Ta bort öga!

poff

Trådstartare
Finns det ngn här som har erfarenhet av att operera bort ett öga på häst?
Jag undrar om eftervård och hur hästen sedan har fungerat med bara ett öga.

Sv: Ta bort öga!

Vård och sådant har jag ingen erfarenhet av, men har haft att göra med en enögd häst. Han gick western och dressyr utan problem alls.

Hoppas att det skall gå bra! :)

kommer ihåg när jag red i södertälje för många år sedan, då var det en häst på stallet som var blind/hade inget öga på ena sidan å den va mycket duktig på det den gjorde (tror det var dressyr)

EDIT: det kan ju kasnke ha att göra med att den föddes så, men så oanpassbara tror jag inte hästar är. det funkar nog prima skaruse ;)

Vet heller inget om vården, men på ridskolan där jag red för några år sedan hade de en häst som de fick operera bort ögat på. Hon kunde gå ridlektioner sedan igen :)

*kl*
Tack för svaren!
Att dom kan fungera bra med bara ett öga, är jag fullt medveten om. Det jag funderar över är mer omställningen, från att se med båda ögonen till att bara se med ett. Detta gäller ett föl, så omställningen borde vara enklare, än med en äldre häst.

Förhoppningsvis får hon behålla ögat, men prognosen ser väl inte jätte god ut :cry:.

Vad är det som har hänt med henne, Sjukdom / skada ? :(

Hon kördes in akut till Strömsholm i torsdags kväll, då jag hittade henne i hagen med ett helvitt öga som det hängde en påse med vätska ur.
Hon står nu på intensivvård med behandling 1 gång i timmen, dygnet runt. Dom kan inte säga vad som hänt än, men hon har tydligen ett hål på hornhinnan och ögat håller på att "smälta". Om hålet kommer från yttre våld eller från en infektion, vet vi inte heller. Prover är på odling och förhoppningsvis finns mer svar på måndag.

Det känns väldigt jobbigt och hon har tidigare stått på Strömsholm 14 dgr, pga annan skada. Försäkringspengarna börjar tryta nu...

Har precis fått veta att det finns ca 70% chans att klara ögat om dom fortsätter med samma "agressiva" medicinering. Dom tror att det är ett trauma, alltså yttre våld som orsakat skadan.
Så nu känner jag mig mera hoppfull :bump:!

QE är precis vad jag har tänkt på, och han har ju bevisligen klarat sig rätt bra!

Denna ska bli dressyrhäst och så småningom avelssto, så hon klarar sig säkert, men det ser ju fruktansvärt tråkigt ut.

Min gamla Loppa som igår fyllde 25 år förlorade sitt högra öga pga en elakartad tumör när hon var hela 23 år. Det märks ingen skillnad på henne alls, förutom att när man går genom dörrar och sånt så får jag tänka på att hålla ut lite extra, annars går hon rakt in i dörren...

Numer tänker vi inte ens på att hon är enögd och hon var pigg och som vanligt omedelbart efter operationen, vilken utfördes på klinik under sövning. Hon låg inlagd 2 dygn och var oförskämt pigg....Såret behövdes inte tvättas någonting efter op och det var inget blod eller något sånt. Hon hade heller inget smärtstillande.

Eftersom er bara är ett litet föl så kommer den troligen att fungera precis som en vanlig häst eftersom den är van vid att vara enögd. Sen med tanke på att Loppan var 23 år och ändå vande sig direkt så behöver du troligen inte alls oroa dig!

Ett halvår efter operationen så tävlade Loppan i dressyr för första gången, vi kom på efteråt att det var första gången....Det märktes inget på henne med skygghet eller något annat. Ändå var det ca 100 ponnyer och musik mm på tävlingsplatsen.

Några bilder:

Här är hon samma dag som hon opererades:
IMG_1929.jpg

Hemma igen, två dagar senare:
IMG_1965.jpg

Nån vecka har gått, ute i hagen för första gången:
IMG_2122.jpg

Och sist, för en månad sen:
Bild013.jpg

Den absolut jobbigaste delen med en enögd häst är att jag har blivit så förtvivlat rädd om det friska ögat. Rinner det det allra minsta från det ögat så blir jag helhispig och första året efter operationen gick hon ALLTID med flughuva i hagen för att jag var så rädd att hon skulle få skräp i sitt enda öga!

MÅNGA Lycka tillkramar till dig och din häst, och funderar du över något så är det bara att fråga!

Åh, vad underbart att höra :bow:! Jag känner mig helt klart lite lugnare nu. TACK!

Vilken vacker loppa! :love: Synns då inte att hon är så pass "gammal"!

Men jag tänkte fråga,är det som ett hål rakt in (där ögat har setat) under huden,eller är det bilden som får det att se ut så?

En av mina hästar tappade ögat, var runt 26/27år gammal vid tillfället och det var en hagrelaterad skada, troligen en gren in i ögat så det åkte ut. :crazy:

Det var vänster öga och det märktes att han blev mer orolig på den sidan först, stoet fick stå på den sidan men inte den andra valacken då snurrade han runt på en femöring eller 'rumpade honom' som varning.

I ridning och Körning gick det som vanligt, jag började med promenader och han lyssnade extra första 2 lastbilarna men sen var det som vanligt och det var bara sela på kärran.

Jag själv tänkte på att prata mer med honom när jag pysslade runt om honom, han kunde hoppa till lite om man rörde vid honom på vänstersidan utan att han visste att man var där och han utvecklade en otrolig snabbhet till att kasta sig runt eller vända sitt högra öga till. Han fick göra sina speciella ritualer om han kände att det var behövligt.

Vad gäller ögat sydde vi inte ihop det, blinkreflexen var kvar och vi hade koksaltlösning varannanvecka ungefär och städade ur det ordentligt och därimellan vid behov. Ögat höll sig torrt och fint och kallades för 'röda ögat'. (Hästen ifråga var helt blåögd innan)

Lycka till med din häst, oturligt ibland men som sagt, chansen att han kommer klara sig bra genom livet som enögd är stor!

Våran B-ponny förlorade sitt högra öga för 8 år sedan, han är idag 31 år och har inga problem av det....

Enda är att han vill åka på höger i transporten, så att han ser mellanväggen antar vi, man får passa så att han inte går in i saker på höger sida och inte råkar trampa ner i diken eller liknande....

//Domino_s

Det är en djup grop där ögat suttit. Så djup så man kan lägga mindre saker i den, tex små äppelbitar...Då blir Loppan sur, äppelbitar ska vara i munnen inte i ögat!

:rofl:

Jag trodde att när dom opererade ut ögat så "spände" dom huden så att det vart jämt över ögat.. Ungefär så som loppan såg ut på andra bilden,då det antagligen bara var svullnad.. (??) Men det kanske inte funkar endå,eftersom det finns inget på insidan som håller upp huden..

Jag vart kär i din tant! :love:

Hon är en sån man vill ha hemma i hagen och bara pussa på! :love::angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Till följd av att hästen fick veterinärvård för ett skadat öga för sent behövde ögat opereras bort. Nu döms hästägaren för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka