Status
Stängd för vidare inlägg.
Senaste klänningen. Mönstret var storlek 42 så jag fick modifiera lite. Jag har storlek 38. Lyckades rätt bra med allt utom bysten, den är fortfarande för stor. Men jag är nöjd!
IMG_20170122_095354_zpsjcol3xkg.jpg

Jag kaaan ha shoppat ännu mer tyg. trots att jag egentligen har köpstopp.. Svårt att låta bli när det är rea!
Jonic?

Jag råkade nog också trycka hem några meter tyg där..... :o (jag har iofs inte köpstopp - men ja, jag hade tänkte vänta lite med att beställa mer haha :p )

Ni som syr! Är det svårt att sy i stretchtyg? Jag har hittat ett snyggt mönster på en tunika och tyget som rekommenderas är silkesjersey. Jag har sytt mycket till och från, men aldrig i tyg som är elastiskt.

Behöver jag skaffa någon speciell pressfot? Funkar vanlig mekanisk symaskin? Speciell sytråd?

/Lizzie

Om din maskin har inställningar för att kunna göra rätt typ av sömmar.
Speciell NÅL ska du ha. (rundad spets som gör att den går mellan maskorna i tyget)
I instruktionen till min maskin så väljer man pressarfot efter sömmen. T.ex. en speciell som tar emot när tråden kastas runt kanten (ingick i grundpaketet med tillbehör)

Själv är har jag bara gjort enstaka försök ännu, väntar att det kan bli bättre med övning.
Tendens att det töjer sig medan jag syr, dvs. lite bubbliga sömmar. Tror det kan bli svårare om tygerna är tunnare och slinkigare. Känner att matningen behöver passas noggrannare än med vävt tyg.

Börja med att provsy i lite skräptyg och se hur det funkar.

Ni som syr! Är det svårt att sy i stretchtyg? Jag har hittat ett snyggt mönster på en tunika och tyget som rekommenderas är silkesjersey. Jag har sytt mycket till och från, men aldrig i tyg som är elastiskt.

Behöver jag skaffa någon speciell pressfot? Funkar vanlig mekanisk symaskin? Speciell sytråd?

/Lizzie
Du ska ha stretchnål eller jerseynål. Det är inte särskilt svårt att sy i stretchtyg så länge man anpassar söm (elastisk söm) och pressarfotstrycket. Du behöver med all säkerhet lätta på pressarfotstrycket, annars drar sig tyget för mycket.

Du ska ha stretchnål eller jerseynål. Det är inte särskilt svårt att sy i stretchtyg så länge man anpassar söm (elastisk söm) och pressarfotstrycket. Du behöver med all säkerhet lätta på pressarfotstrycket, annars drar sig tyget för mycket.

Tack för snabbt svar. Min symaskin är en Husqvarna Optima 630 - borde finnas möjlighet att anpassa sömmen. Tror också jag sett att det finns en speciell pressfot för elastiska tyger att köpa som tillbehör.

/Lizzie

Tack för snabbt svar. Min symaskin är en Husqvarna Optima 630 - borde finnas möjlighet att anpassa sömmen. Tror också jag sett att det finns en speciell pressfot för elastiska tyger att köpa som tillbehör.

/Lizzie
Kan inte maskinen, men kollade lite snabbt på en bild, och söm grön j skulle jag nog använda till elastiska tyger, om inte din manual säger annat. Ang pressarfot borde en helt vanlig standard fungera, är det tjockare tyger kan en så kallad övermatningsfot vara bra, är det en sån du tänker på?

Kan inte maskinen, men kollade lite snabbt på en bild, och söm grön j skulle jag nog använda till elastiska tyger, om inte din manual säger annat. Ang pressarfot borde en helt vanlig standard fungera, är det tjockare tyger kan en så kallad övermatningsfot vara bra, är det en sån du tänker på?

Tack för tipset! Jag har manualen så jag ska kolla. Det är nog övermatningsfoten jag tänkte på.

/Lizzie

Efter att ha läst igenom manualen till min symaskin inser jag att jag har fått på en riktigt bra maskin . Köpt den på loppisar för 200 kr och den funkar hur bra som helst.

@Trott s tips ovan visade sig stämma och jag har för första gången lyckats sy fast resor i ett par trosor där midjesömmen gått upp :D

Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar