Sv: Ta av skorna på vuxen häst?
Varför valde ni att ha hästen barfota?
Hur har det fungerat?
Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Negativa?
Köpte en galoppör från Täby som var rätt så illa skodd av tränaren själv. Skorna satt så dåligt så de var tvungna att limma, förutom att spika. När jag då köpte henne skulle hon givetvis skos med ridskor istället för aluminiumskor och det gick inte så bra, det var den ena tappskon efter den andra då hovväggen var så tunn och till slut fanns i princip inget kvar att spika i eftersom hovarna blev sämre och sämre för varje tappsko som hon fick.
Jag tröttnade ganska fort och bestämde mig för att prova barfota då jag läst så mycket positivt om det, bland annat här på Bukefalos. Eftersom hon hade så tunna och dåliga hovar köpte jag Easyboots till henne så att jag skulle kunna rida. Köpte även broddade boots för vinterbruk och hoppning på gräsbana. Det var det bästa jag någonsin gjort! Hovarna blev därefter starkare och starkare och tillslut hade hon friska, starka hovar och man behövde eg inte ens bootsen vid ridning längre. Kommer dock inte ihåg hur lång tid just det tog, tyvärr.
Sålde hästen och den nya ägaren fortsatte ha henne som barfotahäst eftersom hovarna mådde så bra av detta. Hästen i fråga har tränats upp till 130 hoppning, LA dressyr och påbörjad terrängträning. Tävlat har hon gjort i lätt klass.
Jag har numer tre andra hästar och har alla tre barfota, vilket de mår jättebra av. Det är unga hästar, men två av dem hoppar 110 banor på träning och en av dem tränar LA dressyr och den tredje är en treåring och har alltså aldrig varit skodd. Rekommenderar det varmt till alla som har lust och möjlighet att ge barfota en chans. Har inget direkt negativt att säga om det, faktiskt, även om jag
inte är någon "Halleluja-förespråkare a la Strasser mfl".
Min äldsta häst, sexåringen, skoddes på ena framhoven när han fick en hovbensfraktur. Frakturen läkte ganska fort och skon åkte av så fort jag fick klartecken, men efter skoperioden vart hoven mycket försämrad i sin kvalitet, men är på tillfriskning nu när skon åkt av.
Innan fullblodet var jag mer eller mindre övertygad om att "alla ridhästar behövde skor" och innan hovbensfrakturen så hade jag nog ingen större insikt i hur mkt skor kan förändra hoven (ibland till det bättre, men i detta fall till det sämre). Nu är jag övertygad om att fler ridhästar klarar av barfota bättre än deras ägare tror och att åtminstone min sexårings hovar mår mycket bättre av att gå barfota än med skor (något som till och med hovslagaren på Skara djursjukhus som skodde honom håller med om!
).
Kan tillägga att min femåring som köptes i september 2008 hade extremt trånga hovar, ihoptryckta ballar med strålröta runt om och tack vare att hon får gå barfota med mycket rörelse och korrekt verkning så har hovarna breddat sig riktigt bra, det är fortfarande en bit kvar dock, men hovslagaren har sagt att vi inte hade fått samma resultat med skor.