Ta bort försäkring på äldre katt?

Corax

Trådstartare
Min kastrathane har varit försäkrad sedan jag köpte honom som liten pilt. Nu fyller han nio år i år och helt plötsligt betalar jag sjukt mycket i försäkring men får sjukt lite för det. Liv har sjunkit till mindre än hälften och veterinärvården är 'bara' på 11.000.
Katten har aldrig varit sjuk i hela sitt liv så nu funderar jag på hur jag ska göra...
Livförsäkringen är skitsamma men den kostar bara knappa 300/år så det är vet.vården som är dyr.

Det här är enda katten i katteriet som är försäkrad i annat bolag och jag betalar mer för honom än de andra två katterna tillsammans. Och då är de försäkrade för 7000 i liv och max vetvård. Helt sjukt.

Hur hade ni tänkt? Tagit bort försäkringen helt och hoppas på att katten inte blir sjuk eller behållit en del av förs?
 
Sv: Ta bort försäkring på äldre katt?

Eller så hade jag bytt den till Agria som inte har ålderstak för katter, och inte heller har ersättningstak baserat på ålder.

25 000 eller 50 000 går att välja som ersättningstak, självrisk finns både fast och % där man själv kan välja hur man vill ha självrisken. Priset ligger nånstans mellan 800-1500 per år, beroende på tak, självrisk, medicin. Alltså räknat på huskatt på nio år boendes i stockholm - är det istället en perser så kan det bli dubbelt så dyrt.

Men Liv hade jag tagit struntat i helt. Du får ändå inte ut hela liv-beloppet när katten blivit såpass gammal.
 
Sv: Ta bort försäkring på äldre katt?

Med 11 i vetvård hade jag tagit bort den faktiskt.

Håller med. Jag har agria med 25.000:- i tak på den som inte kommer tåla några avancerade behandlingar och 50.000:- på happy go lucky-katterna. Liv kan man skrota om det inte finns någon väldigt bra anledning att ha pengar till att akut kunna köpa ny katt.
 
Sv: Ta bort försäkring på äldre katt?

*sista*

Ja det är lite så jag tänker. Liv är ju skitsamma då det ändå sjunker drastiskt för varje år nu och katter har jag ju så det räcker och blir över. Därför behövs det alltså inte någon finans för ny katt om den här dör. Vilket jag såklart hoppas att han inte gör än på väldigt många år.

Och veterinärvård på 11' känns som ett hån (till det priset). Händer det något så är det ju en piss i havet.
Pratade med f-bolaget tidigare idag och man kan visst teckna en olycksfall-försäkring i stället. Men det känns ju också lite... dumt. Våra katter går inte ens ute och den här katten skulle aldrig drömma om att äta nått annat än sin kattmat. Så händer det något så är det sannolikt inget olycksfall.

Jag är skeptisk till att byta bolag men jag ska ändå kolla upp Agria. Mitt bolag som jag har uppfödningen i sas tar inte emot honom i alla fall.

Det känns verkligen jättekonstigt att premien ska stiga så dramatiskt bara för att katten blivit åtta. Det är ju ingen ålder på en katt??
Jag hade tänkt mig att han ska leva i minst lika många år till...
 
Sv: Ta bort försäkring på äldre katt?

Nej, det låter som en riktigt usel försäkring faktiskt. Åtta är ingen ålder, men sen när det kryper uppåt är det ju just sjukdom man vill skydda sig mot. En kattunge råkar ut för olyckor, sällan en gamling. Min 9-åring har som sagt 25.000:- i tak och jag betalar 950:- för hennes försäkring.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 338
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 033
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 430
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp