ta bort inlägg

Sv: ta bort inlägg

Jag förstår faktiskt inte heller varför man inte kan få ändra och redigera sina egna inlägg. Numera får man göra det i 15 min. ung. Men varför ha en tidsbegränsning öht? Skulle alla få moderera över sina egna inlägg skulle moddarna få mindre arbete och personer kan få rädda sitt eget skinn (och förstånd). Första inlägget i en tråd bör dock inte kunna tas bort. Däremot ändras :p

Jaja, vi är alla olika. Jag respekterar läget (har iofs inte nåt val :angel: ).

På privata forum får man helt enkelt rätta sig i ledet. Det är dock bra att man kan fråga och få svar. Även om man inte förstår riktigt hur det tänktes när "svaret" blev påfunnet.

"Korkad" är väl inte särskilt snällt, men i sammanhanget ett grymt korkat exempel! Eftersom du inte vet vad skälen rör sig om så kan du inte använda dessa, men av just den anledningen bör du kanske vara lite försiktig med dina exempel. Ett påhopp som "korkad" är ju knappast något som någon skulle ta så hårt på.

Fortsätt du att småle om du mår bra av det, men nån gång kanske du kan fundera över att folk faktiskt menar allvar med problem de åberopar.

Som Mark säger så respekterar jag också läget, men ingen kan få mig att sluta undra. Bukefalos regler i alla ära, men vad säger svenska lagen om kränkning osv? Måste man hårddra allting och göra en anmälan, eller kan man få gehör på lägre instans, av Bukefalos moderatorer t ex?

För att vi ska veta vad som gäller, ge mig ett BRA exempel så jag vet när det faktiskt är lönt att be de ädla moderatorerna om hjälp.

Men då är det ju inget diskussionsforum längre. För kan du ändra och radera hur som helst i dina inlägg så kan du ju i princip göra vilka påhopp som helst och sedan inte behöva stå för dom.

Jag kan ju t.ex skriva en mycket ofördelaktig inlägg om dig, Mark och sedan när jag fått X-antal svar där jag blir utskäll för att jag gör ner dig, ändra mitt inlägg så att det istället verkar som om jag bara strör lovord om dig. Har då andra inte använt citatsvar och citerat hela originalinlägget så lär det ju ta hus i helvete. För då är ju folk elaka mot både dig och mig. Eller hur?

Du kan sitta och skriva rena lögner och sedan ändra det till din fördel om du kan ändra (det har hänt och kommer förmodligen att hända igen) och du vet ju hur "Bukemaffian" funkar om du retar upp den ;)

Nu vet jag att jag hårddrar det, men det är inget otänkbart scenario alls.

*knapplån*

Inlägg och trådar tas bort om de bryter mot Bukefalos regler.

Om någon, oavsett vem, ber att få en tråd eller ett inlägg borttaget som inte bryter mot reglerna vill jag eller moderatorerna ha ett skäl till varför man anser att den skall tas bort.

Det är enklare för den som skrivit ett inlägg själv att få det borttaget. Det första inlägget i en tråd är vanligen svårare att få borttaget då det innebär att hela tråden ryker.
Men det är alltså möjligt att få något som inte bryter mot reglerna borttaget om man kan ange ett vettigt skäl.

Det vore väldigt jobbigt för oss om folk ofta ville ändra eller ta bort inlägg, alltså är det inget som skall uppmuntras. Man bör tänka efter lite före innan man skriver saker.

Ett sätt att lösa detta vore att låta alla ändra och ta bort sina inlägg precis som de vill.
Detta ser jag som en mycket dålig lösning.

Trådar skulle i princip bli omöjliga att följa. Ett antal inlägg skulle när som helst kunna försvinna i en tråd så att man inte skulle förstå någonting längre.
Likaså om folk ändrade sina inlägg efter att diskussionen fortskridit ett tag så skulle även detta kunna leda till konstigheter och problem.

Har man skrivit något man ångrar, kan man bita i det sura äpplet och hoppas att tråden inte intresserar så många och därför inte läses av alltför många.
Eller så får man skriva ett nytt inlägg och förklara vad man egentligen ville skriva i sitt förra inlägg, kanske t o m be om förlåtelse för det man skrev först.

I en diskussion i verkliga livet kan man inte gå tillbaka och radera det man sa för några minuter sedan, jag anser att det skall fungera på liknande sätt här.

Hej Gunnar och tack för ditt svar!

Du skriver precis som moderatorer ovan att det går att få en tråd borttagen om man anger ett vettigt skäl. Jag undrar vad som räknas som ett vettigt skäl, hur mycket av ens privatliv (saker som egentligen ingen ska veta) man måste berätta för att skälet ska bli vettigt? Jag trodde att ett privat skäl är så gott som något om man menar allvar, men så är det tydligen inte. Därför är jag intresserad av en definition.

Jag, och säkert många med mig, har skrivit vissa inlägg som kanske blivit konstiga och tolkats fel, men de allra flesta gånger så gör det ingen större skada och då låter man ju det vara. Tror ingen orkar bry sig om minsta lilla grej. Detta mot att det i verkliga livet är lättare att ta till ord mot ord för att få eventuella missförstånd ur världen.

Tack på förhand! :bow:

mumin skrev:
Bukefalos regler i alla ära, men vad säger svenska lagen om kränkning osv?

Du lär ju knappast få igenom personliga skäl utan att tala om skälen m.a.o. en motivering. Tror du det, då är du faktiskt korkad, och JA nu ÄR JAG ELAK!

Vad jag förstår har du inte försökt komma med något skäl alls annat än att det är personliga skäl.
Försök skriva vad det gäller utan att gå in på personliga saker.
Annars får du väga nyttan av att få inlägget borttaget mot att behöva förklara varför.

Sedan vet jag inte om det alltid är så mycket lättare att att få missförstånd ur världen, i den riktiga världen.
Här kan man i alla fall prata till punkt utan att bli avbruten :) eller enkelt lämna en diskussion man inte är intresserad av.

A_K_N skrev:
Tror du det, då är du faktiskt korkad, och JA nu ÄR JAG ELAK!

Jag ber om ursäkt för att jag inte förtydligade och skrev ut det, då jag såg det som logiskt, men naturligtvis så är det så att när man kommit så långt så är saken i ett annat läge och man lägger alla korten på bordet så att säga. Skillnaden är att myndigheten jobbar proffesionellt och går inte till personangrepp när argumenten tagit slut.
Jag tänker dock inte besvara det då jag inte vill sjunka till den nivån, men jag måste erkänna att jag blev lite besviken över att det ska förekomma när man försöker diskutera med vuxna människor. Att gå till personangrepp på människor man inte känner, ja, människor över huvud taget så klart, är bara himla onödigt, särskilt när det sker helt oprovocerat.
Jag respekterar reglerna, även om jag ifrågasätter det som inte alls är självklart, och frågan är därmed utagerad. Räknade inte med att bli påhoppad för det faktiskt, även om det kanske är tillåtet enligt reglerna..(?!)

Dessutom av en moderator som ska se till att det går rätt till på forumen..

vad menar du med personliga skäl ? Att någon annan har avslöjat detaljer om DIG och DITT liv är ju i allra högsta grad grund för att ta bort inlägg eller trådar. Eller menar du att du vill ta bort alla inlägg som du anser vara personliga påhopp ?

??

Det hon vill ta bort är egna inlägg, så svaret på dina båda frågor bör bli nej.
Hennes egna inlägg innehåller inte heller de, påhopp på någon annan eller några farliga detaljer, som jag kan se det. Men jag kanske missat något, därför frågar vi efter skäl.

*KL*

Hallå Gunnar!

Har du provat att låta folk få ändra och styra över sina inlägg helt fritt?
(Dock inte möjligheten att ta bort ett trådstartande inlägg)

Vet andra ställen där det fungerar utmärkt.

Jag tror att det till största del handlar om vad man är van vid, men så är det nog med det mesta :)

Mark

Det där fungerar utmärkt på små forum, typ upp till 30-talet personer. Sen blir det stökigt.

AnvändareX känner sig så anonym i den stora gruppen användare att hen skriver ett provokativt inlägg vilket får AnvändareY att explodera och förklara hur det egentligen ligger till. AnvändareX ändrar sen sitt ursprungliga inlägg till nåt helt annat och AnvändareY får då en massa svar om att den är dum i huvudet som skäller ut AnvändareX för nåt som AnvändareX inte ens har sagt...

I så här stora forum bör inlägg sparas efter principen lagt kort ligger. Om nåt måste ändras så får man meddela moderator. Och har man ingen motivering till ändringen så sker ingen ändring.

Jaha, men då är det ju en annan sak !

Det är ju bara att låta bli att posta inlägget....

Mark:

Jag tror inte att det skulle funka, det skulle bli helt galet om man kan ändra vad man skriver - för när folk har börjat svara på ens inlägg och sen ändrar man vad man skrev från början då blir det .... kaos....man kommer helt att kunna tappa tråden.

jag hänger lite på ett annat forum (förlåt mig att jag är otrogen) och där kan man inte ändra ALLS, vilket är lite frustrerande för en annan som är van att iallafall kunna redigera lite stavfel i efterhand.

Kanske skulle det funka att ha en funktion som gör att man kan redigera så länge som ingen har svarat på just det inlägget ? Är det tekniskt möjligt ?

ullo: Har du upplevt detta själv?

Jag grundar mina erfarenheter på två forum som har ganska många användare

Forum #1. Har följande statestik:
Trådar: 113,379, Inlägg: 2,057,173, Medlemmar: 24,057

Forum #2.
Medlemmar: 107 085, Inlägg: 4 134 780, aktiva användare för närvarande: 1210.

cirkus skrev:
Jag tror inte att det skulle funka, ?
Har du några erfarenheter på detta?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har upplevt att det fungerar i 30-manna-forum ja. Och jag har upplevt att det inte funkar i 100-manna-forum.

Din statistik säger mig inte speciellt mycket, förutom den lilla biten om aktiva användare. Att det fungerar i en så pass stor grupp är ju fascinerande. Men det kanske är så att de som upplever att det inte fungerar ingår i gruppen icke-aktiva? Självsanerande liksom. Isåfall är det ju bra om vi andra har ett mer stabilt forum att kladda på där lagda kort ligger, och folk blir tvungna att stå för sina åsikter.

Det kan säkert fungera ganska bra, 99% av användarna här inne skulle säkert inte heller ändra i sina inlägg överhuvudtaget.

Men jag anser att det fungerar bäst om en diskussion här fungerar ungefär som i verkliga livet, att man aldrig kan radera det man sagt till en användare i ett samtal, (men du har kanske en sådan där MIB "flasher" :)).
Här har vi en "flasher" med dåliga batterier, den fungerar bara i 15 minuter efter att man skrivit inlägget.

mandalakis idé kanske är något att fundera på ett anarkiforum där alla kan ändra och radera alla andras inlägg ;)

Gunnar skrev:
mandalakis idé kanske är något att fundera på ett anarkiforum där alla kan ändra och radera alla andras inlägg ;)
:eek: Mamma mia!!! Då blir det nog jobbigt.....

Person1: person 2 sa att jag var en hagga!
Person2: nej, det sa jag inte alls det!!
Person1: jo, kolla här: visar ett editerat inlägg från person2 :rofl:

Det skulle inte funka, det har redan hänt X antal ggr att inlägg har ändrats inom de minuter som går att ändra när det fått "mothugg" direkt och de senare svarat med kommentaren att det har de aldrig skrivit.

Choklad skrev:
Det skulle inte funka, det har redan hänt X antal ggr att inlägg har ändrats inom de minuter som går att ändra när det fått "mothugg" direkt och de senare svarat med kommentaren att det har de aldrig skrivit.

Fast till sådana användare så har Gunnar uppfunnit något helt
snillerikt.. (nobelpris?)
Ignoreraknapp. :idea: :D
Fungerar jättebra.

AM

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: Krålus
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama