"Ta bort kraftfodret." Vad betyder det, egentligen?

pinky

Trådstartare
Det händer ju ibland att veterinären ordinerar att kraftfodret skall tas bort tillfälligt ur hästens foderstat.
Men hur tolkar ni det? Ber ni veterinären motivera varför?
Har veterinären frågat er om hästens foderstat innan ordinationen gavs?

Hur skulle ni göra om veterinären bad er "utesluta kraftfodret" om hästen äter tillskott enligt något av följande exempel:

1. 2 kg havre, 3 dl betfor, mineralfoder.

2. 0,5 kg lusernhack.

3. 2 dl havre, mineralfoder.

4. 200 g soja, 1 kg betfor.

Självklart beror det ju på vad hästen har för åkomma, men generellt...:)

Sv: "Ta bort kraftfodret." Vad betyder det, egentligen?

Att hästen bara får grovfoder och inget annat.

Vår ponny får enbart grovfoder och hon har stått i konvalecens nu i sex månader. Vi har själva valt att ta bort krafftfodret eftersom det är onödigt - ju mer energi de får och som inte förbrukas desto fetare häst.
Hellre tog vi då bort all krafft och försåg henne med, ett för henne, mer glädjande grovfoder.

Vår foderstatsberäkning visar att enbart tillskott av selen behövs - så vi ska köpa E vit. med selen flytande........det kan vi hälla på i hösilaget, dränka en brödbit med osv.

I forskning som finns att läsa vid SLU är det väldigt få hästar som egentligen behöver krafftfoder rent energimässigt sett - det är de mest högpresterande, trav och galopptävlande hästar som kan behöva det. Men nu ger jag mig in på svag is, i ett ämne som jag inte är alltför påläst i.......

Jag tycker veterinären bör ta reda på ungefärlig foderstat innan rek om ändringar i den. I fall 2 käkar hästen ju inget kraftfoder, så där bör man ju fråga som djurägare vad som menas.

det betyder att den bara ska äta grovfoder. dvs även betfor och lusern är okej, men inget spannmål.

för att vara ärlig ger jag inte så mkt för veterinärens foderråd, jag avgör själv vad hästarna ska få eller inte få... har såpass bra koll på sjukdomar att jag inte behöver veterinärens hjälp för att klura ut vad hästen ska äta. vissa vet kan ju säga att en häst på boxvila bara får äta hö och halm, vilket för vissa svårfödda eller kräsna hästar inte alls är bra. så man får använda hjärnan lite själv också..

självklart skulle jag ställa frågan varför dom bad mig att ta bortdet.
Nu går ju inte nån av mina hästar på kraftfoder eftersom vi haft turen att vi har ett hö som täcker upp alla behov, förutom mineralerna. Men annars räknar vi ju tydligt på foderstaten, och om jag skulle ge min häst kraftfoder och då skulle behöva ta bort det så skulle det ju betyda att hästen skulle få ett underskott på något. Sedan får man ju också tänka på att hästens behov antagligen ändras efter ett klinikbesök, om den är halt ex så kommer den ju inte röra på sig på samma sätt osv. Men självklart skulle jag ifrågasätta, inte nödvändigtvis på ett negativt sätt.. men som jag brukar säga "ingen, förutom jag, kommer någonsin ställa en fråga som "varför?" för min häst skull, det är min skyldighet att fråga varför"

Det beror väl på vilken sjukdom/skada som hästen har.

Fång eller diabetes t.ex. innebär ju att hästen just inte skall äta kraftfoder.

*Kl*

Om de säger ta bort kraftfodret bara för att hästen ska stå på box, så plockar jag INTE bort det på de som behöver det och som jag vet inte blir små tossiga duracellkaniner av kraftfoder. De som behöver det men blir prilliga försöker jag byta ut det mot lucern eller liknande, eller så får man ta bort det och ta hullförlusten.

Om det är för hästen får kortisontabletter, eller är pga magåkomma, fång etc, så ryker allt kraftfoder. Behöver hästen proteintillskott ger jag lucernhack. Annars får de 'ta' proteinbristen det tag det tar innan konv är över eller jag kan fixa bättre grovfoder isf. Nu har jag aldrig proteinproblem, köper bra grovfoder, utan det är hullproblem som brukar vara risken.

skulle väl ta bort kraftfodret, men behålla mineralerna. Beror ju på varför vet tkr det oxå, nu ger jag ofta inte spec mkt kraftfoder ö.h. Är det för att hästen är väldigt över viktig (vilket jag nog skulle sett själv innan :grin:) skulle jag minska ner på energin.

Det går att ordna med olja utan att trassla till det.

Om hästen äter olja ja. Ingen av blodingarna har varit så förtjust i olja, går truga i dem några dl om det blandas i STOR kraftfodergiva, men minsta lilla 'för mycket' och de backar av.

Så, när 25 - 30 MJ som kom från kraftfoder ryker, då är det hullproblem, och endera får man behålla kraften och hullet om det är gångbart i övrigt, eller får man se dem rasa i vikt helt enkelt. Men olja löser det inte, båda stod/står på olja i normala foderstaten, men kinkigt med hur mycket olja och hur mycket det blandas ut med.

Ingen av dem åt/äter lucern heller, vilket adderar problemet.

Stoet fick rasa i vikt, hon blev för taggad av massa kraft på boxvila, valacken kan stå kvar på full giva, han klarar det.

enbart grovfoder ,hästen klarar sig på rätt mängd grovfoder

enbart grovfoder ,hästen klarar sig på rätt mängd grovfoder

Om den äter tillräcklig mängd, och grovfodret har tillräckligt höga värden. Tyvärr är en del hästar den olyckliga kombinationen av svårfödda och inte så matglada. Men som sagt, där får man bedöma frånf allt ill fall, om det går ha kraftfodret kvar, eller om man får ta hullförlusten. De dör ju inte av det så att säga.

jo det har du rätt i ;) men det beror på olika från olika hästar :P

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 094
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka