Sysselsättning i hagen?

Constance

Trådstartare
Vad kan man göra för att hålla hästarna sysselsatta i hagen?

Jag tänker lite morötter upphängda i snören från taket i lösdriften?

En kompis föreslog en aktivitetsboll för häst. Alltså en tunna med hål i som man stoppar morotsbitar eller liknande i, och när de rullar på tunnan så ramlar det ut bitar.. Mer?

Julgranar vet jag folk kastar ut när de är klara med granarna för julen. Kan man gå ut och hugga lite granar och lägga in i hagen? Äter de det?

Asp vet jag att hästarna gillar, men pappa har inte vedhögen aktuell den här säsongen så det finns inga aspar som behöver barkas :angel:

Några fler idéer?

Sv: Sysselsättning i hagen?

Jag behöver oxå tips! Så ska kika vad du får för svar!

Min stackars häst står ju i sin frimärkshage helt ensam. Funderar att flytta ut hans lekboll (sån där mjuk med ett handtag) från hans box. Han har tröttnat på den inomhus nu, kanske mer spännande där ute?!

Stackarn.. varför behöver han stå i liten hage?

Mina sysselsätts varje dag och så, men de verkar alltid så uttråkade när de får komma tillbaka i hagen...

Vad kan man göra för att hålla hästarna sysselsatta i hagen?

Jag tänker lite morötter upphängda i snören från taket i lösdriften?

En kompis föreslog en aktivitetsboll för häst. Alltså en tunna med hål i som man stoppar morotsbitar eller liknande i, och när de rullar på tunnan så ramlar det ut bitar.. Mer?

Julgranar vet jag folk kastar ut när de är klara med granarna för julen. Kan man gå ut och hugga lite granar och lägga in i hagen? Äter de det?

Asp vet jag att hästarna gillar, men pappa har inte vedhögen aktuell den här säsongen så det finns inga aspar som behöver barkas :angel:

Några fler idéer?

Vi ger en massa hö hagen, sågat några aspar som de verkligen gillar att gnaga på.
gulan

På sommaren slängde vi in björk till min häst när han var skadad, har även slänt in en fotboll, men tror inte han brydde sig i den spec... Men annars gran lr något annat träd de kan tugga på...
Aktiveringsboll kan nog oxå funka om de fattar den ;)

Vi ger lunchen i 2 omgångar. Sedan så sågar vi sly åt dem, finns överallt ingen blir sur när man röjer längs vägen gratis =)
Jag skulle vilja ha en pickup, för man åker ju ofta förbi nersågat sly som bara ligger...onödigt!!

Min lilla Ponny har en sändär mjuk boj med handtag och ett gammalt moppe däck i hagen å han tycker dom e jätte roliga, bollen ser man honom ofta lekandes med däcket e inte riktigt lika kul men han leker med de ibland med.

I boxen har han en såndär aktivitets slik sten som man hänger i taket, den ser jag sällan att han försöker slicka på men den blir mindre så de gör han nog, annars brukar han bara putta på den så den rör sig, vilket verkar roligt de med för de gör han jämt när han kommer in.

min 06.a leker med en jollyball i hagen. kanon bra, synd bara att han ibland är så vilt med den så man får springa efter den i dom andra hagarna med :)

Håller med Osisin
hugg sly, ger sysselsättning i flera dar om du lägger in mycket fyll sedan på vid behov.
längs diken ,i vägkanter och skogskanter finns ofta mycket sly som inte skall vara där, markägare blir bara glada om du tar bort en del då de oftast inte hinner röja själva.

Lövsly och gran gillar hästarna skarpt och det håller oxå tänderna i trim på dem.Det går åt en del så fyll på ofta ,gamla avtuggade pinnar är dom inte intresserade av.
jag släpar hem flera stora fång sly varje vecka ,resterna som blir kvar blir ett fint majbål i vår:)

/K

Okej, sly ska här med fixas.. Måste det vara färskt sly? jag vet att min pappa har sly ligger på en åker som han inte har hämtat ännu.. jag tänkte om det är för gammalt?

Lövsly och smågranar är verkligen kanon! Brukar hugga ner varje vecka och släpa in till dem, håller våra hästar sysselsatta hela dagarna.
Blir dock ganska mycket rester som vi samlar ihop i en sommarhage och precis som Bergatroll gör vi en stor brasa till våren.

Mina hästar får lite foderhalm i hagen.
Vi köpte huset för 1,5 år sedan, och sambon håller på att rensa bland träden här, så hästarna har fullt upp med att barka alla bokar han fäller till dem.

mina två föredetta russ tyckte mycket om gran m.m, däremot min nuvarande ponny tycker inte alls om sådant, han bara luktar på det och går vidare. Så jag tror det beror på vilken häst det är, de tycker ju olika, precis som vi:)

Mina hästar går i flock på ca 5 ha kuperad terräng med fri tillgång på hö..dom behöver inga leksaker.jag blir allergisk när jag hör ordet "frimärkshage":devil: sorry..men jag tycker det är hemskt..

Min hage är ca 2 ha och de har också fri tillgång på grovfoder.. jag vill bara ha mera sysselsättning

en häst största sysselsättning är att leta mat över stora områden. har du liksom bestämt att du anser dom ska ha MER sysselsättnng..varför ? utveckla ditt svar/påstående.

Mina hästar går i flock på ca 5 ha kuperad terräng med fri tillgång på hö..dom behöver inga leksaker.jag blir allergisk när jag hör ordet "frimärkshage":devil: sorry..men jag tycker det är hemskt..

Det är det kanske så att hästen är konvalecent och måste gå i frimärkshage.

De har som jag skrivit tidigare i tråden, nästintill fri tillgång på hö. Men jag tycker de verkar lite uttråkade så jag tänkte om man kunde göra något så de får något annat att tänka på än att bara stå och äta hö. Som då mitt ex, ha morötter hänga i lösdriften

Mitt bästa tips för stimulering i hage är en kuperad stor hage, flockliv och fri tillgång på grovfoder!

Träd kan ju pckså vara populärt att gnaga på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka