Ta bort mjölktänder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 765
S

Sannis

Opererar man bort mjölktänderna om dom andra tänderna kommer tätt inpå varandra?
Min valp börjar nämligen få tänder på tänder. Ska kontakta vetrinären imorgon men tänkte höra med er först.

Sv: Ta bort mjölktänder

Man brukar inte ta bort valptänder förrän i 5-6 månaders ålder på valpar. Emellanåt så har valpar dubbla tänder och sen lossnar mjölktänderna.

Om valptänderna sitter fast när permanenttänderna kommer upp bör man snarast låta veterinär ta bort valptänderna oavsett ålder på valpen. Det kan bli bettfel om de får sitta kvar. Åldern när permanenttänderna kommer varierar väldigt från ras till ras.

Tack för alla svar. Tänderna är inte lösa och valpen i fråga är 5 månader skaringa och höra med vetrinären imogon vad dom säger.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat