Szkopul eller Aerline H??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare akktern
  • Startdatum Startdatum
A

akktern

Tycker båda verkar fina och bra.. Någon som vet för och nackdelar med de hingstarna? Vad de har lämnat och hur stora avkommorna blivit. (vill inte ha en för stor häst sen) Och hur de har nedärvt hoppförmåga? Skulle vara jäääättetacksam för svar!! :bow: :)

/ Sofie :bump:

Jag har betäckt med Aerline H, stoet är på dygn 202 nu. Valde honom pga att jag enbart hört gott om hans och avkommornas temprament, han verkar ge allroundhästar (bra gång o bra hoppförmåga) med lite storlek (mitt sto är litet) samt slutligen att jag gillade stammen. Att han sedan är väldigt vacker var ju bara en bonus. Det enda jag hört som var negativt om avkommorna är att endel kan bli ngt långa i ryggen. Men då mitt sto är på gränsen till för kort (lite ponnyburkig nästan) så var det ingen nackdel för mig.

Så för mig skulle valet varit enkelt mellen de hingstarna. :)

Med lite storlek? :confused: Menar du att det blir lite större avkommor då? Mitt sto är 166 cm och ganska rejäl och jag vill inte ha ett föl som blir större än henne. Är liksom ganska liten själv ;) Men visst e han fin! :love: Fast en nackdel är ju att han e skimmel.. jobbigt att hålla ren! :smirk: Om det blir en skimmel då.. :crazy:

Min tränare betäckte med Aerline H och fick ett fint hingstföl. Han hade ett jättetrevligt temperament och var hingst hela tiden, tyvärr dog han i år, bara tre år gammal. Han var lätt att rida in osv.

Personligen gillar Aerline bättre än Szkopul också. :)

Ja, precis. Mitt sto är bara 159 cm och ädel, 50 % fullblod. Du kan se henne på min anv bild föresten. Så det enda jag skulle passa mig för var i princip att ta för liten hingst.

vet en avkomma som fyller 3år efter aerline h,han är nu ca 171cm,så han blir nog stor :)

Oj då! Så stor får inte min fölis bli! :( Då kan jag inte ha den själv.. Är bara 160 cm lång själv :crazy: Hur stora blir fölen efter Szkopul? Någon som vet?? :bow:
/ Sofie

Hej

Som jag skrev tidigare så var jag och tittade på Szkopul under julhelgen och fastnade för honom. De avkommor jag såg där var av god storlek och hingsten som ska göra bruksprov 2005 tror jag var 168 cm. Aerline H tror jag är en jättebra hingst, en kompis till mig hade en avkomma som var superbra men som tyvärr blev för liten. Jag har även sett en del Aerline hästar som varit stora! :bump:

Lycka till med ditt hingstval

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka