Ta bort eternitfasad

kolblakkur

Trådstartare
Hur mycket kostar det ungefär att anlita byggfirma för att ta bort eternitfasad och sätta upp en träfasad istället?

Tänkte att någon här kanske har anlitat byggfirma av samma anledning :)

Sv: Ta bort eternitfasad

Har ingen aning men misstänker att det är DYRT eftersom det är bara vissa certifierade firmor som får göra det.
Däremot så får du som privatperson göra det själv!
Eternit är just nu inne så låt det sitta kvar (fast det är fult).

Ja som sagt är det säker dyrt för det krävs lite extra pyssel med inplastning av huset och så. Har ingen aning om man får göra det själv, så det ska jag inte säga något om. Men tänk även då på att skydda dig själv och omgivningen.

Hörde en som frågade om man kunde spika en träfasad på eterniten, men fick av kunnig person inom arkitekt och byggsvängen ett nej för det första var det ungefär som att ha både kappa och rock på sig samtidigt. För det andra kommer eterniten att spricka om man spikar i den och borrar man först ett hål för spiken, så har man även där "öppnat" etrerniten.

Jag tycker att du ska behålla den och i stället måla fasaden i den färgen du vill ha. Billigast, snabbast och faktist inte så fult heller.

Som privatperson får du riva själv utomhus och här i västerås tror jag det kostar två kronor kilot plus moms att lämna på tippen, du får transportera själv om du följer reglerna (bör transporteras täckt, bör märkas med asbest)
MEN om du skall leja för arbetet så måste firman göra det enligt konstens alla regler och det blir nog inte billigt:eek:

Ska byta ut min eternitfasad så småningom, blir nog att göra det själv. Men man måste ju vara försiktig med andningsmask och sånt. Ser man bara till att försöka undvika att riva sönder plattorna är det ingen större fara.
För hur inne det än är så är det fruktansvärt fult .....

Vi har tagit bort eternitplattor själva i vinter. Så länge dom inte går sönder mycket och man använder munskydd så ska det inte vara nån fara. Man är ju dessutom utomhus. Här där jag bor är det gratis att lämna av på soptippen som privatperson.

Tack för alla svar! Lutar åt att vi tar bort det själv och anlitar någon att göra en träfasad sedan! :)

Jo, det är gratis i Västerås också, men du får bara slänga så mycket som ryms i en bärkasse åt gången!

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Min mikrovågsugn tog nästan fyr igår och det rök mycket. Nu är den kasserad, men det stinker bränt fortfarande. Jag fixar knappt att...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: Keb71
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
324
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka