Sysselsättning

@niphredil jag vill minnas att det var väldigt lika. Jag trodde nog att det var så pass att man skulle förstå även i tal. Typ som svenska-norska

Oklart hur mycket av den sortens pyssel jag orkar. Anledningen till att jag hamnar där är att de inte får styr på min EP och jag brukar ha ett snitt på 4-5 st/dag och de vill provocera fram anfall genom att banta ner mediciner och störa min sömn men tanken är ju väldigt roande :)
Jag har en kollega som talar svenska och spanska från sin uppväxt. Hon tyckte därför att plugga i Portugal inte kunde vara så svårt, men det var ett helt nytt språk med portugisiskan har hon berättat.

Jag har en kollega som talar svenska och spanska från sin uppväxt. Hon tyckte därför att plugga i Portugal inte kunde vara så svårt, men det var ett helt nytt språk med portugisiskan har hon berättat.
Jag håller med. Portugisiska har en del rakt motsatta uttal, när spanjoren andas in, andas portugisen ut brukar man säga i ett ordstäv som även syftar på hur olika man uttalar vissa ljud i språken, grammatiken skiljer sig en hel del. Jag skulle som glad amatör på båda språken säga att jämförelsen svenska/danska är de språken är mycket närmare varandra än vad portugisiska och spanska är.

Och jag känner många som talar portugisiska som lärt sig spanska på nolltid eftersom språken är så lika. Och jag som talar spanska kan utan besvär läsa på portugisiska.

Givetvis är det två olika språk men tro mig, likeheterna är stora och många i det skriftliga språket.

Och jag känner många som talar portugisiska som lärt sig spanska på nolltid eftersom språken är så lika. Och jag som talar spanska kan utan besvär läsa på portugisiska.

Givetvis är det två olika språk men tro mig, likeheterna är stora och många i det skriftliga språket.
Kanske dialekterna avgör? Danskar från Helsingör och skåningar förstår ju varandra väldigt väl medan man längre bort från Sverige har en extremare dialekt.

Kanske dialekterna avgör? Danskar från Helsingör och skåningar förstår ju varandra väldigt väl medan man längre bort från Sverige har en extremare dialekt.
Nja alltså, min man exempelvis talar spanska som modersmål och han har hittills inte förstått nästan nån portugis när den talar. Så verbalt är det enorma skillnader mellan språken, oavsett dialekt.

Det är alltså skriftligt och grammatiskt som språken är väldigt lika.

Well, portugisiska är närmare latin än spanska, först efter latin kommer spanskan i likhets-skalan. Jag tror att det sägs att portugiser har lättare att hörförstå spanska än tvärtom. Språken har mycket gemensamt och delar mycket, men att säga att de är lika...nja. Sisådär - det är fortfarande två språk.

Nja alltså, min man exempelvis talar spanska som modersmål och han har hittills inte förstått nästan nån portugis när den talar. Så verbalt är det enorma skillnader mellan språken, oavsett dialekt.

Det är alltså skriftligt och grammatiskt som språken är väldigt lika.
Om det är skriftligt och grammatiskt de är lika så är det som svenska/danska då. Gissar jag.

Själv hade jag tagit med mig mitt Nintendo DS. Så jag kan spela spel, typ klara alla de där spelen man aldrig klarat. Hade helt klart även frågat om jag fick dra dit en tv och ett playstation, annars hade jag dött av tristess :D

Själv hade jag tagit med mig mitt Nintendo DS. Så jag kan spela spel, typ klara alla de där spelen man aldrig klarat. Hade helt klart även frågat om jag fick dra dit en tv och ett playstation, annars hade jag dött av tristess :D
Nintendo DS var smart. Maken köpte ju alla (!!!) Zeldaspel och jag är fortfarande inne på det första jag började med, nr 2 i ordningen :o

TV finns men att släpa med Playstation känns lite väl omständligt :p han har tydligen tagit hem sims4 från jobbet med så jag får låna hans speldator (min orkar knappt starta). Skittråkigt spel men jag lyckas alltid fastna vid sådana spel hur länge som helst och nu är det ju en bra sak. Annars är det ju bara dåligt :D

Målarbok var bra! Det hade jag inte tänkt på. Ska se till att printa ut några fina bilder.

Yoga är lite oklart. Jag har ju funderat på om man kan göra något fysiskt aktivt men jag vet inte riktigt hur mycket sladdarna tillåter. Funkar det får maken ta med yogamatta när de besöker. Vore ju toppen om det inte var så svettigt då man tydligen ska vara kopplad för både EKG och EEG vad jag förstår så duschande blir ju en aning begränsat :p "nedre delen av kroppen" står det på lappen.

Om du vill ha målarböcker så har jag ett gäng som är rätt så sparsamt färglagda. Har problem med händerna som gör att jag inte kan färglägga förutom på riktigt bra dagar.

PM:a din adress om du vill ha dem. :)

Nintendo DS var smart. Maken köpte ju alla (!!!) Zeldaspel och jag är fortfarande inne på det första jag började med, nr 2 i ordningen :o

TV finns men att släpa med Playstation känns lite väl omständligt :p han har tydligen tagit hem sims4 från jobbet med så jag får låna hans speldator (min orkar knappt starta). Skittråkigt spel men jag lyckas alltid fastna vid sådana spel hur länge som helst och nu är det ju en bra sak. Annars är det ju bara dåligt :D

Du kan ju titta på Netflix via datorn.

Spel både sådana som är lätta och man inte behöver "tänka" på för att avancera vidare och sedan lite klurigare typ korsordsspel eller liknande. Fungerar för mig. Får tiden att gå

@RedHyuuga man får bajsa ifred men med personal utanför och eventuellt toadörren på glänt.

Man får röra sig i en liten, liten rektangel i rummet. I nämnda lilla rektangel står även sängen jag ska tillbringa min tid i så ca 1x2 meter då. Skrevs in vid 11, jag har redan ont i röven :p det är tydligen inte jättekonstigt att ligga här 3-4 veckor... :crazy:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 635
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 001
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar