Ta bort frisk häst?

abc

Trådstartare
Har sett flera liknande trådar.
Men vad skulle ni gjort i mitt fall?
Jag har ett 14 årigt hbl korsning sen 6 år tillbaks.
Hästen är helt frisk fysiskt och väldigt levnadsglad.
Nu är det så att vi sen ett par år tillbaks verkligen inte klarar av den.
Kan verkligen utan förvarning bara resa sig,slå över, fullständigt bralla loss.
Vi har insett att det inte kan vara så illa som 99% risk att det går riktigt illa.
Ryttaren har åkt av och brutit foten.
Kan man ta bort hästen utan dåligt samvete?
Har tänkt på detta i flera år, men vad är rätt beslut.
 
Sv: Ta bort frisk häst?

enligt min mening JA jag ser absolut ingen vettig mening att ha kvar en farlig häst, ett ansvarsfullt beslut.
 
Sv: Ta bort frisk häst?

Det vore ju intressant att få veta om problemet är fysiskt, mentalt eller annat. Är hästens hälsa undersökt ordentligt?
 
Sv: Ta bort frisk häst?

Gissar att det är mentalt. För fysiskt är hon undersökt ordentligt.
Hon går på lösdrift och tas någon annan häst ut därifrån blir hon helt blockerad och bara rusar runt. Galloperar tom ut och in i ligghallen och gått omkull vid ingången flera gånger. Blir farligt om man skulle hamna i vägen.
Går inte heller att binda upp henne i gången utan att någon mer häst är med.
Fast det gör ont att ta bort henne. Hon kan vara väldigt social och glad.
Men det måste ju ge något possitivt att ha häst, inte bara kostnad och en häst som inte är ridbar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp