Sytt ny overall till vovvi!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Igår sydde jag en vinteroverall till hunden. Yttertyg är bävernylon och innerfodret är nån pälsaktig slags teddy :love:

Tyvärr blev den lite trång i fram så jag ska klippa upp den och kila i fram så kommer den bli perfekt!

Så nu kommer han inte frysa när vi ska upp till hälsingland och åka 4-hjuling i helgen och nästa vecka :D
Kort kommer på det sen!

PA120010.jpg


PA120011.jpg


PA120014.jpg


PA120013.jpg



:bump:
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Åh, du är jätteduktig! jag vill också kunna sy täcken/kläder till min vovve, han behöver ändå något mer än bara pälsen om man ska ta en lugn promenad eller stå stilla & då är han ändå inte naken:D

Men det blir till att snällt köpa täcken till honom.. Han ser alltid lika stolt ut när han får på sig något som värmer/skyddar:p
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du är väldigt duktig på att sy, ser det ut som!
Själv kan jag inte sy i en knapp, och få det att hålla...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kanske är sytt till vintern?

Min pinscher är ganska frusen av sig & jag är rädd om hans leder & muskler, han har täcke på sig & njuter av det när det är blåsigt & regnigt & kallt ute. Men är man ute i skogen & spårar eller på annan träning när det är kallare så är han utan täcke under själva aktiviteten, däremot om jag vet att det är väntetid så tar jag med ett täcke.

Även dobermann med i princip samma päls som pinscher behöver täcke på vintern. Jag tycker att även en ras som tex schäfer kan få ha täcke på sig under vila innan & efter ansträngning om man är utomhus på vintern i ruskväder.

Hunden väljer ju inte själv att sitta ute i ruskväder & vänta på att få arbeta, det väljer vi & då är det vårt ansvar att se till att varken hunden eller hundens muskler/leder blir kalla. Visst skulle jag vilja ha mer underull(eller underull överhuvudtaget) på min hund, men han funkar många gånger bättre än andra hundar som jag vet på sommaren. Lättare att klä på hunden än att klä av den.

Sen tänker jag inte uttala mig om nakenhundar, det är inte mitt område & en annan femma...
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Jag förstår inte att du är så emot kläder på hundar som uppfyller ett syfte? :crazy: Det där var väl allt annat än ett larvig overall, utan såg snarare ut att vara en mycket funktionsduglig sådan. Jag är också skeptisk till kläder som inte har något syfte, eller som är alltför utstuderade, men en varm overall till en nakenhund som ska åka fyrhjuling där det blir väldigt dragigt är väl inte larv?
Täckar inte du dina hundar efter att de jobbat hårt på hösten/vintern när det är kallt och de ska vila t.ex?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Just det, där håller jag med. Glömde få med det.

Jag skulle aldrig få för mig att klä på min hund bara för att det är snyggt/gulligt eller för att "spöka ut" honom, sånt känns inte bra. Men att klä på honom ett neutralt täcke så att han slipper frysa, det är väl inget konstigt? I "värsta" fall har han ett kamouflage-mönstrat täcke på sig..
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!


Täckar inte du dina hundar efter att de jobbat hårt på hösten/vintern när det är kallt och de ska vila t.ex?

Nej långt i från håller på o skissar upp deras plats för vintern det blir ett vindskydd med halm i så kan dom vara ute hela dagen utan mig. Skulle ja behöva sätta täcken o sånt på mina ja du ger jag mig med denna hobby för har vi så veka hundar av bruksmodell då är allt hopp ute!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Så jakthundar är veka då? För att man bör värma upp dem innan jakt och sedan täcka dem under vilopauserna? Det var ju en konstig syn på en arbetande kropp :smirk:

Att ha hunden gående ute hela dagarna med vindskydd är väl en annan sak än om den jobbat hårt, blivit varm och trött, och sedan ska sitta/ligga och bli kall och stel. Pojkvännens dp behöver inga kläder på sig heller eftersom han vänjer sig vid kylan, men däremot skulle han få ett täcke/tröja eller dyl på sig om han hade jobbat hårt och sen ska vara stilla en längre tid när det är kallt ute.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Nej långt i från håller på o skissar upp deras plats för vintern det blir ett vindskydd med halm i så kan dom vara ute hela dagen utan mig. Skulle ja behöva sätta täcken o sånt på mina ja du ger jag mig med denna hobby för har vi så veka hundar av bruksmodell då är allt hopp ute!

Tycker du ska börja acceptera att andra raser har andra förutsättningar. Klanka inte ner på oss som måste sätta kläder på våra hundar när det är blött o kallt ute!

Du får hemskt gärna tycka vad du vill, men ingen blir glad av att höra dina nedlåtande kommentarer. Är det inget positivt eller informerande du tänker meddela, kan du väl hålla det för dig själv?
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja, vi verkar hålla oss till ungefär samma åsikt. :D

T.o.m jägare har ju fått upp ögonen för att det är bra om man kan hålla hunden varm innan jakt och i pauserna, och kan detta en aning konservativa hundfolk ändra på sig så bör väl bruksmänniskor inte vara helt omöjliga heller.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Ja, vi verkar hålla oss till ungefär samma åsikt. :D

T.o.m jägare har ju fått upp ögonen för att det är bra om man kan hålla hunden varm innan jakt och i pauserna, och kan detta en aning konservativa hundfolk ändra på sig så bör väl bruksmänniskor inte vara helt omöjliga heller.

Hahaha:rofl:
Jaaa, det är så sant som det är sagt :D
Ska komposera ihop en ny overall till min dp, då han , som sin mor, HATAR att va blöt o kyla!:smirk:

Vart har du hittat bävernylonen??
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kaiser gillar inte heller väta. Tydligen sprang han och gömde sig här i veckan när det regnade, när det var dags för promenad nummer två :angel: Husse hade fullt sjå att få tag i honom och få på kopplet, för ut i regnet en gång till ville han inte! :D

Kyla är inte lika farligt förutom att han blir kall om tassarna. Så det är främst dem som begränsar hans möjligheter att vara ute länge på vintern.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du har inte ett endaste dugg med o göra vad jag skriver!!!

det är upp till moderatorn och radera eller till rättavisa inte du!
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Kaiser gillar inte heller väta. Tydligen sprang han och gömde sig här i veckan när det regnade, när det var dags för promenad nummer två :angel: Husse hade fullt sjå att få tag i honom och få på kopplet, för ut i regnet en gång till ville han inte! :D

Kyla är inte lika farligt förutom att han blir kall om tassarna. Så det är främst dem som begränsar hans möjligheter att vara ute länge på vintern.

Ja, det med regn är det absolut värsta!! Arne brukar ha ett regntäcke med en krage, så han blir nästan bara blöt om benen :D Men om det regar tillräckligt mkt vill han inte heller ut!

Kyla i sig är helt ok, det var värre i vintras, då snön gick upp till Arnes manke... eller vad det heter på hundar :D De får så lätt köldkramp om de blir för kalla om magen. Då fick man snabbt o lustigt sy ihop en overall, ful, men praktisk :rofl:
http://galleri.icemy.com/albums/arne/PICT0020.sized.jpg
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Så jakthundar är veka då? För att man bör värma upp dem innan jakt och sedan täcka dem under vilopauserna? Det var ju en konstig syn på en arbetande kropp :smirk:

Att ha hunden gående ute hela dagarna med vindskydd är väl en annan sak än om den jobbat hårt, blivit varm och trött, och sedan ska sitta/ligga och bli kall och stel. Pojkvännens dp behöver inga kläder på sig heller eftersom han vänjer sig vid kylan, men däremot skulle han få ett täcke/tröja eller dyl på sig om han hade jobbat hårt och sen ska vara stilla en längre tid när det är kallt ute.

Har hittils inte sett några Jakthundar med overaller eller täcken o jag är själv Jägare. Likadant med försvarets hundar de har heller inga täcken på sig de är ute med sina förare 24 timmar om dygnet.
Polisen har heller inga täcken på sina hundar.

Har mycket svårt o tro att ex Jämthundar eller gråhundar o.s.v. skulle behöva täcken på sig. har för det andra inte sett varken Wacthel eller några stövare heller ha täcken på sig på vintern
 
Senast ändrad:
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du har inte ett endaste dugg med o göra vad jag skriver!!!

det är upp till moderatorn och radera eller till rättavisa inte du!

Så då fick inte jag tycka ngt eller? Är det inte lite roligare att vara på ett forum eller i en tråd med positiva vibbar, istället för att alla klagar på varann?
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Du får tycka exakt lika mycket som jag får det är det som är så roligt med ett forum.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Har hittils inte sett några Jakthundar med overaller eller täcken o jag är själv Jägare. Likadant med försvarets hundar de har heller inga täcken på sig de är ute med sina förare 24 timmar om dygnet.
Polisen har heller inga täcken på sina hundar.

Vi har för länge sen förstått vart du står i denna frågan med kläder på hund, det hjälper dock inte att tjata mer om det, för vissa raser behöver kläder för att må bra. Nu ödslar jag inte mer tid på dig.
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

Igår sydde jag en vinteroverall till hunden. Yttertyg är bävernylon och innerfodret är nån pälsaktig slags teddy :love:

Tyvärr blev den lite trång i fram så jag ska klippa upp den och kila i fram så kommer den bli perfekt!

Så nu kommer han inte frysa när vi ska upp till hälsingland och åka 4-hjuling i helgen och nästa vecka :D
Kort kommer på det sen!

PA120010.jpg


PA120011.jpg


PA120014.jpg


PA120013.jpg



:bump:

Jätteimponerad av denna overall! Har du mönster på den, eller är den egenhändigt ihopsydd?

Ge mig gärna tips, ska också sy en vinteroverall snart :)
 
Sv: Sytt ny overall till vovvi!

gud vad snygg overall!!!e det svårt o sy en sån??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp