Status
Stängd för vidare inlägg.
Du ska ha stretchnål eller jerseynål. Det är inte särskilt svårt att sy i stretchtyg så länge man anpassar söm (elastisk söm) och pressarfotstrycket. Du behöver med all säkerhet lätta på pressarfotstrycket, annars drar sig tyget för mycket.
Åhh, det är nog pressarfotstrycket som ställer till det för mig. Bra att veta!
Är tyvärr inte justerbart på min maskin, men kanske kan hitta en alternativ strategi när jag vet vad jag behöver åstadkomma.

Åhh, det är nog pressarfotstrycket som ställer till det för mig. Bra att veta!
Är tyvärr inte justerbart på min maskin, men kanske kan hitta en alternativ strategi när jag vet vad jag behöver åstadkomma.

Jag har en teflon-fot som jag använt bland annat till läder och softshell. Tyget glider lite bättre med den. Jag byter i regel inte fot när jag syr i jersey, men en gang när jag hade problem med att tyget drog sig tog jag teflonfoten och det hjälpte. Helt ovetenskapligt...

Jag har en teflon-fot som jag använt bland annat till läder och softshell. Tyget glider lite bättre med den. Jag byter i regel inte fot när jag syr i jersey, men en gang när jag hade problem med att tyget drog sig tog jag teflonfoten och det hjälpte. Helt ovetenskapligt...
Byter aldrig pressarfot. Ändrar sömmen, och kör alltid med stretchnål :)
Låter man bara bli att dra i tyget så är stretch jättelätt att sy i, framförallt är det mycket mer förlåtande än vävt :)

Igår kom mina tyger! Blev jättesugen på att sy igen. Men de måste ju tvättas först... Och just nu har vi sju höghus med tvätt efter att igår ha konstaterat att dottern har mask. Försöker komma på en bra anledning till varför några av mina tyger ska få tränga sig i kön... :p

En klänning till. Ser att det blivit lite fel på kjolen, får åtgärda det. Annars nöjd. Lagom materialkostnad med, ca 30 kr. Allt inköpt på second hand (tyg 25 kr, dragkedja 3 kr, kant/sidenband 15 kr för 11 meter).
IMG_20170129_095439_zpssxkm2bei.jpg

Syns inte riktigt hur härligt vårgrön den är.

Ok, nu är det dags att ställa undan symaskinen ett tag tror jag. Skulle sy lite i morse, började så glatt nåla och greja. Syr en stund, går och hämtar kaffe, tillbaka till maskinen. Den funkar inte! Det händer ingenting när jag trycker på pedalen. Nada! Jaha nu har sladden gått tänker jag och ska precis sätta mig och leta efter en ny på nätet när det slår mig

Man måste starta maskinen först.

:banghead::banghead:

Jag har efter mycket letande fått tag på tillbehörslåda tillika förlängningsbord till min Husqvarna optima 630. Tillbehörslådan var tom, men det är åtgärdat nu - en hel drös med pressfötter är inköpta :D

I Burda Style nr 12/2016 har jag hittat en tunika och ett par byxor jag tänker ge mig på att sy. Dock är det 20 år sedan jag sydde ett helt klädesplagg senast och känner mig ringrosting. Under åren har jag mest lagat kläder och inte sytt upp något.

Till tunikan så har tidningen rekommenderat att man syr den i siden. Jag älskar siden, men känner att jag kanske inte ska ge mig på ett så dyrt tyg det första jag gör... :idea:

Eftersom det är så himla länge sedan jag sydde kläder senast, så känner jag att jag inte har koll på detta med tyger. Önskar därför tips på vad jag kan använda istället för siden.

Vill gärna ha tag i ett enfärgat tyg där man kan få sidenkänslan - tips mottages tacksamt!

/Lizzie

@lizzie kanske polyestersatäng? Billigt och glansigt. Satin kanske? Eller nån Viskosblandning?

Är Burda style bra för övrigt? Funderar på en prenumeration.

Mina kantbandsvikare kom idag! Ska testas omgående :d

@lizzie kanske polyestersatäng? Billigt och glansigt. Satin kanske? Eller nån Viskosblandning?

Är Burda style bra för övrigt? Funderar på en prenumeration.

Mina kantbandsvikare kom idag! Ska testas omgående :d

Viskos har jag funderat på. Gillar ju den typen av tyg.

Jag testar en 3-nummersprenumeration. De två nummer jag fått hittills har det varit mycket snyggt i.

/Lizzie

Hej, jag har tänkt börja sy kläder och undrar om jag kan få lite tips på vart jag hittar bra mönster? Vill de ska vara lätta att förstå och inte allt för avancerade. Jag kan grunderna man lärde sig i skolan.
Kikade lite på Burda men mönstren verkar vara på engelska... Är det vanligt och brukar instruktionerna vara lätt att följa ändå?

Välkommen @Calmiche !
Jag hade inga problem att börja med enkla mönster på engelska. Började själv med sew so easy bloggens mönster och kände mig awesome! Sen köpte jag enkla burda mönster och vidareutvecklade sömnaden därifrån. Skulle nog kalla mig medelavancerad nu.

Testa! Det är enda sättet att lära sig. Har du lätt för engelska finns det bra bloggar med enkla mönster och utförliga beskrivningar. Det finns dessutom bra instruktionsfilmer på Youtube.

Lycka till!

Hej, jag har tänkt börja sy kläder och undrar om jag kan få lite tips på vart jag hittar bra mönster? Vill de ska vara lätta att förstå och inte allt för avancerade. Jag kan grunderna man lärde sig i skolan.
Kikade lite på Burda men mönstren verkar vara på engelska... Är det vanligt och brukar instruktionerna vara lätt att följa ändå?
Jag brukar låna tidningen ottobre på biblioteket och rita av de mönster jag är intresserad av. Försöker komma ihåg att fota beskrivningarna också. Den finns på svenska om språket känns oroande.

Annars är det bara att försöka, och ha roligt.

Välkommen @Calmiche !
Jag hade inga problem att börja med enkla mönster på engelska. Började själv med sew so easy bloggens mönster och kände mig awesome! Sen köpte jag enkla burda mönster och vidareutvecklade sömnaden därifrån. Skulle nog kalla mig medelavancerad nu.

Testa! Det är enda sättet att lära sig. Har du lätt för engelska finns det bra bloggar med enkla mönster och utförliga beskrivningar. Det finns dessutom bra instruktionsfilmer på Youtube.

Lycka till!
Tack :)
Var in och kikade på bloggen du nämnde, är ju helt super med alla tips som finns där! Youtube har jag inte ens tänkt på men ska definitivt kika där också.
Tack för tipsen :D

Jag brukar låna tidningen ottobre på biblioteket och rita av de mönster jag är intresserad av. Försöker komma ihåg att fota beskrivningarna också. Den finns på svenska om språket känns oroande.

Annars är det bara att försöka, och ha roligt.
Oh, det låter ju behändigt, ska kolla om mitt bibliotek har den el nån liknande tidning.
Tack! :)

Jag använder Ottobre, Burda och allt om handarbete i tidningsväg och en del engelska tidningar som simply sew, love sewing mm. Tror inte jag har något burda köp mönster men simplicity och Tilly and the button t.ex.har bra illustrationer med sina mönster.

Jag har tagit tag i att förbereda potträningen som inte är så långt borta så jag syr små trosor på löpande band, kul men pilligt med vikresår.

Har en stor "att göra"-hög bredvid symaskinen nu. Det är jeans som ska läggas upp, fållar som ska sys, halvfärdiga projekt som ska göras klart.. Högen såg så motbjudande ut att jag började med några projekt till.
Min sommarklänning blev inte bra, råkade ta upp urringningen för högt så överdelen slutar mitt på bysten, ser inget vidare ut. Synd för den var fin annars. Funderar på att göra en nödlösning och lägga in lite skarv i nacken (halterneck) så den hamnar längre ner.

Har satt köpförbud på tyg tills jag gjort av med så mycket att min tyglåda går att stänga utan problem. Just nu är tyglådan överfull, det ligger fyra påsar på golvet, en överfull ikea kasse och lite lösa tygbitar här och var i rummet. Så nu får jag bara köpa typ blixtlås och sånt, inget tyg.

Kan dessutom meddela att kantbandsvikaren fungerar utmärkt, mycket smidig! Har börjat använda en hel del kantband nu, använder det främst i ärmhål istället för infodringar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar