ta bort triangelmärkt häst?

scizofren

Trådstartare
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta bort mitt sto som blivit triangelmärkt. Jag tror inte att hon någonsin kommer att bli ridhäst igen.
Jag har försiktigt försökt att sätta igång henne några gånger genom att skritta henne 20 min om dagen.
Men efter 1,5-2 veckor har hon återigen visat hälta på böjt spår.
Så nu har hon stått sedan 1,5 år tillbaka.
Jag har hört många hästägare säga att de bara rider i skogen för att deras häst haltar på böjt spår, men enligt mig är det då en häst som inte bör ridas alls.
Hon uppvisar ALDRIG hälta när hon rör sig i hagen, utan det är enbart böjt spår det handlar om.
Det skär i hjärtat bara av tanken att behöva ta bort henne då hon egentligen trivs mycket bra med att bara gå i hagen, men jag har två hästar till som både tar tid och kostar pengar, vilket gör att hon blir åsidosatt vilket känns väldigt jobbigt då hon älskar att komma upp, bli ompysslad och följa med på någon promenad..
Hon börjar även bli lite till åren och kommer aldrig att kunna uppfylla de krav som jag vill använda en häst till oavsett om hon blir ridhäst igen eller inte.
Jag vågar heller inte göra mig av med henne då hon var i ett mycket dåligt skick när jag köpte henne och det sista jag vill är att hon ska bli så igen.
Då känns det som att jag bara har ett alternativ kvar.
Ta bort henne nu, när hon mår bra psykiskt, är tillfreds med sig själv och sina kompisar i hagen.
Men jag vill ha lite mer kött på benen ang detta innan jag fattar något beslut.
Vad kan det kosta?
Ska jag ta bort henne vill jag att det ska ske med bultpistol, inte med spruta.
Jag vill veta vad ni har för erfarenheter, funderingar m.m.
Kanske skulle kunna hjälpa mig att bestämma mig för hur jag ska göra med min vackra flicka som jag älskar så högt...
:cry:
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag skulle ta bort innan hon blir dålig/sämre.

4-5000kr kostar det med tritjänaravlivning inkl bortforsling (där jag bor).
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Usch, jag är i precis samma situation. Mitt sto har varit t-märkt i 10 år och fått 3 föl. Hon blir 18 år och ska inte ha fler då det tar henne väldigt hårt. Hon är också väldigt skör. Trampade fel i hagen och blev blockhalt och kunde med stor möda ta sig till stallet. Så att försöka göra henne till ridhäst igen efter så lång tid verkar uteslutet. Och som du skriver, hon kostar pengar och kräver ju ändå sin tid, men blir mest bara ledd ut och in från hagen. Just nu går hon med föl vid sidan, men när det inte längre behöver henne så...

Men hon är ju så fin och underbart snäll. Hon är flockens ledare och skapar trygghet för dem. Jag kan inte se henne i ögonen för jag tror hon märker mina tankar. Ja, löjligt kanske, men djur har ju en märklig förmåga att känna saker.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag tänker som lil-sis ..
Jag skulle heller inte , precis som du , lämna vidare en sådan häst , mycket bättre att veta var dom är så att säja.
Samma pris där jag bor 4-5000 kr.
De från trotjänaravlivning som varit hos oss är otroligt skickliga och duktiga på det dom gör.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta bort mitt sto som blivit triangelmärkt. Jag tror inte att hon någonsin kommer att bli ridhäst igen.
Jag har försiktigt försökt att sätta igång henne några gånger genom att skritta henne 20 min om dagen.
Men efter 1,5-2 veckor har hon återigen visat hälta på böjt spår.
Så nu har hon stått sedan 1,5 år tillbaka.
Jag har hört många hästägare säga att de bara rider i skogen för att deras häst haltar på böjt spår, men enligt mig är det då en häst som inte bör ridas alls.
Hon uppvisar ALDRIG hälta när hon rör sig i hagen, utan det är enbart böjt spår det handlar om.
Det skär i hjärtat bara av tanken att behöva ta bort henne då hon egentligen trivs mycket bra med att bara gå i hagen, men jag har två hästar till som både tar tid och kostar pengar, vilket gör att hon blir åsidosatt vilket känns väldigt jobbigt då hon älskar att komma upp, bli ompysslad och följa med på någon promenad..
Hon börjar även bli lite till åren och kommer aldrig att kunna uppfylla de krav som jag vill använda en häst till oavsett om hon blir ridhäst igen eller inte.
Jag vågar heller inte göra mig av med henne då hon var i ett mycket dåligt skick när jag köpte henne och det sista jag vill är att hon ska bli så igen.
Då känns det som att jag bara har ett alternativ kvar.
Ta bort henne nu, när hon mår bra psykiskt, är tillfreds med sig själv och sina kompisar i hagen.
Men jag vill ha lite mer kött på benen ang detta innan jag fattar något beslut.
Vad kan det kosta?
Ska jag ta bort henne vill jag att det ska ske med bultpistol, inte med spruta.
Jag vill veta vad ni har för erfarenheter, funderingar m.m.
Kanske skulle kunna hjälpa mig att bestämma mig för hur jag ska göra med min vackra flicka som jag älskar så högt...
:cry:

Jag går också i valet och kvalet.Har en liten islänning som är lite över 20 år och som jag inte kunnat rida de senaste 10 åren efter en olyckshändelse.
Hon haltar lite men verkar inte ha ont hon är en mycket bra flockledare och jag har inga bekymmer med henne alls,förutom att jag tycker att hon går ner i vikt varje vinter.Hon äter så mycket hon orkar och har fri tillgång,avmaskad är hon också.Jag kan inte tänka mej att vara utan henne men vill förstås inte att hon ska lida.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

ermm det kostar inte att ta bort hasten, du far en viss summa per kilo fran slakteriet.. och varfor spendera en massa nar man kan fa. Jag tog min 29 ar gamla fjordis till slakten, hon stod och at en stor hink med paron (favoritgodis) pa en gron ang och blev bultad.. och jag fick 936 kronor.. och jag visste att hon dog lycklig.
angaende din fraga, en hast som inte klarar att ga skall inte fa leva, da hon sakert har ont. och om du inte kan ta fol/anvanda henne pa ngt annat satt, lat henne ga. jag har en till gamling har, han ar 25 och har reumatism vintertid och far djavulsklo. MEN han fyller en funktion som sallskapshast till min hingst.. och med medicin ar han ok. och jag har RAD att behalla honom. Man maste vara realistisk ibland.. hur hart det en ar.. hoppas du kommer till en losning.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men...är hästen triangelmärkt så är den väl också med största sannolikhet behandlad med diverse preparat, vilket i sin tur gör att den inte är lämplig att ingå i livsmedelskedjan. En sådan häst köper inte ett slakteri.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag kommer snart också vara i din situation. Jag har ett 24-årigt sto som är pensionär (också triangelmärkt) sedan ett par år tillbaka. Hon rids inte längre och kan inte vara dräktig pga artros i ena frambenet. Min veterinär har tittat på henne här hemma ett par gånger, och sagt att hon verkar pigg och hon tror att jag kommer att se på henne när hon börjar tackla av. Jag kommer att göra så som du tänker den dagen. Jag skulle aldrig heller lämna vidare om jag var i din situation, den oron skulle jag inte kunna leva med.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Jag går också i valet och kvalet.Har en liten islänning som är lite över 20 år och som jag inte kunnat rida de senaste 10 åren efter en olyckshändelse.
Hon haltar lite men verkar inte ha ont hon är en mycket bra flockledare och jag har inga bekymmer med henne alls,förutom att jag tycker att hon går ner i vikt varje vinter.Hon äter så mycket hon orkar och har fri tillgång,avmaskad är hon också.Jag kan inte tänka mej att vara utan henne men vill förstås inte att hon ska lida.
Men om hon haltar så har hon ju uppenbarligen ont!
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

ermm det kostar inte att ta bort hasten, du far en viss summa per kilo fran slakteriet.. och varfor spendera en massa nar man kan fa. Jag tog min 29 ar gamla fjordis till slakten, hon stod och at en stor hink med paron (favoritgodis) pa en gron ang och blev bultad.. och jag fick 936 kronor.. och jag visste att hon dog lycklig.
angaende din fraga, en hast som inte klarar att ga skall inte fa leva, da hon sakert har ont. och om du inte kan ta fol/anvanda henne pa ngt annat satt, lat henne ga. jag har en till gamling har, han ar 25 och har reumatism vintertid och far djavulsklo. MEN han fyller en funktion som sallskapshast till min hingst.. och med medicin ar han ok. och jag har RAD att behalla honom. Man maste vara realistisk ibland.. hur hart det en ar.. hoppas du kommer till en losning.

Nu är det ju så att mitt sto inte får gå till livsmedel pga av medicinska preparat med livstids karens.
Skulle heller ALDRIG låta någon av mina hästar bli livsmedel.
Jag ser inget fel i att andra låter sina hästar gå till slakt och sedan vidare till livsmedel (om detta sker inom sverige, dvs. på ett humant sätt) men personligen ser jag mina hästar som mina vänner och husdjur och skulle aldrig kunna tänka mig att låta de bli serverade på talrik med pommes och bea.
Men det är ju mest pga vad som känns rätt och fel för mig.
Äter heller inte hästkött pga att jag ser det som att äta hund och katt. Jag vill inte äta mina husdjur och vill därmed inte att mina husdjur ska ätas av någon annan.
Men återigen, för att inte skapa irritation bland folk som tänker annorlunda, så vill jag understryka att jag ser inget fel i att låta sin häst bli livsmedel så länge slakt och ev resväg till slakteri sker respektfullt och humant.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Usch, jag är i precis samma situation. Mitt sto har varit t-märkt i 10 år och fått 3 föl. Hon blir 18 år och ska inte ha fler då det tar henne väldigt hårt. Hon är också väldigt skör. Trampade fel i hagen och blev blockhalt och kunde med stor möda ta sig till stallet. Så att försöka göra henne till ridhäst igen efter så lång tid verkar uteslutet. Och som du skriver, hon kostar pengar och kräver ju ändå sin tid, men blir mest bara ledd ut och in från hagen. Just nu går hon med föl vid sidan, men när det inte längre behöver henne så...

Men hon är ju så fin och underbart snäll. Hon är flockens ledare och skapar trygghet för dem. Jag kan inte se henne i ögonen för jag tror hon märker mina tankar. Ja, löjligt kanske, men djur har ju en märklig förmåga att känna saker.

Mitt sto har också föl vid sidan som precis blivit 6 månader gammal, så därför känns det så överhängande att jag verkligen måste fatta ett beslut angånde mitt sto.
Jag har haft funderingar på att lämna ut henne på foder till avel då hon har bra stam, bra steg, är en fantastisk mamma som älskar föl och dessutom har hennes föl blivit helt otroliga!
Men pga hennes åkomma finns det många som drar sig för att ta föl på henne vilket jag kan förstå.
Men mitt största dilemma är inte huruvida någon annan är orolig över hennes åkomma eller inte, då jag i stora drag har folk som står i kö för att få ta föl på henne, utan snarare är det nog jag som "är problemet"..
När jag köpte hästen var hon helt förstörd psykiskt och jag var tvungen att åka ner till stallet morgon och kväll för att själv ta henne ut och in i hagen för att alla andra i stallet var rädda för henne.
Jag lyckades få henne på fötter, stärka henne psykiskt och idag är hon den goaste hästen jag någonsin träffat och hon följer mig som en hund.
Min största rädsla är att hon ska bli som hon var när jag köpte henne.
Jag vill att hennes sista tid ska vara henne värdig där hon får må bra i sig själv och vara en glad och harmonisk tjej, precis som nu.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Inte många slakterier idag tar emot hästar och jag tror inget låter en följa med in och närvara vid bultningen. Om man ens får frakta dit dem själv?
Och har man en häst som är halt är det inte alltid lämpligt med en lång transportresa. Så hur smidigt det än kan tyckas med slakt är det inte ett lämpligt alternativ för många.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Inte många slakterier idag tar emot hästar och jag tror inget låter en följa med in och närvara vid bultningen. Om man ens får frakta dit dem själv?
Och har man en häst som är halt är det inte alltid lämpligt med en lång transportresa. Så hur smidigt det än kan tyckas med slakt är det inte ett lämpligt alternativ för många.

Jag vill att min häst ska bultas i en av våra hagar medan hon står och smaskar på en morot. Jag vill att allt ska ske så lugnt och alldagligt som möjligt för hennes del.
Jag vill inte behöva köra henne till ett okänt ställe där hon ska färdas igenom okända stallar kring okända hästar och människor.
Hur udda det än låter så vill jag bara att det ska starta som en vanlig dag för henne, hon ska få något gott att tugga på och sedan ska hennes liv ta slut utan att hon ens hinner fundera över vad som händer.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men för i herre min jösses namn människa! Du har redan fått flera svar under avel att din häst inte är lämplig att avlas på, varför kan du inte acceptera det helt enkelt och ge henne ett värdigt slut istället för att blunda för sanningen?

Ta inga fler föl på henne! Utsätt inte andra hästar för risken för samma lidande eftersom det finns en risk för nedärvning, din häst har en sjukdom och inte en förvärvad skada!

Stockholms nödslakt sköter det hur fint som helst, ni skriver på papperna och hon hinner aldrig bli orolig innan hon är på de evigt gröna ängarna och du behöver inte vara där när hon vinschas ombord på bilen.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Men för i herre min jösses namn människa! Du har redan fått flera svar under avel att din häst inte är lämplig att avlas på, varför kan du inte acceptera det helt enkelt och ge henne ett värdigt slut istället för att blunda för sanningen?

Ta inga fler föl på henne! Utsätt inte andra hästar för risken för samma lidande eftersom det finns en risk för nedärvning, din häst har en sjukdom och inte en förvärvad skada!

Stockholms nödslakt sköter det hur fint som helst, ni skriver på papperna och hon hinner aldrig bli orolig innan hon är på de evigt gröna ängarna och du behöver inte vara där när hon vinschas ombord på bilen.

Huruvida min häst är lämplig att avla på eller inte är upp till mig och denna tråd har inte med det ämnet att göra.
Men jag vill gärna veta mer om stockholms nödslakt.
Har du egna erfarenheter?
tyvärr är det ju lite av en kostnadsfråga också, men vill understryka att mitt sto inte alls lider av sin hovbroskförbening som det är nu.
Som jag skrev tidigare så har jag under omgångar försökt sätta igång henne, men utan framgång eftersom hon blivit halt på böjt spår då vilket gör att jag inte ser henne vara duglig som ridhäst.
(finns ju folk som tycker att man kan rida en häst som enbart visar hälta på böjt spår så länge man bara rider rakt fram i skogen. Men jag är inte en av dem. Är hästen halt på böjt spår så anser jag att hästen är halt och ska därför inte ridas..)
Men tillvägagångssättet du beskrev med nödslakt är ju vad jag vill om jag tar bort henne.
Snabbt och smärtfritt utan att hon ens ska hinna fundera över vad som händer.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

De är bra. Ring och prata med de.

Hovvroskförbening anses ärftligt och ska inte avlas på.
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Man får nog välja antingen tar man bort sin häst och allrahelst då vet man att den har det bra efter sitt struliga l,iv som du säger och detta är inte en kostnadsfråga !!!

Eller så behåller du henne och då kostar hon pengar hela tiden .....

Kostnadsfrågan till avlivning skall finnas med i beräkningarna när man äger häst .... Ta kostnaden och må bra över att hästen aldrig mer kommer få må dåligt och det kommer få dig att må mycket bättre . AMEN
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Inte många slakterier idag tar emot hästar och jag tror inget låter en följa med in och närvara vid bultningen. Om man ens får frakta dit dem själv?
Och har man en häst som är halt är det inte alltid lämpligt med en lång transportresa. Så hur smidigt det än kan tyckas med slakt är det inte ett lämpligt alternativ för många.
JA, man får frakta dem själv till slakteriet!
Och de brukar inte vilja ha med ägarna in att vara med när de bultar, för det är väl inte helt ovanligt ens med äldre herrar, att de bryter ihop där...
 
Sv: ta bort triangelmärkt häst?

Ja, jag har tyvärr erfarenhet av Stockholms nödslakt och de är väldigt bra, priset får aldrig vara en kostnadsfråga, älskar man sin häst och är en seriös djurägare så ser man i första hand till djurets bästa och inte sitt eget ego eller ekonomi. Två stallhyror måste hon väl ändå vara värd?

Jag tog en avkomma efter mitt gamla sto och det var efter flera års betänketid och många konsultationer med de som visste bättre, hon hade även inga arvbara svagheter som var kassationsgrundande utan hade visat sin hållbarhet, exteriöra korrekthet och goda psyke under de 17 år totalt som jag ägde henne. Jag hade jublat om jag hade fått en exakt kopia av henne, med hennes styrkor och svagheter. :love:

Hon dog en vacker försommardag, trygg, lycklig och glad med årets första fölungar i en angränsande hage på näthinnan. Hennes sista sommar var året innan, jag hade aldrig plågat henne igenom ytterligare en sommar med hennes förvärvade skada.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 087
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp