Sv: Ta bort öga!
En av mina hästar tappade ögat, var runt 26/27år gammal vid tillfället och det var en hagrelaterad skada, troligen en gren in i ögat så det åkte ut.
Det var vänster öga och det märktes att han blev mer orolig på den sidan först, stoet fick stå på den sidan men inte den andra valacken då snurrade han runt på en femöring eller 'rumpade honom' som varning.
I ridning och Körning gick det som vanligt, jag började med promenader och han lyssnade extra första 2 lastbilarna men sen var det som vanligt och det var bara sela på kärran.
Jag själv tänkte på att prata mer med honom när jag pysslade runt om honom, han kunde hoppa till lite om man rörde vid honom på vänstersidan utan att han visste att man var där och han utvecklade en otrolig snabbhet till att kasta sig runt eller vända sitt högra öga till. Han fick göra sina speciella ritualer om han kände att det var behövligt.
Vad gäller ögat sydde vi inte ihop det, blinkreflexen var kvar och vi hade koksaltlösning varannanvecka ungefär och städade ur det ordentligt och därimellan vid behov. Ögat höll sig torrt och fint och kallades för 'röda ögat'. (Hästen ifråga var helt blåögd innan)
Lycka till med din häst, oturligt ibland men som sagt, chansen att han kommer klara sig bra genom livet som enögd är stor!