Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 3 hästar och har försökt ha alla barfota.
Häst 1: Fullblod valack 9år.
Häst 2: Halvblod sto 19år.
Häst 3: Quarter sto 19år.
Hur har det fungerat?
Häst 1: Inte alls skulle jag vilja säga. Han är så omfotad att han haltar om han springer på gräs.
Han gick på bete när jag tog av dem och han stod mycke still.
Annars brukar han galoppera mycket och kommer alltid i full fart när man ropar.
Jag fick sanda en gång över gårdsplanen för att han skulle kunna gå mellan stallet och hagen. Men det blev bätte och bättre, men det tog tid!
Efter 1år sprang han på gräs och sand men hade besvär på grus.
Häst 2: När hon var friskförklarad ( hos annan veterinär ) och jag började rida igen började jag barfota men skodde snart henne på fram, för att hon var öm när hon gick på vägen.
Det gick ganska bra fram tills jag kunde rida henne fullt igen, då behövde hon ha skor på alla 4. Nu kan hon galoppera på grusvägarna.
Häst 3: Det går bra så länge hon inte rids regelbundet, hon är lite öm när han rider, hon vill gärna gå ner i diket och så.
Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Nej, varken häst 1,2 eller 3 kan det. Om de ska gå o rida.
Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Jag upptäckte hur mycket bättre hästarna gick när de fick på sig skor igen!
Negativa?
Ingen utav hästarna kunde ridas fullt utan skor.
Sen vill jag gärna ha brodd på vintern.
Om hästen blir akut halt av att vara avskodd, så kan man ju fundera på vilken magisk egenskap i skon det är som trollar bort hältan,
-Oproblematiskt så till vida att ingen av hästarna varit halt. Under igångsättningar efter semester har jag valt bort hårda nygrusade vägar för att slippa spänningar.
-Rehabhästen (fd bockhov) är lite försiktigt på stort grus. När de haft semester och bara gått i mjuka hagar längre perioder (>1 månad) låter jag dem välja underlag under igångsättningen. Det brukar ta ett par veckor innan de väljer att gå även på stort grus.
- Befintligt eksem, sadeltvång, kittlighet, grinigt humör och ovilja till arbete som alla försvunnit i direkt anslutning till avskoning/verkning. ( - min kommentar)
- Viss hänsyn krävs avseende hästens normala underlag och marker.
Använder inte du boots för att skydda ens de "sjuka" hovarna. Det finns väl ingen anledning att hästen ska känna obehag innan den uppnått full funktion i hoven, eller?
Du måste väl också sett att en skodd häst har förminskad elastisk puta eftersom hästen i järnsko, inte kan röra sig oberoende i höjd t ex i trakterna. Eller varför tycker du inte att den biten är underutvecklad på en häst som varit skodd?
På grund av alla negativa effekter av skor.
.