Ta av täcket - För tidigt?

Elanor

Trådstartare
Behöver råd och hjälp! Min häst går just nu med ett regntäcke med lite foder i, hon är "tålig", har ca 80 kilos övervikt :angel:, hon är spårklippt (hals och mage, pälsen kvar över rygg och rumpa). Hon har fri tillgång på ensilage, går på lösdrift i en hage med mycket träd och givetvis lösdrift.

Det är ju fortfarande ganska kallt på natten, men en solig dag går temperaturen upp mot 15 grader i solen och jag gillar inte att hon har täcke då. Vad hade ni gjort? låta henne gå med ett tunnt täcke eller tagit av det?

Sv: Ta av täcket - För tidigt?

Hej!

Jag har en fjoll-arab (hon är en riktig prinsessa!). Hon är klippt hela halsen, mellan frambenen och lite på magen.

Hon har gått naken i snart en månad. Så länge det inte regnar eller blåser är hon naken- ser jag att det ska bli regn/snö sätter jag täcke på för säkerhets skull.

Min tjej har inte klagat på att vara naken vid -10, däremot har hon frusit så hon skakad när det varit +10 och ösregn med blåst. Kyla har inte hästar problem med och de klarar rätt stora temperaturskillnader speciellt om de har grovfoder att hålla värmen med.

Jag hade tagit av täcket om det varit min, men haft koll på vädret så häst inte blir blöt och därmed kall.

/Lavinia, som tycker synd om hästarna som står med dubbla 300gr täcken nu (vi har ett par såna!)

Håller med dig. Mina har gått utan täcke 14 dar och mår bra av det.
De kommer åt att klia sig, och älskar att rulla i leran :)
Deras pälsar har blivit så mycket finare sen täckena åkte av och de
gnistrar i solen.

Kan du inte lägga på ett tunnt täcke på natten om du tror hon fryser då?
Denna årstiden får man ta det dag för dag.

Min har varit klippt som din i typ två veckor och blir överhettad :o Utan täcke. Ska kapa av ännu mer päls, snart ska eksemtäcket fram och då vågar jag inte riskera något.
Hästen har misstänkt anhidrosis (eller hypohidrosis) och kan inte riktigt reglera sin kroppstemperatur.

Min som är helklippt går naken ett par timmar på dagen och fryser inte det minsta vid +1.

Din borde kunna gå utan. Här är det i alla fall max -5 på natten ju!

Nu har jag inte min på lösdrit, men jag har endast täcke på av lathet, dock endast när det regnar. Jag vill inte mötas av en häst som är lerig från topp till tå och som tar timmar att torka... Hon har bara ett tunt regntäcke på sig när det är dåligt väder. Försöker ha henne naken så mycket som möjligt, hon är inte klippt.

Men jag hade vågat ha hästen naken dygnet runt, om det då inte blåser/regnar/haglar.

/Lisa

Mitt kallblod klippte jag i november, har inte klippt igen sen dess eftersom det blev så kallt och jag ändå bara rider utomhus.. Han är visserligen klippt lite mindre än din, bara undre delen av halsen och så bak mot lite bakom sadelgjorden (ljusa fuxen på bilden). Går på lösdrift.
P2140088.jpg

En gång har jag sett honom frysa i vinter, det var i början på vintern när det var snöstorm i 3 dygn, då fick han på sig fleecefodrat regntäcke. I övrigt har han gått naken, oavsett temperatur. Har han varit svettig efter ridning täcker jag förstås innan han går ut.
Då bilden ovan togs var det -20, hästarna fick fri tillgång på hö och var helt tillfreds med tillvaron!

Så jag tycker absolut att du kan ta av täcket på din, beror ju på hur nyligen den är klippt förstås, men i alla fall dagtid borde det ju funka bra.

Jag hade tagit av täcket! Så länge hästen har mat och det är torrväder på nätterna är det ingen fara.

Helt galet att ha täcke på den hästen. Du hjälper henne att behålla extrakilona...

Jag tycker du kan låta henne vara utan täcke. Men om det skulle snöa eller regna är det nog bra med ett litet regntäcka. Har mina utan täcken sedan en tid tillbaka och de fryser inte förutsatt att det inte är nederbörd vill säga.

Behöver råd och hjälp! Min häst går just nu med ett regntäcke med lite foder i, hon är "tålig", har ca 80 kilos övervikt :angel:, hon är spårklippt (hals och mage, pälsen kvar över rygg och rumpa). Hon har fri tillgång på ensilage, går på lösdrift i en hage med mycket träd och givetvis lösdrift.

Det är ju fortfarande ganska kallt på natten, men en solig dag går temperaturen upp mot 15 grader i solen och jag gillar inte att hon har täcke då. Vad hade ni gjort? låta henne gå med ett tunnt täcke eller tagit av det?

Mina fullblod har gått utan täcke i drygt 1½ månad nu :)
De har gått med fleecefodrat regntäcke sedan november.
Plockade av när det var soligt en dag, och sedan tyckte de att det där med täcke visst inte var så nödvändigt...
De går ute dygnet runt, har skog och ligghall.
Inte ens när det var snöstorm så frös de och inte var de inne i hallen heller :devil:
Plocka du av tycker jag, då blir du nog av med lite av extrakilona också :p

Tillägg: Finns i Stockholmsorådet och vi har haft det rejält kallt (ca -25 tidigare i vinter), inatt har det varit plusgrader, men i helgen t ex var det -10,4 lördag morgon och -9,6 söndag morgon.

Senast ändrad:

Min är numera klippt såhär:
DSC_0134.jpg

Han har täcke på vid nederbörd eller om han gått lite hårdare och det inte är sol och han ska ut direkt efter. Då är det ofodrat eller 100 g som gäller. Hela vintern har han varit lågt spårklippt och haft sitt 100 g täcke utan problem. De har oxå gått myyyycket nakna rätt länge nu.

Dock har jag inte mycket erfarenhet av lösdrift men sålänge det är uppehåll och inte blåser massor upplever jag det som att hästarna inte märker av kyla alls mycket. 15 grader i solen och min hade stått som död av överhettning med något täcke öht på så går det inte att ta av över dagen så hade jag valt naken och försökt kolla till honom någon tidig morgon för att se att det funkar.

Min häst är helklippt och går naken vid fint väder sen ca 2 veckor tillbaka. Om det regnar/blåser får han ofodrat regntäcke. Fri tillgång på mat och inte heeelt nyklippt, men han fryser inte.

Jag tror också att du kan ta av täcket på din! :)

Det låter rimligt som ni säger! Ska slänga ett öga på prognosen så får nog täcket stanna i stallet framöver då! Hade varit himla gött! :D

Tack för alla svar! :bow:

Mina lösdriftshästar har gått utan täcke hela vintern.
Och de sötnosarna har valt att stå ute även när det snöat... trots en rymlig ligghall. Samtliga är dock av kallblodstyper.

Om du har tid och praktiska möjligheter, ta av täckena dagtid och eventuellt sätta på på natten om du är orolig att hästen fryser.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är...
2
Svar
31
· Visningar
7 133
Senast: _Zacke_
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 090
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Är i desperat behov av råd för att få min häst att sluta strimla sönder sina täcken. Har denna vinter börjat bita sig i bringan och...
2
Svar
29
· Visningar
2 610
Senast: Murray
·
Hästvård Såg en länk från Hippson... på fejjan. Jag har själv en fryskruka som med päls och fri tillgång ändå fryser om han inte får vadderat...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 300
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka