ta av bakskor

daphna

Trådstartare
Kommer antagligen ha min häst pa utedrift med 2 andra hästar som, för tillfället är oskodda. Eftersom min häst kan sparka i bland sa har vi bestämd med ägaren till dom andra 2 hästarna att jag ska ta av bakskorna pa min. Han är 9 ar och har aldrig gatt utan skor. Hur börjar man och vad bör jag tänka pa? Funkar det bra med med dom där bootsen man kan sätta pa? Kan han ridas i ridhuset i början tills han vant sig dvs pa mjukt underlag? Hur lang tid tar det innan dom vänjer sig? Kan det vara skadligt for benen att ga utan skor? Tack for era tips och erfarenheter.

Sv: ta av bakskor

Beror helt på häst naturligtvis. Det kan ta allt från ett par dagar till flera år innan dom vänjer sig vid barfota och slutar ömma.

Prata med din hovslagare och berätta hela scenariot och hör med denne. Jag skulle vara försiktig med raspen och spara lite extra, men det beror ju också på hur hästens hovar ser ut och vilket skick de är. Som sagt, din hovslagare vet nog bäst.

Det är även individuellt hur bra olika boots fungerar, vilka som passar vilka hästar/hovar/ägare.
Jag är supernöjd med dom jag har medan andra som har likadana är väldigt missnöjda! Och så är det med alla märken, finns många boots-trådar på Utrustning du kan läsa.

Att börja i ridhus med mjukt underlag låter som en bra idé för att vänja hästen i början om den visar reaktion öht.

Men den kommer ju även vänjas varje steg den tar i hagen och sådär :)

Min går barfota bak och idag kände jag tydligt att han ömmade då det var lite fruset och "knöggligt" i paddocken. Han gick helt barfota i ca 2 mån i somras pga dåliga hovar och var då inte ridbar pga av att han ömmade på grus, sten mm.

Tack för svar!
Eftersom jag troligtvis kommer att flytta honom i januari da risken for snö och frysen mark finns så undrar jag hur man gör om jag precis då tar bort bakskorna? Hur klarar han det då om det âr hårt och halt? Finns det boots med broddar:p ?

Om du sätter på boots med brodd så försvinner väl hela tanken med att ta av din hästs bakskor? För anledningen är väl undvikande av brodd-sparkskador? Ska dom andra hästarna också gå barfota bak?

Jag har aldrig fattat varför det skulle vara så mycket farligare med skodda hovar mot oskodda om hästarna sparkar, faktiskt. :confused:
En viss skillnad kan jag förstå, men inte så att det finns anledning att plocka av skor av hästar som behöver dojjor.

Att ta av bakskorna på en "sparkig" häst vid ihopsläpp kan vara en bra ide.
I början kommer hästen troligtvis se lite halt ut, men det är pga den är öm om fötterna. Att tänka på är att hovslagaren bör verka hästen. Man ska inte tabort lika mycket som vid skoning och hoven ska "rundas" så att det inte blir flisor. (men flisor blir det oftast inte vid snö)

Många hästar mår bra av att gå barfota ett tag. Då får hoven "vila".
Halt blir det bara för hästen om det är glans is. Är det snö brukar det gå utmärkt! Hästen får bättre fäste än med skor utan brodd, eller skor med "styltor"..

Om du inte vill ha din häst oskodd så kan du ta av skorna de första dagarna när ni släppt ihop hästarna och sen sätta på skorna igen.

Hej!

Jag tog av bakskorna på min tjej igår, eftersom hon ändå inte ska ridas på minst 2 månader till.. Det var 4 veckor sen vi satte på skorna och vi verkade ingenting, bara raspade ner till runda kanter.

När vi kom hem från kliniken och släppte henne i sjukhagen var hon påtagligt irriterad av hovarna och sparkade när hon trampade på saker. Så hon är klart ömfotad. Jag hoppas det ska gå över snart, men det kan man ju inte veta.

Jag hade inte tagit av skorna på en 9-åring som inte gått utan, ffa inte bara för ett ihopsläpp i hagen. Dom kan få rejäla spänningar i kroppen av smärtan och bli oridbara länge, även på mjukt underlag.

/Lavinia

Tack igen för era svar!
Talade nyss med min hovis som tyckte jag skulle ta av alla 4 över vintern för att pa sa sätt minska risken att han halkar. Nu ar ju vinterna inte alls lika lang och isig/snöig här i Bryssel som i Sverige. Sa jag kommer ta av alla 4, det blir en rejäl omställning men nagot jag länge velat göra (ha honom pa en bra utedrift) sa vi far testa. Om det inte funkar sa sätter jag pa skor pa fram och ser om det gar att ha sa + boots bak. Om inte det heller funkar sa skor jag alla 4 igen, da har han förhoppningsvis vant sig vid sitt nya liv och dom 2 andra hästarna.
Min häst som i Sverige alltid gått i grupp och alltid varit kaxig i hagen, har aldrig haft en enda olycka i hagen i Sverige. Sa kommer han hit till Belgien och i det första stallet han stog i dar dom ALDRIG släpper i hop skodda hästar och alla är skodda eftersom det âr ett dressyrstall sa hästarna gar alltid en och en. Det var i alla fall en tjej som ville lata sin häst ga med min sa vi provade och det gick bra men en dag hade han sparkat hennes häst sa det blev fraktur pa benet och efter 1 manad fick hon ta bort hästen. Det vill jag aldrig vara med om igen sa nu vidtar jag alla försiktighetsatgärder som gar innan jag släpper i hop honom med andra hästar eftersom jag vet att han kan vara kaxig i hagen. Visst en olycka kan hända i allafall men en spark utan skor tar mindre än med skor, även han kan naturligtvis bli sparkad inte att förglömma.

Det finns ingen här som släpper i hop hästar med skor i alla fall inte pa en utedrift sa om jag vill prova att ha min häst pa det viset sa âr jag tvungen att testa utan skor...

Hej!

Min förra häst fick en fraktur i hasen när hon blev sparkad av en barfotahäst- jag tror det är kraften, inte skorna som ger de stora skadorna.

Hoppas det funkar med din barfota.. Ställ in dej på att inte rida så mycket så blir det inte lika jobbigt för dej om det skulle bli så att hästen blir halt. Har den varit skodd länge kan det ta lååång tid innan den blir ridbar igen.

/Lavinia, som verkligen hoppas att det kommer lite mer snö nu så min pärla slipper ha ont.

Tack, jag hoppas det gar bra för jag vill ju kunna rida. Det rader sa himla manga delade meningar om det här med eller utan skor, jag far helt enkelt testa och som sagt funkar det inte far jag sätta pa skorna igen och hoppas att ingen större skada är skedd. Star liksom inte ut med att ha honom i box 22 av dygnets 24 timmar, sa har han det nu.

När jag tog av skorna tog det ett par dagar innan man kunde märka ömhet på grus. I hagen ömmade han aldrig dock.

När jag köpte honom rådde veterinären som genomförde besiktningen mig att sko honom, runt om, året runt eftersom han enligt veterinären under inga omständigheter kunde gå barfota, verken fram eller bak. Idag har han varit barfota på alla fyra i 4 månader. När vi rider på grus har han barfotaboots fram då han ömmar framtill på grus, men bak går bra. I hagen och i stallet (eller när vi inte ska gå på grus) är han helt barfota.

Medan han var skodd hade vi mycket tappskor, hovarna blev halvt söndertrasade och hovslagaren bedömde hans hovkvalité som tämligen dålig. Nu 4 månader senare ser hovis stora förbättringar. Hovarna har blivit hårdare, dem spricker och trasar inte längre och han har även fått ett bättre rörelsemönster sen han slutade gå med skor. Tidigare gick han nästan på tå med frambenen, körde i tån när han gick rätt ordentligt och skorna nöttes ned på löpande band pga detta. Nu griper han för sig med hela hoven när han går och har slutat gräva ned tårna i marken som han gjorde innan.

Mitt tips är att prata med hovslagaren, se vad han/hon säger, testa att ha honom barfota en period och se vad som händer, funkar det är det toppen, funkar det inte är det bara att slå på skor igen. Om han inte behöver skor i hagen kan du ju använda barfotaboots när du rider i paddocken t.ex.

ja, inhale, det är sa jag ser det ocksa. Det rader verkligen delade meningar om detta och man far testa för att se hur/om det funkar. Min häst har bra hovkvalité och har aldrig haft problem med skor eller hovar, han tappar aldrig skor eller har trasiga hover, jag far hoppas det gar lika bra utan annars far jag sla pa dom igen eller anvanda boots. Hovis tror absolut det gar men han ar för att ta av skor pa hästar, fragar jag en annan kan svaret bli precis tvartom.

Antagligen har din häst strålröta (90% av alla sveriges hästar har det), det beror på bla. att sockerhalten i det svenska gräset är högre än vad hästarna "är vana vid". Det kan du behandla med äppelcidervinäger, blåspray, jodopax, joniserat silvervatten mm. Är strålen frisk så ömmar hästen inte.

Hej!

Det där var nog lite väl mycket generalisering va?

Min tjej har superfina hovar, bra kvalitet på både hovar och strålar, tjock och fin sula. Hon är öm MED skor. Nu går hon barfota bak, eftersom on inte kommer ridas på minst 2 månader till.

Min förra blev också öm, trots fina strålar. Ömhet utan skor kommer nog oftast av ovanan att gå barfota och att hästarna känner av allt de går på mycket mer.

Båda mina fick btw skor på sig för att de var ömfotade efter att ha gått barfota innan. Det beror nog mycket på arbetsgrad också tror jag.

/Lavinia

Skitsnack, det har ingenting med strålröta och sjuka hovar att göra utan hur tunna sulorna är. Var har du drömt ihop uppgiften om 90%?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 221
Senast: Sel
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Cilla
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare