Ta av skorna?

K

Krafla

Hejsan!

Min häst går på vila nu och jag funderar lite på att låta henne gå utan skor under vilan.. Brukar ni plocka av skorna under vilan? Isf varför? Eller varför inte? Hade vart bra om ni kunde dela med er av era åsikter.. :)

Sv: Ta av skorna?

Vi har gjort det de senaste åren, och det har funkat bra. Har inga problem att sko på DIREKT om problem skulle uppkomma, vilket för oss är en avgörande faktor.

Om det är bra eller inte beror på flera faktorer; längd på vilan (3-4 v utan skor är liksom ingen vits), hage och underlag, hästens hovkvalité etc.

Min kusins häst går barfota året runt och det har fungerat ganska bra, även om det har varit halt och så. För hästen, som är ganska gammal var det faktiskt det bästa de kunde göra för henne.
Dessutom kommer hovslagaren dit och raspar lite.

Under våren/sommaren låter vi hästarna vara barfota.
Men vi har tur som inte har några ömfotade hästar. De går lika bra med som utan skor!

Se till hästens behov, det är inte säkert den kan gå oskodd då den kan vara ömfotad.
vet några som envisats med att ha ömfotade hästar oskodda vilket lett till tex hålväggar & bärandsröta.:(

Hur lång vila har du för avsikt att ge din häst? Om det handlar om en lång vila omfattandes några månader, så kan du med gott samvete ta av skorna om ni har hagar som tillåter det. Ska hästen däremot vila några få veckor, så finns det ingen orsak att ta av skorna.

okej.. jag har tänkt att hon ska vila kanske 2 månader ungefär.. eller 6 veckor lite beroende på vädret.. Hagarna är ju blöta just nu men underlaget i hagen är ganska bra, det är gräs och i skogen mest jord och så har dom ett berg att gå upp på men det är inte stenigt eller så någonstans.. Saken är att hon har tappat en sko så jag funderar på om jag ska sko om henne eller bara ta av de andra tre skorna.. Hon verkar inte ett dugg berörd av att hon har tappat en sko heller... Tror ni att det går bra att ta av de andra då?

Tack för svaren :)

Har hon gått en full skoperiod så är det bara att ringa hovslagaren och be denn* kolla hovarna och eventuellt raspa/ verka det som behövs. Rätt vinklar är minst lika viktigt oskott!

Hovis kan säkert också ge bra motivering till valet skor eller inte under vilan.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Söker efter ett par riktigt bra arbetsskor. De ska vara bekväma, hållbara, helst gjorda i läder och svarta. Innersulan måste kunnas...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar