t-märkt häst

M

Mmajk

ibland tänker man lite för mkt och idag lyckades jag tänka ut att på en ridskola jag ridit på när jag var yngre (inte så gammal nu men ändå) hade dem iaf en t-märkt häst. nu minns jag inte varför hästen blivit märkt, minns bara att hon inte fick hoppa, men gick i övrigt lektioner i samma utsträckning som alla andra hästar där. gick även handikapp och var en mkt trevlig märr.

men t-märkta hästar får ju inte tränas för tävling och indirekt tänker jag då, ridas hårt/ väldigt mkt.

jag undrar mest om det då kan vara okay att ha en t-märkt häst på ridskola, då det brukar ju vara ganska slitsamt för dem...?
vad tycker ni?

Sv: t-märkt häst

det får man kanske inte, jag vet faktiskt inte...
jag antog att man fick det eftersom det har funnits iaf ..

Det tror jag nog att man får, det fanns en på vår ridskola också... Han gick där i flera år och hann sedan vara pensionär i ca fem år eller så innan han togs bort i somras (27 år gammal, ett halvblod)av helt andra anledningar än det han triangelmärktes för...
Jag har iaf aldrig hört något annat än att det är just tävla man inte får.

Och om det är lämpligt att hästen går på ridskola eller inte beror väl mest på varför den är triangelmärkt... Hästen som jag nämnde ovan t-märktes pga hosta som berodde på stallmiljön i stallet där han stod innan... Han hostade inte en gån på ridskolan... Vet också en annan häst som enligt ägarna ska var t-märkt pga lynnesfel... :crazy: Och snällare häst finns inte...

Och sedan är det ju givetvis viktigt att hästarnas arbete anpassas efter de enskilda individerna (gäller givetvis alla hästar), precis som det gjorde med den här som inte fick hoppa... :-)

I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.

Så står det iallafall.

tänkte bara höra lite med er om en sak.
Alla triangelmärkta hästar jag sett har haft en frysmärkning på v.bak lår/rumpa.
Men hur är det med skimmlarna? Är märket det enda tecknet på att hästen är triangelmärkt? skulle man helt teoretiskt kunna tuscha över märket och åka och tävla?

Givetvis inget jag tänkt göra men jag undrar vad det finns för "system" :)

ÄR det bara jag som fått för mig att det inte är särskilt lätt att få en häst t-märkt? Om jag inte är ute och cyklar så har jag för mig att man måste ha samma vilkor som att dömma ut hästen. Är jag helt fel ute?

Läste föresten på en annons om en häst som aldrig vart skadad men t-märktes pga att dom inte tyckte den skulle tävla mer. Bara jag som tycker det låer konstigt?

En Triangelmärkt häst anses varaktigt och för all framtid förlorat sin användbarhet som ridhäst (Agria definierar det som förmågan att utföra rörelser och moment förekommande i lätt klass). Det ska alltså inte nu längre gå att T-märka bara för den inte kan tävla höga klasser t ex.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

Google, google, google.

Läste föresten på en annons om en häst som aldrig vart skadad men t-märktes pga att dom inte tyckte den skulle tävla mer. Bara jag som tycker det låer konstigt?

Vet en tjej som köpte en häst som var triangelmärkt av just den anledningen. Inga fel på hästen eller något, användes i vanlig ridning och väldigt duktig på hoppning.

Man har valet att T-märka sin häst om man får bedömningen av en veterinär att den inte längre håller för det den är avsedd till.
Det betyder alltså att det användingsområde som man tidigare har angett till försäkringsbolaget.

Jag har triangelmärkt en häst för många år sedan, en av mina ponnyer, som tävlades i höga klasser i hoppning. En oturlig dag på en träning kraschade vi i en oxer, han bröt ärtbenet, och då var tävlingskarriären över.
(Ärtbenet, som låter löjligt, är det ben som sitter på baksidan av framknät. Inget bärande ben, men stöd för sener och ligament etc.)

Om man tringelmärker så utgår (då i alla fall) 80% av försäkringssumman, så det är egentligen en ekonomisk fråga för ägaren.

BTW, den ponnyn var brunskimmel - fuxfärgad med massa vita små prickar över hela kroppen - på honom syntes inte märkningen över huvud taget.
Så rent teoretiskt hade han kunnat tävla, men naturligtvis gjorde han inte det...

Bara en fråga, vore det i praktiken möjligt att stämma/anmäla mig eftersom jag tränar med min triangelmärkta häst?

Bara en fråga, vore det i praktiken möjligt att stämma/anmäla mig eftersom jag tränar med min triangelmärkta häst?

Du kan bli anmäld och fälld för bedrägeri mot försäkringsbolaget och givetvis får du betala tillbaka den summan som utgick vid t-märkningen.

Jag tycker det verkar konstigt att en triangelmärkt häst kan få vara med som ridskolehäst när man inte ens får tävla låga klasser med en triangelmärkt häst. Det skulle vara kul att se nåt fastställt beslut på detta för det verkar finnas många delade meningar om just triangelmärkning. Många köper triangelmärkta hästar för att de är billigare ridhästar:confused:Enligt veterinär så är hästen utdömd och man ska vara glad och tacksam för att den går att rida.

Jag tycker det verkar konstigt att en triangelmärkt häst kan få vara med som ridskolehäst när man inte ens får tävla låga klasser med en triangelmärkt häst. Det skulle vara kul att se nåt fastställt beslut på detta för det verkar finnas många delade meningar om just triangelmärkning. Många köper triangelmärkta hästar för att de är billigare ridhästar:confused:Enligt veterinär så är hästen utdömd och man ska vara glad och tacksam för att den går att rida.

En seriös ridskola har inte t-märkta hästar eftersom det inte är tillåtet.

Jag vet.. men alla personer här i världen är inte helt ärliga. Och får man ut pengar på försäkringen så skulle det inte förvåna mig om det ligger bakom en massa fuffens.

Precis som att det är vanligt att mäta ner ponnyer, då är det så himla petinoga med allting men ändå ser man för stora ponnyer som tävlar i klasser som dom inte hör till bara för att dom ska ha en större chans att vinna.

(nu säger jag inte att det är vanligt att man triangelmärker hästar hur som helst, menar bara på att allting sköts inte som det ska även fast man tror det)

Jag vet.. men alla personer här i världen är inte helt ärliga. Och får man ut pengar på försäkringen så skulle det inte förvåna mig om det ligger bakom en massa fuffens.

Precis som att det är vanligt att mäta ner ponnyer, då är det så himla petinoga med allting men ändå ser man för stora ponnyer som tävlar i klasser som dom inte hör till bara för att dom ska ha en större chans att vinna.

(nu säger jag inte att det är vanligt att man triangelmärker hästar hur som helst, menar bara på att allting sköts inte som det ska även fast man tror det)

Det finns väl alltid oärligt folk inom många områden, men det är inte helt enkelt att få sin häst triangelmärkt...
Att lura både veterinärer och försäkringsbolag för att få ut (en del) av försäkringssumman genom triangelmärkning, låter i mina öron ganska långsökt.
Bryr man sig bara om pengarna så försöker man väl snarare få sin häst utdömd i så fall...?
Och DÄR finns det en hel del exempel som hade kunnat behandlats istället för att tas bort...

Förstår dock inte riktigt vad du syftar på.
Vad för slags fuffens menar du egentligen? Och vad är det som inte sköts som det ska...? Utveckla gärna.

Vet en tjej som köpte en häst som var triangelmärkt av just den anledningen. Inga fel på hästen eller något, användes i vanlig ridning och väldigt duktig på hoppning.

En del av problemet ligger ju i att köparen "godkänner" den här typen av t-märkning genom att köpa hästen för ridning, något som alltså inte är tillåtet.

Hade folk låtit bli att köpa dessa hästar så hade hästägarna blivit betydligt mer restriktiva med märkningen, något som alla (ärliga) tjänar på: Försäkringsbolagen slipper betala ut belopp för ridbara hästar, t-märkta hästar slipper jobbas "eftersom min kompis t-märkta häst går utmärkt att träna så gör min det också" alt "nej nej, det är inget fel på hästen! Jag lät t-märka för att h*n inte kan tävla så höga klasser som jag vill!"

T-märkta hästar ska inte tränas på något sätt!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 725
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA