t-märkt häst

Sv: t-märkt häst

Fast, där håller jag inte riktigt med dig...

En häst t-märks då den inte håller för tävlingsridning.
Det betyder ju inte att hästen inte kan ridas över huvud taget.

Naturligtvis ska både ev köpare och säljare vara införstådda med i vilken utsträckning just den hästen kan belastas.

Det finns väl alltid oärligt folk inom många områden, men det är inte helt enkelt att få sin häst triangelmärkt...
Att lura både veterinärer och försäkringsbolag för att få ut (en del) av försäkringssumman genom triangelmärkning, låter i mina öron ganska långsökt.
Bryr man sig bara om pengarna så försöker man väl snarare få sin häst utdömd i så fall...?
Och DÄR finns det en hel del exempel som hade kunnat behandlats istället för att tas bort...

Förstår dock inte riktigt vad du syftar på.
Vad för slags fuffens menar du egentligen? Och vad är det som inte sköts som det ska...? Utveckla gärna.

I dina öron kanske, det finns mycket som kan verka långsökt men det finns folk till allt. Och i detta fall så var det så att ägarna t-märkte hästen för att dom själva inte ville att den skulle tävla något mer.
Ang att döma ut hästen är inget du ska fråga mig då det inte är jag som triangelmärker hästar...

Jag tror nog att du förstod vad jag menade. Med "fuffens" så menar jag som med allt som inte går rätt till, som döljs. En veterinär kanske känner ägarna och går med på att ge en sådan bedömning, inte så svårt eg eller hur? Precis som att vissa mätmän inte är så noga med centimetrarna när dom mäter ponnyer med rätt övertalning kanske. Finns inget att utveckla där.

Du ska nog läsa vilkoren, det är inte som jag tycker utan vad som faktiskt gäller!

Citerar Poisonous:

En Triangelmärkt häst anses varaktigt och för all framtid förlorat sin användbarhet som ridhäst (Agria definierar det som förmågan att utföra rörelser och moment förekommande i lätt klass). Det ska alltså inte nu längre gå att T-märka bara för den inte kan tävla höga klasser t ex.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

I dina öron kanske, det finns mycket som kan verka långsökt men det finns folk till allt. Och i detta fall så var det så att ägarna t-märkte hästen för att dom själva inte ville att den skulle tävla något mer.
Ang att döma ut hästen är inget du ska fråga mig då det inte är jag som triangelmärker hästar...

Jag tror nog att du förstod vad jag menade. Med "fuffens" så menar jag som med allt som inte går rätt till, som döljs. En veterinär kanske känner ägarna och går med på att ge en sådan bedömning, inte så svårt eg eller hur? Precis som att vissa mätmän inte är så noga med centimetrarna när dom mäter ponnyer med rätt övertalning kanske. Finns inget att utveckla där.

Eeh... Nej, jag förstod inte vad du menade, i så fall hade jag knappast frågat.
:confused:

Och på dig låter det som att alla, veterinärer/mätmän och what not, går att köpa... Vilket går rakt emot vad jag tror.

Ja, det finns oärliga människor överallt, och självfallet finns det ruttna ägg inom alla yrkeskårer, men att det skulle vara plätt-lätt att få en skräddarsydd bedömning av sin häst bara för att man "känner veterinären", det är löjligt.

Inser du att en veterinär riskerar sin licens om han är delaktig i ett försäkringsbedrägeri...?
Hur många tror du vill göra det för att någon de känner vill ha sin häst t-märkt?

Citerar Poisonous:
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst.

Det var det här jag syftade på, att en häst fortfarande kan ridas, dock ej på tävlingsnivå.
Tollkade ditt första inlägg, där du skrev att ridbara hästar inte ska t-märkas, aningens bokstavligt.

Och ja, om försäkringsbolagen ändrat villkoren för t-märkning så har jag missat det.
Baserade mina åsikter på de erfarenheter jag haft sen tidigare.
:)

Senast ändrad:

Du tolkar mina inlägg precis som du vill. Men jag har knappast sagt att alla veterinärer gör så någonstans, eller att någon gör så. Bara att det kan vara så:cool:

Och hade dom flesta mätmän tex vart ärliga så hade vi nog inte haft så många för stora ponnyer ute på tävlingsbanorna. Vi hade tex en sådan på hästgymnasiet jag gick på, en c-ponny som var större än min kompis d-ponny... Men du tror ju vad du vill och jag tror vad jag vill.

Det jag ville ha fram var att i teorin så ska det inte gå att t-märka en häst hur som helst, men det stämmer inte alltid överens i verkligheten.

Det kan helt och hållet bero på vilket bolag hästen/ponnyn är försäkrad i. Vissa betalar ut dirkt och märker hästen,med intyg från sin snälla veterinär:mad:
En del,som Svealand gör egna utredningar och har egna veterinärer.
Har stött på ganska många T-märkta hästar/ponnier som med rätt kunskap och vård är helt friska. Det är många hästar som "löses" ut, av fel anledning. Tycker personligen att det ska bli mycket hårdare från bolagens sida om T-märkning. Äger själv en T-märkt ponny som efter rätt vård och behandling i dagsläget är fullt frisk,och ung..

För stora ponnyer är väl iofs en annan diskussion, som inte har med eventuella myglande veterinärer att göra...

Självfallet kan du få en häst utdömd/t-märkt på felaktiga grunder om du hittar dig en skrupelfri, regelbrytande veterinär. På samma sätt som att du kan muta en polis för att slippa böter, en lärare för att få högre betyg eller varför inte en läkare som kan förfalska recept?

Men eftersom vi nu pratade om hur det generellt funkar, så känns det som sagt lite långsökt att diskutera eventuella scenarier, som kanske kan uppstå...

Det är skilnad på att tränas och promenadridas. Promenadridning handlar om 2-3 turer i veckan på mycket lugn nivå.

Ja det är en annan diskussion, men här tog jag upp det som ett exempel där allt inte går rätt till hela tiden. Precis som att du nu drog upp andra exempel om poliser och lärare (som heller knappast har med denna diskussionen att göra).

Du svarade på mitt inlägg där jag skrev att jag vet en ponny som blev triangelmärkt på samma sätt som den jag citerade skrev.
Jag tvingade dig inte till detta utan du kunde ha hållt dig till det "generella" istället för att svara på min knapp.

Ja det är en annan diskussion, men här tog jag upp det som ett exempel där allt inte går rätt till hela tiden. Precis som att du nu drog upp andra exempel om poliser och lärare (som heller knappast har med denna diskussionen att göra).

Nu var det ju precis det som var min avsikt - att visa på att det var en helt annan diskussion...

Ja, som jag undrade om...
Eftersom jag inte stött på dessa oärliga veterinärer som du tydligen har.

Nu är det kanske dags att lämna det här, eftersom det helt klart blir upprörda känslor.

Nej det är kanske dags att lämna det här då du säger att jag säger saker som inte alls stämmer med det jag har skrivit.
Ta och läs igenom inlägg ordentligt innan du svarar.

Men snälla du...
Jag har läst dina inlägg, och du skriver om en ponny som är t-märkt trots att den är frisk, och om mätmän och veterinärer som inte följer reglerna.
Det är du som säger det, inte jag.

Nu vet jag inte vad du tycker det är som jag har påstått att du sagt, men helt klart missförstår vi varann hela tiden.

Jag har nämnt att jag vet en häst som blivit t-märkt endast för att ägarna inte vill att den ska fortsätta tävla, ja.

Och som du nämnt, att man inte får göra det så länge hästen är frisk, så påpekade jag att det säkert finns de som inte är helt ärliga eftersom sådant här faktiskt händer. Där är jag fortfarande med.

Sedan för att förtydliga då du tydligen inte förstod att sådant kan hända så tog jag upp det med mätmän som mäter ner ponnyer. Som också egentligen ska vara väldigt hårda på regler och noggranna.

Jag har däremot inte sagt att jag stött på en massa oärliga veterinärer, eller att man kan köpa alla veterinärer och mätmän.
Där har du tydligen missförstått mig någonstans eller helt enkelt inte vill förstå det jag skriver.

*kl*
Fortsätter på denna tråden istället för en ny. Hoppas någon läser.

Som jag har förstått det får man inte träna en t-märkt häst för tävling. Men får man däremot träna hästen för variation? Tänkte på att jag ska hoppträna nästa vecka och ridläraren godkänner det. Det är INTE för tävling utan för att ponnyn ska komma ut och ha kul på småhinder.

Min personliga åsikt (och som har diskuterats i en annan tråd) är att det triangelmärks alldeles för enkelt. Folk är inte villiga att ge hästen tid att läka. Visst är köparen med på vad som gäller för en sådan häst. Men anledningen till märkningen försvinner då. En t-märkt häst ska ha nedsatt användbarhet för resterande del av livet. Det blir ju inte så om den får tid att vila och därefter kan komma tillbaka till det gamla. På så sätt kanske försäkringbolagen hade sluppit betala ut så mycket?

Vad jag vet får man inte ha t-märkta hästar i ridskoleverksamhet, för övrigt tycker jag det är fel, en t-märkt häst har märkts för att den ska få leva ett mindre ansträngande liv ist för att avlivas som andra alternativet oftast är. :(

Känner bla. till en t-märkt d-ponny, han tävlades ganska mkt på min gamla ridklubb, gick rundor på 90-1 meter har jag för mig, oftast vägrade han ganska mycket tror jag men han var duktig, på träning hoppade han enskaka 1.20;)
Senare växte ryttaren ur honom, och han skulle säljas, han var lite dum och testade endel det visste jag, men när jag såg han på annons, för 14.000 tror jag det var, då ringde vi till dem och hörde om mer info. det var först DÅ jag fick reda på att han var t-märkt, jag köpte honom aldrig, ville ju inte ha en t-märkt ponny, fast dem sa att han kunde tävlas clr. och klubbtävlingar iaf, men jag menar, det får man väl inte göra!?:eek: Tycker för övrigt inte det var rätt mot hästen.. ägarna sa dock att hans sk. 'gamla' skada var läkt.:confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 725
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023