Sv: ta av bakskor
När jag tog av skorna tog det ett par dagar innan man kunde märka ömhet på grus. I hagen ömmade han aldrig dock.
När jag köpte honom rådde veterinären som genomförde besiktningen mig att sko honom, runt om, året runt eftersom han enligt veterinären under inga omständigheter kunde gå barfota, verken fram eller bak. Idag har han varit barfota på alla fyra i 4 månader. När vi rider på grus har han barfotaboots fram då han ömmar framtill på grus, men bak går bra. I hagen och i stallet (eller när vi inte ska gå på grus) är han helt barfota.
Medan han var skodd hade vi mycket tappskor, hovarna blev halvt söndertrasade och hovslagaren bedömde hans hovkvalité som tämligen dålig. Nu 4 månader senare ser hovis stora förbättringar. Hovarna har blivit hårdare, dem spricker och trasar inte längre och han har även fått ett bättre rörelsemönster sen han slutade gå med skor. Tidigare gick han nästan på tå med frambenen, körde i tån när han gick rätt ordentligt och skorna nöttes ned på löpande band pga detta. Nu griper han för sig med hela hoven när han går och har slutat gräva ned tårna i marken som han gjorde innan.
Mitt tips är att prata med hovslagaren, se vad han/hon säger, testa att ha honom barfota en period och se vad som händer, funkar det är det toppen, funkar det inte är det bara att slå på skor igen. Om han inte behöver skor i hagen kan du ju använda barfotaboots när du rider i paddocken t.ex.