ta bort triangelmärkt häst?

Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men du har ju en kö av människor som vill ta föl på henne (skriver du på första sidan), varför behöver du då sätta ut en annons?
Jag tror du lever i en drömvärld.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

vad är det för skada och hur och varför har den läkt ihop snett? Jag vidhåller fortafarande att om det inte var något som tog emot när hästen rörde sig så skulle den inte halta. Sen att det är pga felaktig läkning av skada så är det ju fortfarande något som påverkar hästen?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

vad är det för skada och hur och varför har den läkt ihop snett? Jag vidhåller fortafarande att om det inte var något som tog emot när hästen rörde sig så skulle den inte halta. Sen att det är pga felaktig läkning av skada så är det ju fortfarande något som påverkar hästen?

Jag kan inte annat än att hålla med , hästen måste påverkas om en skada läkt fel och den haltar .
Sen är frågan _hur_ mycket hästen påverkas av sin skada och ändrade rörelsemönster , för spänningar i kroppens andra muskler och senor osv blir det .

Frågan är vilka ögon man själv ser med som hästägare om man ser klarsynt eller använder solglasögon ?

Mia
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

vad är det för skada och hur och varför har den läkt ihop snett? Jag vidhåller fortafarande att om det inte var något som tog emot när hästen rörde sig så skulle den inte halta. Sen att det är pga felaktig läkning av skada så är det ju fortfarande något som påverkar hästen?

Jag vet inte varför jag bryr mej egentligen och jag har ingen som helst skyldighet att redogöra för dej hur min häst skadades.
Huruvida den har ont eller inte låter jag min vetrinär avgöra.


Men ändå;min stackars häst (och förresten hela hennes flock) tog sej ut från hagen en stormig dag ,rusade ner i sjömarkerna och hon fastnade där i en gammaldags färist i trä.Hon gick ner sej ända ner till ljumskarna med båda bak men vi lyckades få loss henne enbart för att hon var så klok och låg helt stilla.
Efter detta fick hon en skada i leden på höger bak,den behandlades då den akuta skadan givetvis smärtade,efter det akuta skedet läkte skadan ihop men gav då en "rörelsestörning" om uttrycket passar dej bättre istället för hälta.

Veterinär Hans Broström vid kirurgavdelning , SLU i Ultuna :

•Rörelsestörning
En asymmeteri i hästens rörelsemönster, ej nödvändigtvis på grund av smärta


Hälta behöver inte alltid bero på smärta vid belastning eller rörelse av benet utan kan orsakas av att djuret helt enkelt inte kan röra benet normalt, t ex vid nerv- och senskador eller vissa muskel- och led/skelettförändringar.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Vilket ofelbart leder till snedbelastningar och sekundära problem på sikt. Särskilt om hästen tillåts bli för tung i relation till sitt tillstånd. T ex genom dräktighet.

Jag hade varit försiktig.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Vilket ofelbart leder till snedbelastningar och sekundära problem på sikt. Särskilt om hästen tillåts bli för tung i relation till sitt tillstånd. T ex genom dräktighet.

Jag hade varit försiktig.

Försiktig med vad?Jag har inga som helst planer på att betäcka henne!Hon får gå kvar hemma för att hon är en bra kamrat och en mycket bra flockledare.
Inte är hon tjock heller är väl bäst att förtydliga så man inte får ilskan kommentarer om det också.......
 
Senast ändrad:
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Hallå där, är tårna så ömma kanske det är läge att inte ge sig ut på en diskussionsida?
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

ja rörelsestörning låter ju mildare än hälta som du beskrev först. Du skrev hälta men verkar inte ha ont. En häst som haltar tycker jag inte man ska påstå har ont eller inte är påverkad på ett eller annat sätt. Om hästen in gått att användas på 10 år eller vad du skrev så funderar man ju på om den verkligen är opåverkad och helt smärtfri.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Varför måste det alltid ifrågasättas på detta forum? Jag har haft frågor som jag laggt ut här på forumet, fått ett el. två svar som vara gällande min fråga. Sedan har det spårat ur och allt annat som inte har haft som helst nytta för mej har diskuterats... Kan vi inte hålla sams här på Buke och försöka hjälpa och stötta varandra när det enda vi vill är att ha ett bra liv med våra hästar...:confused:
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Detta är ett diskussionsforum, och som så ofta kan en ursprunglig diskussion dra iväg på sidospår. Inte sällan är sidospåren väl så givande som huvudfåran.

Så också här. Bara för att alla inte har samma åsikt, behöver det inte betyda att man är osams. Alla åsikter måste få ventileras, annars blir det inte mycket diskussion.

Det du tycker är bra för en häst, kanske någon annan inte alls tycker är bra. Det finns oftast mer än ett sätt som är rätt.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag har tagit bort tre hästar på två olika sätt.
Första med kadavertjänst. Lungn ponny som litade på mig i alla väder. Hon märkte inte när bulten tog, jag var med och vet att hon fick det avslutet jag ville. Kostade 4400 men hon var ponny vid stor häst hade det kostat fem.
Andra och tredje avlivades på samma dag. Med flera inblande. Eftersom det var två valdes att de skulle begravas hemma. Länsstyrelsen tar femhundra för att behandla ärendet, ingen ökning om det gäller flera hästar. Grävning skedde med grävmaskin, kostnade vart byte av tjänst. De behövde råd angånde ett badrum, fördelen med att ha hantverkare i familjen. Jag var inte hemma när de avlivades. Men det skede med salongsgevär,(hade bult med) men slaktaren kände sig säkrare med geväret. Då behövde han inte komma så nära. Även om jag vet att de fick det avslutet jag ville, skulle jag helst ha velat varit med. Kostnaden vart tusen kronor för båda, de ligger nu sida vid sida. Så som de spenderat de sista åtta åren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp