Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Elizette skrev:Halm i boxen om du inte redan har det,
öka grovfodret minska kraften.
"hund godis box" hästen får putta runt den och då trillar det ut godis
man kan hänga upp borstar, bollar, grönsaker, som hästen får bita efter/leka med.
ung.
Huntress skrev:Ge ganska mycket grovfoder att tugga på. Sedan finns det ju olika sysselsättningar som t ex: häng upp olika grenar att gnaga på, asp är oftast populärt.
Man kan också hänga upp t ex kålrötter som de kan äta på - min älskar det!
På Hööks finns det ju hästgodis att hänga upp i boxen, Manger Mate heter dom och finns i två olika smaker.
Mvh Huntress
Eddie skrev:Han har fri tillgång på ensilage.. E inet så bra på att hitta grenar, men kan försöka. Jo har funderat på kålrötter men hur får man hål i de??
Kollade på hööks innan och fastnade för den Manger Mate, tror jag ska köpa en sådan men vet du om man får nåt med så man kan hänga upp den??
Jagga skrev:Tråkigt att stå inne...
Jag hade när min pålle stod inne ett antal förströelser att sysselsätta honom med:
1.Skar äppelbitar och la i vattenhinken - att fiska upp dem med munnen tog honom säkert nära ½ timme (åtminstone till en början, sedan blev han fena på den övningen). Till en början försökte han dricka ur vattnet först, för att på så sätt komma åt äpplebitarna.
2.Köpte halm (står på torv) som han fick att sysselsätta sej med mellan högivorna.
3.Jag gömde morotsbitar i halmen, som han då fick leta efter.
4. Jag lärde honom fingerleken. Gick till så här: Jag ställde mej framför honom och talade om att vi skulle leka. Höll upp vänster hand med väl utspretade fingrar medan jag i höger hand hade det godis jag för dagen hade i fickan (äppel- eller morotsbitar, banangodis etc). Fokuserade på hästen och frågade honom "var är tummen?" t ex. Om han då "läppade om" tummen fick han en godis från höger hand, gjorde han fel frågade jag om igen. Detta skulle enligt personen som lärde mej leken ta lika mycket mental stimulans som en dressyrpass för en häst. Det kunde dock ta ett par gånger innan hästen skulle förstå vad som var i görningen. Det gällde inte min häst, han snappade vad man skulle göra på en gång och gjorde hela handen redan vid andra, tredje försöket (förutom ringfingret, det har vi uteslutit att träna på. Antagligen är jag för ofokuserad för att ge honom rätt impuls för detta finger). Trött vet jag inte om han blev - men mycket nöjd med sej själv!
5. Plus det uppenbara - att tillbringa så mycket tid som möjligt tillsammans med hästen. Att rykta, gosa, städa boxen tillsammans, passa på att rycka manen, klia på bästa stället osv.
Lycka till att aktivera din boxfånge!