danilo

Trådstartare
Jag letade lite i gamla trådar men hittade ingen passande, så nu startar jag en ny. Så här kommer min fråga: är det någon vänlig själ som kan ge en beskrivning av hur man gör när man ska ta av en sko (om hästen t.ex. tappat en och man ska ta av den andra)? :)

Sv: Ta av sko

Slå upp nitarna med hjälp av nitklinga (men gud, hjärnsläpp, heter det så?) och klubba
Därefter är det "bara" att bräcka skon neråt. Om du tycker det är tungt/svårt (jag var jättesvag i början :D) så bräck lite i taget och plocka ut söm för söm.

Det viktiga är att dra skon neråt mot golvet och inte dra sidledes så att säga, då bänder man loss hela hovväggen.

Nog för att jag har lärt mig bräcka skon nedåt, men hur skulle man ta sönder hela hovväggen genom att dra i sidled?

Eh, ja, det har min hovlsagare sagt iallafall. Har du något annat sätt?

Kan ju förtydliga vad jag menar då. Om sömmen sitter kvar och man juckar skon från sida till sida lär hovväggen lossna. Drar man skon nedåt åker
sömmen ut samma väg de kom ut.

Senast ändrad:

Då måste du vara väldigt stark. Visst ska man bräcka mot tån men är nitarna uppslagna så är det nästan stört omöjligt att slita av hela hoven. Däremot kan det lossna bitar av hovväggen om hästen har extremt dålig hovkvalite.

Du måste ju slå upp nitarna innan du börjar bräcka av skon, och är dessa ordentligt uppslagna så åker sömmen ut utan hinder, så jag förstår inte hur hovväggen ska kunna gå sönder då.

Du måste ju slå upp nitarna innan du börjar bräcka av skon.....

Ett annat sätt som är smidigt är att nypa av sömmen på ovansidan hoven med avbitaren, sen är det bara att bräcka.
Det kan dock vara lite pillrigt om sömmen är duktigt nitad, men får man tag på den så är det supersmidigt :)

Tips för den svage:

Jag är ganska svag plus att det var svårt att "ta i" med hoven mellan knäna. Jag lyckades då rakt inte bara bända av skon neråt... :o

Däremot lyckades jag bända lite, och om man då tjongar tillbaka skon så har de bakersta sömmarna kommit upp ur skon så man kan nypa om dem och bända ur dem med hovtången. (det är INTE nyttigt för hovtången, iaf inte om man har en från hööks, men vad gör man?) Om man nyper om sömhuvudet och bänder utåt hovväggen så kommer de ut superlätt.

Sen kan man bända i hela skon lite till, tjonga tillbaka den och då har nästa sömpar börjat krypa upp :idea:

Det tar tiiiid och är asjobbigt, men lyckas man inte bara bända loss så..

Tips för den svage:

Jag är ganska svag plus att det var svårt att "ta i" med hoven mellan knäna. Jag lyckades då rakt inte bara bända av skon neråt... :o

Däremot lyckades jag bända lite, och om man då tjongar tillbaka skon så har de bakersta sömmarna kommit upp ur skon så man kan nypa om dem och bända ur dem med hovtången. (det är INTE nyttigt för hovtången, iaf inte om man har en från hööks, men vad gör man?) Om man nyper om sömhuvudet och bänder utåt hovväggen så kommer de ut superlätt.

Sen kan man bända i hela skon lite till, tjonga tillbaka den och då har nästa sömpar börjat krypa upp :idea:

Det tar tiiiid och är asjobbigt, men lyckas man inte bara bända loss så..

Mycket "tjong å tjing" verkar det vara när du "håller på".

Du måste lära dig att knipa med benen.:p

:p Tycker ju jag gör det.. men kanske på fel ställe :D
Tycker hoven bara vickar omkring när jag klämt fast den. Ärligt talat fick jag lägga hoven på en pall när jag skulle ha av skorna, orkade inte stå som en ostkrok så länge som det tog för mig :angel:
Väldigt smidigt tyckte jag som kunde sitta på knä och greja med hoven istället :idea:

Fast kanske inte alla hästar som tycker det är ok :crazy:

Allvarligt,, här är en länk till ett mkt bra verktyg som kallas sömurdragare som oberoende av hur slapp man är mellan benen gör arbetet jättelätt. Man behöver heller inte ha ngt mellan benen utan man kan stå på utsidan av hästen.

http://www.mustad.se/verksu.htm

Skit nu i att det råkade bli reklam där, det finns massor av olika märken inte bara Mustad. Välj gärna ngt annat märke med högre kvalite.

Senast ändrad:

Åååå.. titta, hade jag haft en sån hade min hovtång varit myyycket gladare idag :angel:

Bra tips!

Nu låter jag som standard hovis ta bort skorna, betalar hellre ett proffs som gör det på 2 sek än att jag ska slita en timme per hov. (för ja, det tog så lång tid..)

Älgen:
Svårt för en amatör att våga knycka till liksom.. Man har inte tekniken ju..

Hehe.. var för länge sen jag såg saltkråkan.. minns inget knyck.. :p

Höll inte Emil i Lönneberga på med en tand och ett ryck också? hmm.. helt OT :rofl:

Farbror melker ska starta en snurra/båtmotor. En sådan där med snöre du vet..:angel:
Emil band pigan Linas tand i ett snöre bak hästen och sedan bär det iväg över stock och sten.:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar