ta bort allt foder

Eliin_87

Trådstartare
Min häst har varit lös imagen lite då och då nu under nån vecka,jag hade inte ändrat nått i foderstaten,sen blev han bra,och då började jag byta över till kornkross,(eftersom han blir alldes alldes för het av det andra fodret) sen blev han lös i magen igen,och nu får han bara pytte lite betfor och pytte lite mat,bara så han får nått å tugga på,och så hösilage.ska jag testa ge honom nå tarmbalans? eller ska jag bara ta bort allt kraftfoder,tills han är bra i magen igen.?
sen har jag hört en grej om kornkross,att det bryter ner energin ?..sant?..
 
Om du ska rida din häst, så måste den ju ha mat... Såvida den inte äter massor med hösilage med bra värden vill säga... Fortsätt ge kornkross, men öka sakta sakta. Ge mag/tarm balans OCKSÅ. Det behöver inte vara fodret i sig själv han reagerar på, men bytet.
 
Att ta bort allt utom hö några veckor kan göra susen för en störd mage. Jag har faktiskt mycket goda resultat av just det och inte hört någon som mått sämre i alla fall.

Bort med allt utom höt, när magen är ok vänta ett tag till (vecka ca) och lägg sen på ett fodermedel i taget sakta och avbryt direkt om hästen reagerar.
 
Håller med Magdalena, bara hö är bäst. Om det är bra hö vill säga.
 
Nja, måste och måste,han får sina vitaminer endå..och han har så mycket energi så han skulle kunna gå utan kornkrossen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 113
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 725
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp