T-märkning?? (försäkringar)

Sv: T-märkning?? (försäkringar)

Finns det chans att få sin häst triangelmärkt om den är köpt som hoppinriktad tävlingshäst (står i köpekontraktet) och fick eller hade kotledsinflammation på båda frambenen samt måttliga pålagringar redan efter 3 månader och har ej fungerat inom hoppningen. Nu frisk, men ej hoppad- ingen vet om den klarar det. Vill inte chansa att hoppa då han även lägger mycket tyngd på frambenen vid ridning. Har alltid varit svår att få ner på tygeln. Någon som vet? Har haft hästen drygt ett år nu och börjar tappa intresset då man inte kan använda honom till vad som var tänkt.:confused:

Är hästne t-märkt så är dne utdöm. Snacka med en veterinär så får du se vad han säger!

Ja den kan vara försäkrad men får reservation för orsaken till triangelmärkningen t ex för hältor. Men du borde nog istället för att dömma ut hästen snarast tala om för säljaren att hästen inte fungerar enligt köpekontraktet för att ev häva köpet. Beror lite på om du köpt av en näringsidkare eller privatperson och vad som står i avtalet.

Han är köpt av en privat person och vi har försökt att häva köpet. Och dom går inte med på det. :mad:

Han är köpt 25 november 2004, då fick vi sko om honom eftersom han saknade broddhål. Efter skoningen var hovarna väldigt varma tidvis i en månad, hovslagaren togs ut eftersom vi befarade hovböld, han trodde att han kanske hade fått ett par för små skor. Vi började inte rida honom kontinuerligt förrän efter julen. Markarbete samt dressyr 1 gång/ vecka vardera och påbörjade hoppträning mitten av januari ungefär var 3:e vecka. Han ska klara 130 cm men tvärvägrade på hinder mellan 50-70 cm om de kom i kombination, redan efter första lektionen. Lät mer rutinerade även hoppa honom som sa att han var jättesvår. Man var tvungen att driva på ordentligt och vara riktigt hård mot honom för att få honom över hinder. Tränaren sa att det var ryttaren som inte var tillräckligt bestämd. Slutet på februari tog vi ut veterinären och konstaterade inflammation i kotlederna.På ATG röntgades han och hade pålagringar som har funnits minst tre månader, då hade det gått fyra och en halv månad sedan köpet. Säljaren säger nu att han kan ha haft kotleds inflammation innan deras köp, men inte upplyst oss om detta. Säljaren säger att han har fått massage och tandgenomgång innan försäljningen.Nu efteråt säger dom att han var stel i halsen när han reds, och därför hade vilat under två månader innan försäljning.Vi vet inte hur chans vi har att få rätt vid en rättegång det är ju vi som ska bevisa att han var sjuk när vi köpte honom.Vi vet inte om dålig ridbarhet är bevis nog.Röntgen gjordes försent och kan inte vara bevis nog. :crazy: :confused:

Det hänger lite på priset på hästen, ålder och vilka undersökningar ni gjorde av hästen innan köpet. Också vad som står i avtalet för som jag förstår det är ni privatpersoner bägge två och då gäller nästan vilka saker som helst som står inskrivna i avtalet.
Men med vad jag tror jag har förstått så har säljaren brustit i sin upplysningsplikt. Det är inte heller så att ni ska bevisa att hästen var sjuk utan det ni ska bevisa är att hästen inte kan användas som den tävlingshäst ni köpt. Två skillda saker med dolt fel eller att varan (hästen) inte går att använda till det den köpts för. Så utan att ha alla fakta så verkar ni hittills ha stor chans att vinna i en rättsligtvist.

Om jag var du skulle jag be vetklinik att röntga halskotpelaren. Det hade jag gjort om min häst haft samma symptom...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 152
Senast: Cambrie
·
Utrustning Försöker tyda en sadel märkning… prestige versaille. kåpa är 3A, vad betyder det? Någon som har koll?
Svar
1
· Visningar
225
Senast: Lemeie
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama