Sysselsätta hästen..

TheRedLightning

Trådstartare
Ni som har era hästar uppstallade länge, hur sysselsätter ni era hästar när de står inne?

Jag upptäckte idag att min häst troligen krubbitit pga brist på sysselsättning när hon står inne. Enda gången hon krubbitit innan var när jag inte kunde rida och hon bara skrotade i hagen. Nu aktiveras hon varje dag, men vi har bytt stall och hon står i sjukhage.
Misstänker att det är en kombination av sjukhagen.
Hon får frukost, lunch, mellis och kvällsmat.
Ut 8 in ca 18 de dagar jag tar in, då rider jag ofta också så hamnar i boxen ca 19:30.
De dagar personal tar in får hon komma in 14.

Det är snart återbesök hos kliniken och då hoppas jag på ok att få gå ut i vanlig hage igen, men tills dess. Hur kan jag sysselsätta hästen på bästa sätt när den står inne, alternativt ute?

Jag har haft slowfeedingnät med hö och halm till min då han stått på boxvila. Då har han ju något att pilla med hela tiden. Han är inte så glupsk med halmen så de räcker länge. :)

Jag har haft slowfeedingnät med hö och halm till min då han stått på boxvila. Då har han ju något att pilla med hela tiden. Han är inte så glupsk med halmen så de räcker länge. :)
Det enda jag funderar med slowfeedingnät är det där dom säger att det kan skada nacken på hästarna. Funderar på om det finns andra alternativ också.

Har fodrat med nät i flera år och har ingen som har ont i nacken. De tar en tuss, sänker huvudet och tuggar. :) Har även fodrat både på golvet och i nät i perioder så de varierar ätställning ännu mer.

Ni som har era hästar uppstallade länge, hur sysselsätter ni era hästar när de står inne?

Jag upptäckte idag att min häst troligen krubbitit pga brist på sysselsättning när hon står inne. Enda gången hon krubbitit innan var när jag inte kunde rida och hon bara skrotade i hagen. Nu aktiveras hon varje dag, men vi har bytt stall och hon står i sjukhage.
Misstänker att det är en kombination av sjukhagen.
Hon får frukost, lunch, mellis och kvällsmat.
Ut 8 in ca 18 de dagar jag tar in, då rider jag ofta också så hamnar i boxen ca 19:30.
De dagar personal tar in får hon komma in 14.

Det är snart återbesök hos kliniken och då hoppas jag på ok att få gå ut i vanlig hage igen, men tills dess. Hur kan jag sysselsätta hästen på bästa sätt när den står inne, alternativt ute?
Varför står hästen i sjukhage? Tror tyvärr inte det finns så mycket att sysselsätta hästen med som ersätter riktiga hagar. Det finns hästar som klarar av ett sådant liv och det finns dom som inte trivs med det. Annars så pröva ett nät, då har iallafall hästen något att göra.

Varför står hästen i sjukhage? Tror tyvärr inte det finns så mycket att sysselsätta hästen med som ersätter riktiga hagar. Det finns hästar som klarar av ett sådant liv och det finns dom som inte trivs med det. Annars så pröva ett nät, då har iallafall hästen något att göra.
För att hon inte får gå i stor hage än. Orkar och vill inte gå in i detaljer på varför.
I sjukhagen verkar det gå bra, hört att hon är som tjuren Ferdinand under sin kork-ek. Har förvisso inte stått i det nya stallet så länge, endast en vecka.

Har sett att det finns någon slags stora bollar man kan hänga in i boxen, som hästen då kan leka med. Men vet inte var man får tag på dem.

Mina går förvisso i flock på dagen men står inne länge på nätterna. Halmbädd är vår grej, alltså inte ett par kilo tillsammans med maten utan tjockt lager i hela boxen. Halmen innehåller ax som är mumsiga . När hästarna rotar i bädden efter axen får de inte bara tuggtid utan även utlopp för födosökbehovet. Men det är alltid svårt när hästen inte får stimulans som vanligt . Trickträning med klicker håller min hyfsat lugn när han av någon anledning måste vila .

Problemet med nät är att de rycker ut hötussen på ett sätt som är skadligt för nacken, inte på vilken höjd de tuggar höet.
Det finns aktivitetsbollar som du kan fylla med tex lucernpellets. Grenar att gnaga på. Fri tillgång på hö.

Krubbitning är ett tecken på ont i magen, det beror inte alltid på tristess. Kan du promenera hästen?

Vad är det för strö i boxen? Och hur långt är det mellan att kvällsfodret tar slut till frukosten fodras?

Mina hästar har foderhalm i slowfeeding nät och de rycker inte ur halmen utan pillar mer ut ett par strån åt gången. Förvisso går de på lösdrift och har en rejäl halmbädd i ligghallen också. Jag provade dock en gång att även hänga upp ett nät med hö och då var det mer slitande så det har jag slutat med.

När jag hade två hästar inackorderade brukade jag hänga upp grangrenar och det var rätt uppskattat men de stod också på halm.

Hästen promeneras/rids i skritt i princip varje dag är någon enstaka vilodag lite här och där just nu.
Fri tillgång på hö fungerar inte.

Har funderat på sly, men vet inte hur jag ska få tag på det. För jag kan väl inte bara gå ut i skogen och hämta lite, det är väl ändå någon som äger marken å de lär inte bli poppis om ja tar sly...
Sen vet ja inte om de får ligga kvar i boxen eller om dagpersonalen "städar" bort eller om man bara ska ha de i hagen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Senast: Tofs
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka