Ta av skor

turbofling

Trådstartare
Min islandshäst ska snart vila ca 1 mån på bete, det är ändå dags att sko honom nu, men jag tänkte testa att låta honom gå barfota under viloperioden. Så det jag undrar är om jag kan ta av skorna själv eller om jag måste be hovslagaren. Verkar man hovarna ngt efter skorna är av eller låter man de va som dom är? Ngn verkning vågar jag inte ge mig på själv.
Han har bra, hårda hovar utan ngr sprickor eller andra problem. Hovarna är dock ganska långa nu eftersom är eg. är skodags.

Om hovarna är långa nu så ska de verkas när skorna är avplockade. Så jag tycker du ska be hovslagaren... ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar