Sv: Syskon eller ej
"frågan är om man gör barnet en otjänst att inte skaffa syskon"
Absolut inte, är själv ensambarn och tycker att det varit helt ultimat. Jag har aldrig någonsin saknat syskon utan njutit fullt ut av att ha mamma och pappa för mig själv
. Det ger en enorm trygghetsplattform att vara så älskad.
Jag hade gärna valt att bara ha ett barn men nu kom det ut två på en gång så det sket sig
Som ensambarn blir man rätt bra på att skaffa kompisar (man har ju inga syskon att "gratisleka" med) och man blir oftast en mycket god vän (för at tbehålla vännerna). Jag tror också att man knyter släktingar lite närmare än de som har syskon.
Jag känner ingen rädsla för att bli "ensam" om mina föräldrar skulle bli dåliga eller dö (hemska tanke
).
Jag tror förskola är positivt för ensambarn så att man tränas i "rangspel", jag vet själv hur förskräckt jag blev när en dagiskamrat ljög och skyllde ifrån sig, själv var man ju van vid att ta ansvar för det man gjort och inte skjuta skulden på någon annan.
Ska man vara lite ego som förälder så är det ju också väldigt lättsamt att ha med sig ett barn och det finns faktiskt plats i bilen om barnet vill ha med en kompis.
Lycka till med ert beslut, valet att skaffa ett till barn ska vara för att man vill ha ett till barn - inte för att skaffa ett syskon (hemska tanke!)