ta bort bollarna;)

C

carina_bergquist

Va hos vet nu och frågade när man kan kastrera Alfons (6månader). Hans "bollar" hade "trillat ner" fullt och han ska kastreras om knappt en månad. Men som hon sa är han inte könsmogen än.. Okeeeej tänkte jag,, Vad menas med det då eller så? Innan så skulle man ju inte kastrera innan dom blev könsmogna.. men nu gör man d?

Sv: ta bort bollarna;)

Det finns allmäna rekomendationer på sex månader för hankatt som brukar följas eller just, rekomenderas om kattägare ringer och frågar, könsmogen innebär pubbeunge -jag har kastrerat mina katter vid åtta resp nio månaders ålder och honkatten ska in nästa månad, då är hon 10 månader.

Det är okej att göra det innan de blir sådär riktigt pubbiga, min lilla katt heter inte Cleo längre, hon heter Birgit efter Birgit Nilsson.. VILKEN röstkapacitet en sådan liten skit besitter :crazy:
Jag funderar just nu på vad som är snällast, förut tyckte jag att det var snällast att vänta med kastrering tills de "blivit stora" men det var nog en förmänskling å det grövsta, för hon har det faktiskt skitjobbigt min kattunge i höglöp, det går bara någon vecka mellan löpen så nu väntar jag inte längre.
Som kastrerad hane kan man reagera på två vis, endaså gör man som min stora katt, sover :smirk:
Eller som yngsta hanen, försöker sätta på :o Men det går sådär, han fattar att man ska bita i nacken, men vad han ska göra därbak vet han inte, så han sparkar henne med regelbundna sparkar på korset och svansroten :smirk:

Min hankatt är kastrerad vid 6 månaders ålder och "bollarna" hade trillat ned men var små:o
Han hade inte blivit könsmogen så han har aldrig haft ett hankattsbeteende vilket jag tycker är skönt.
Däremot är han ganska stor men smal nu när han snart är 3 år gammal men det beror på att han rusar runt och jagar syrran här hemma, hon var anledningen till att jag tog han så tidigt så att inga olyckor skulle ske.
Honan blev kastrerad vid 10 månader och hade då löpt en gång men hon var snäll och sov på nätterna. jag hade förberett mig på det värsta:angel:

Min hankatt blev kastrerad när han var drygt 8 månader. Jag hade inte tänkt kastrera honom men jag ändrade mig snabbt när han började kissa lite här och var.... När han kissade i sängen var det droppen!! Då ringde jag genast och beställde tid för kastration. Den lukten är inte att leka med och matte var ARG på kissemissen...!!
Tycker inte du ska behöva vänta tills din katt kissar lite varstans i hemmet innan du kastrerar honom..Såhär i efterhand önskar jag att jag hade kastrerat en månad tidigare! Sen att alla kastrerade katter blir slöa och feta stämmer inte! Min katt är piggare än någonsin och faktiskt lite åt det tunna hållet... Men så som han springer runt i lägenheten o leker hela havet stormar så är det inte så konstigt att han håller vikten nere..
http://i39.photobucket.com/albums/e151/Lillaloppan/MysarFeb.jpg

Mina småkillar kastrerades igår, de är inte 5 mån än men båda bollarna nere och hade börjat lukta illa i kattlådan. Eftersom jag har fler kastrerade katter hemma ville jag ta dem tidigt för att förhindra slagsmål. Allt har gått bra. Det enda som inte är bra ar att öronmärkningen inte har tagit så den lär vi få göra om. Morr....:(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?