Ta av sko??

Deus

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva få av ena skon fram på min häst, pga att det fastnar lera osv på undersidan, mellen skon och hoven, han har nu blivit halt, så jag vill ta bort den, så det inte sitter någon sten eller något i vägen.
Min hovslagare kan komma tidigast nästa Torsdag, och det är svårt med hovisar här tyvärr.
Är det någon som kan hjälpa mig?

mvh

Sv: Ta av sko??

1. Ta en hovtång
2. Knipsa av alla sömmar på ovansidan av hoven
3. Dra av skon med tången

busenkelt!

Tack!
försökte förut men fick inget grepp om de små rackarna! Tänkte nästan att det var så, min hovis förklarade hur jag skulle göra, men med två gapande barn är det svårt att höra och minnas:crazy:

Hej!
Jag skulle behöva få av ena skon fram på min häst, pga att det fastnar lera osv på undersidan, mellen skon och hoven, han har nu blivit halt, så jag vill ta bort den, så det inte sitter någon sten eller något i vägen.
Min hovslagare kan komma tidigast nästa Torsdag, och det är svårt med hovisar här tyvärr.
Är det någon som kan hjälpa mig?

mvh

1. Ta en hammare och en typ morakniv och öppna sömmarna, dvs när du har hoven uppe så ska du sätta knivens egg/baksida vid sömmen och slå med hammaren nedåt så ser du att sömmen viks upp.

2. När du gjort det så tar du kniven eller en mejsel eller något liknande under skon och bänder upp skon. Om de satt på länge brukar det inte kunna vara några bekymmer att få bort dem.

Vips så är den borta.;)

OBS! När du bräcker av skon ska du bräcka/bända framåt, innåt skon. Bräcker du utåt finns risk att du fläker sönder mer än nödvändigt. Gör en liten knyck istället för att segdra så är det enklare.

Lycka till!

OBS! När du bräcker av skon ska du bräcka/bända framåt, innåt skon. Bräcker du utåt finns risk att du fläker sönder mer än nödvändigt. Gör en liten knyck istället för att segdra så är det enklare.

Lycka till!

Jo det klart, men det är så självklart, tänkte inte att tala om det när man skor så mkt som jag. Och balanserar.

Det går med många medel.
Första gången för mig var det hammare och trädgårdspade(liten) som gällde. Det går men det tar lite längre tid :D

/ Hästägare som numera har egna grejjer

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka