår dåligt eller uppvisar hälta pga dräktigheten så är det inga problem.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Ja, jag har tyvärr erfarenhet av Stockholms nödslakt och de är väldigt bra, priset får aldrig vara en kostnadsfråga, älskar man sin häst och är en seriös djurägare så ser man i första hand till djurets bästa och inte sitt eget ego eller ekonomi. Två stallhyror måste hon väl ändå vara värd?

Jag tog en avkomma efter mitt gamla sto och det var efter flera års betänketid och många konsultationer med de som visste bättre, hon hade även inga arvbara svagheter som var kassationsgrundande utan hade visat sin hållbarhet, exteriöra korrekthet och goda psyke under de 17 år totalt som jag ägde henne. Jag hade jublat om jag hade fått en exakt kopia av henne, med hennes styrkor och svagheter. :love:

Hon dog en vacker försommardag, trygg, lycklig och glad med årets första fölungar i en angränsande hage på näthinnan. Hennes sista sommar var året innan, jag hade aldrig plågat henne igenom ytterligare en sommar med hennes förvärvade skada.

Vill understryka att kostnadsfrågan här är pga att min häst inte lider av att gå i hagen. Hon mår hur bra som helst och är frisk och fin i hullet.
Hade hon mått dåligt hade jag inte tvekat en sekund om jag så hade behövt låna pengar.
Men med tanke på att hon mår bra och är en lycklig häst så kan jag ha kostnaden i åtanke och därför, om så behövs, skjuta upp hennes bortgång tills jag har det bättre ställt ekonomiskt.

Lät mycket fint, det du berättade om ditt sto.
Skönt att få ge sin häst ett så pass bra och värdigt avslut.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Vill understryka att kostnadsfrågan här är pga att min häst inte lider av att gå i hagen. Hon mår hur bra som helst och är frisk och fin i hullet.
Hade hon mått dåligt hade jag inte tvekat en sekund om jag så hade behövt låna pengar.
Men med tanke på att hon mår bra och är en lycklig häst så kan jag ha kostnaden i åtanke och därför, om så behövs, skjuta upp hennes bortgång tills jag har det bättre ställt ekonomiskt.

Lät mycket fint, det du berättade om ditt sto.
Skönt att få ge sin häst ett så pass bra och värdigt avslut.

Det är därför du satt ut en foderannons på din häst (avel/sällskap) ? För att spara pengar så du kan avliva henne sen ?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men om hon haltar så har hon ju uppenbarligen ont!

Hur kan du veta detta då du inte har en aning om vilken skada hon råkat ut för och heller inte sett hästen själv ,vilket jag gör varje dag?
Hon fick en skada som numera är utläkt men den medför trots detta en lite oren gång,eftersom det läkt ihop lite ojämnt.
Detta händer även människor ibland ska man avliva dem också tycker du?
Var gång vetrinären är hemma av andra orsaker ber jag henne kolla lite på gamlingen vilket hon också gör och hon har än så länge inte tyckt att jag bör ta bort henne.
Kolla fakta inna du slänger ur dej saker på nätet.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Nu är det ju så att mitt sto inte får gå till livsmedel pga av medicinska preparat med livstids karens.
Skulle heller ALDRIG låta någon av mina hästar bli livsmedel.
Jag ser inget fel i att andra låter sina hästar gå till slakt och sedan vidare till livsmedel (om detta sker inom sverige, dvs. på ett humant sätt) men personligen ser jag mina hästar som mina vänner och husdjur och skulle aldrig kunna tänka mig att låta de bli serverade på talrik med pommes och bea.
Men det är ju mest pga vad som känns rätt och fel för mig.
Äter heller inte hästkött pga att jag ser det som att äta hund och katt. Jag vill inte äta mina husdjur och vill därmed inte att mina husdjur ska ätas av någon annan.
Men återigen, för att inte skapa irritation bland folk som tänker annorlunda, så vill jag understryka att jag ser inget fel i att låta sin häst bli livsmedel så länge slakt och ev resväg till slakteri sker respektfullt och humant.

:bow::bow:
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

men om skadan är kronisk så lär hon ju ha ont hela tiden, även om hon inte visar hälta förrän det blir på böjt spår
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Hur kan du veta detta då du inte har en aning om vilken skada hon råkat ut för och heller inte sett hästen själv ,vilket jag gör varje dag?
Hon fick en skada som numera är utläkt men den medför trots detta en lite oren gång,eftersom det läkt ihop lite ojämnt.
Detta händer även människor ibland ska man avliva dem också tycker du?
Var gång vetrinären är hemma av andra orsaker ber jag henne kolla lite på gamlingen vilket hon också gör och hon har än så länge inte tyckt att jag bör ta bort henne.
Kolla fakta inna du slänger ur dej saker på nätet.

En liten hälta är inte nog för att veterinär ska råda för avlivning på en häst som bara gå i hage. Men du ska inte säga att hästen inte har ont om den haltar.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

men om hon blir halt av att skritta 20 min dagligen under ryttare efter två veckor? Om det är extra tyngden av ryttare som hon inte pallar 20 min per dag så hade jag funderat över om hon kan bära ett föl i magen.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Det är därför du satt ut en foderannons på din häst (avel/sällskap) ? För att spara pengar så du kan avliva henne sen ?

Ursäkta mig?!
Jag vill INTE ta bort den här hästen!
Men hittar jag ingen annan lösning så är det vad jag måste göra.
Annonsen jag har lagt ut är mitt sista försök att kanske kunna hitta något fint ställe som hon kan spendera sin sista tid på och få den kärlek och omvårdnad hon förtjänar.
Vill du komma med förolämpande påståenden och gissningar så kan du lika gärna låta bli!
Min häst är värd det allra bästa och hade det för mig handlat om att spara pengar så hade jag tagit bort henne för flera år sedan!
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

men om hon blir halt av att skritta 20 min dagligen under ryttare efter två veckor? Om det är extra tyngden av ryttare som hon inte pallar 20 min per dag så hade jag funderat över om hon kan bära ett föl i magen.

Jag rådfrågade vet innan jag lät betäcka henne och de tyckte att det inte skulle vara några problem att låta henne gå dräktig.
Har även under dräktigheten kollat henne ett par gånger på böjt spår och hon har aldrig visat hälta vilket mer eller mindre bevisar att hon klarar av att gå dräktig utan problem.
Stoets kropp förbereder sig och anpassar sig till den ökade vikten på ett helt annat sätt inför dräktighet än inför ridning.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Ursäkta mig?!
Jag vill INTE ta bort den här hästen!
Men hittar jag ingen annan lösning så är det vad jag måste göra.
Annonsen jag har lagt ut är mitt sista försök att kanske kunna hitta något fint ställe som hon kan spendera sin sista tid på och få den kärlek och omvårdnad hon förtjänar.
Vill du komma med förolämpande påståenden och gissningar så kan du lika gärna låta bli!
Min häst är värd det allra bästa och hade det för mig handlat om att spara pengar så hade jag tagit bort henne för flera år sedan!

Nej DU vill inte ta bort hästen, men om hästen verkligen har alla fel som du nu rabblat upp (även i annonsen) så ser jag verkligen inte varför den inte tagits bort redan, FÖR FLERA ÅR SEN (uppenbarligen) hur länge är för länge ? För att DU tycker om hästen...

En död häst lider inte !
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Att inte kunna rida en gammal, triangel märkt häst på böjt spår tycker inte jag är konstigt. Triangel märker gör man ju för att den inte håller för träning/tävling (och ibland ingen ridning alls)
Så vad är felet att behålla en häst som bara går att promenad rida i skogen? Eller håller hon inte för det heller och får ont?
Vad har hon haft för skada som hon blev utdömd för?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Spatt och hovbensförbroskning bägge fram enl en annan tråd.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Stoets kropp förbereder sig och anpassar sig till den ökade vikten på ett helt annat sätt inför dräktighet än inför ridning.

Vart ifrån har du fått den faktan? Vad än ASVH har sagt så är det förbjudet att avla på individer med ärtfliga defekter, vilket ditt sto har! Jag hoppas verkligen för stoets skull att hon inte betäcks, men det lär vi ju märka och jag tror nog att det finns folk här som inte drar sig för att anmäla det isf.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Aha, stoet det skrevs om för ett tag sedan?
Med den diagnosen bör hästen tas bort- för hennes eget bästa!
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men tidigare har du skrivit att hon alltid haltar på böjt spår? En hälta försvinner ju inte av dräktighet.

Nu måste jag fråga: var inte huvud frågan om att ta bort triangel märkt häst??

Nya frågan är ju: att ta bort dräktigt sto!!!!
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

En liten hälta är inte nog för att veterinär ska råda för avlivning på en häst som bara gå i hage. Men du ska inte säga att hästen inte har ont om den haltar.

En oren gång på grund av att en skada har läkt ihop en aning snett leder till en liten hälta.
MEN det behöver inte alls innebära att man alltid har ont om man haltar utan av att hon har fått det gångsättet eftersom skadan läkt ihop lite snett.
Vill du att jag skickar vetrinärintyget hem till dej eller?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Var inget, insåg att det inte var ts häst ni diskuterade utan din egen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp