Ta bort havren?

V

Valkyriaa

En enkel fråga; Kan man ta bort havren helt och hållet och bara ha kvar lucern + olika mineraltillskott?

Sv: Ta bort havren?

Jag hade luzern och kraft groova 125(eller nåt sånt), jag vet inte om man kan ta bort havren, har du inget man kan ge i stället?

Okej.. havren funderar jag mest på att ta bort då det verkar som att den sätter sig i huvet på pållen istället, så jag tror att han klarar sig utan den energin han får ifrån havren. Han rids inte speciellt hårt just nu heller så energin räcker nog till ändå. Men det kanske finns något i havren förutom energi som han behöver ändå?
Hade inte tänkt att ersätta havren med något alls om det nu inte behövs förstås?

Det är inget problem att ta bort havren helt. Mina hästar fick bara mineraler, kalk, hö och halm.

hmm, jag har inte så mycket koll på det där. Om det skulle behövas ersättas något (vilket jag inte tror? ) Så köp kornkross istället, som havre fast mer lugnande. :)

En enkel fråga; Kan man ta bort havren helt och hållet och bara ha kvar lucern + olika mineraltillskott?

JA! Hästar är över huvud taget inte gjorda för att äta havre, eller annan spannmål som består av väldigt mycke stärkelse. Så du kan lungt ta bort den :)

Min häst, (8-årigt sto som tränar och tävlar LA dressyr 1,20 hoppning ca 530kg) äter 13kg hösilage, 0,2kg betfor och Selevitan 1g/vecka. Hon behöver, enligt beräkningar, varken kraftfoder eller mineraler utöver just Selen. Hon står på halm och är rund, välmusklad och lagom pigg

Tack för alla svar! Det var som jag trodde :D
Nu ska havren bort..

Man kan ju även byta ut mot kornkross om man skulle vilja. Vad skillnaderna är och varför man ska göra det osv är jag inte så insatt i, men vet iaf att den ska vara bättre att ge till hästar som är lite "havrekänsliga"..

vad är det för havre du har?

vanlig vit?

isåfall går det oftast bra att byta till antingen svart eller matildahavre

Klart du kan ta bort havren! Många hästar mår bara bättre av att inte äta spannmål. Man kan fodra med bara hö om man håller koll på att höet innehåller alla viktiga näringsämnen genom att man gör analys. Mina hästar äter ingen havre, däremot lucern och för tillfället lite korn. Men de skulle klara sig utan den också om jag ökade på lucernet, men ger det iaf nu då vi har fått så bra pris på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur