Syntetssadlar.

D

Dragonfruit_

Jag har flera gånger hört att syntetssadlar förstör ryggarna på hästarna? Men jag har missat det delen varför det skulle vara så? Nån som vet?? Vill också höra fördelar/nackdelar om syntetsadlar.

nä...varför skulle dom göra de...jag älskar syntetsadlar :love: och har bara en massa såna och mina hästars ryggar är helt perfekta..dessutom är syntetsadlar billiga och supersköna att sitta i. :bow:

Men det är ju inte materialet som förstör ryggarna, det är ju passformen, en dåligt liggande/passande lädersadel förstör ju hästens rygg minst lika mycket som en dåligt/passande liggande syntetsadel..

varför skulle syntetsadlar förstöra ryggen mer än vanliga sadlar?

Jag hade en lädersadel(FB) från början, men har bytt ut den mot två wintec sadlar för att jag tycker de är mycket skönare än lädersadlar.

Positivt med syntet är:
De väger nästan ingenting
Sköna att rida i
Behöver inte putsas

Negativt:
Kan knarra ibland om det är kallt
Sadelgjordsstropparna kan vara litet sega
Läderstigläder låter emot sadeln.

Men till wintec kan man väl köpa special-stigläder?..till just dom sadlarna?

föresten, vad har du för typ av häst? jag vill gärna köpa wintec men har hört att dom inte passar vissa hästar..

Det låter väldigt konstigt att själva materialet skulle förstöra ryggen.. Men jag ska fråga nästa gång jag träffar den där sadelmakaren.

Det jag har hört att det krävs mer av ryttaren vid en syntetsadel. Att ryttaren sitter korrekt då syntetsadeln inte "fångar upp" och "rättar till" ryttarfel som en lädersadel. Däromot om man rider korrekt så är syntetsadeln mkt bra och mjuk för hästen. Om detta är sannt har jag inte den blekaste aning om :o det är bara något som jag hört ;)

Jeg har også hørt det (men tror ikke noe på det, synes saltilpasning begynner å nærme seg hysteri...)

Grunnen er visstnok at mange av de syntetiske salene har støpt bom; altså ikke fjærende bom; rytteren sitter altså ikke i en "hengekøye" av bånd, slik bommen på mange lærsaler er konstruert. Forstår ni? :o

Jag är ju halvnorsk så jag fattar någolunda det du skriver. :)

En syntetsadel är väl knappast värre än en lädersadel, det är väl olika på olika märken en del är bra en del är mindre bra precis som med lädersadlarna, har en Wintec som jag är jättenöjd med, lätt att bära och ligger still på hästen..
lite korta stroppar är väl enda nackdelen. tycker inte att man halkar runt mer i en syntetsadel, många lädersadlar är väldigt halkiga också...

aha... :)

trodde ett tag att jag hade förstört pållens rygg... :crazy: :)

Jadu man hör så mkt. Jag ska ta ett snack men den där sadelmakaren. :devil: Jag förstår ju inte varför det skulle förstöra ryggarna?? Och ingen annan verkar ju veta så. Men tack alla för svaren! :)

då syntetsadeln inte "fångar upp" och "rättar till" ryttarfel som en lädersadel
Men det borde väl bero mer på själva bommen än om sadeln är klädd i syntet eller läder?

Och till trådskrivaren:
Kan inte tänka mig att syntetsadlar skulle förstöra ryggen på hästarna. Det som kan skada hästen är en sned eller trasig bom, eller helt enkelt att sadeln inte passar på hästen.
Sadelmakaren kanske har fördomar; Billigare sadlar= köps av okunniga människor som inte kan se/bryr sig om hur sadeln ligger... :confused: Har faktiskt stött på en sån människa själv, som tur är just bara EN! :)

Men det borde väl bero mer på själva bommen än om sadeln är klädd i syntet eller läder?

Som sagt... det var bara något jag hört, men har själv ingen aning om hur det ligger till. Själv har jag både syntetsadlar och lädersadlar. Märker ingen skillnad på hästen beroende på vilken jag använder.

Varför skulle det vara sant? Att syntetsadlarna förstör hästarnas ryggar?

Har aldrig hört det påståendet förut iallafall, och veterligen inte märkt att syntetsadlarna skulle vara sämre än likvärdiga lädersadlar på något vis :mad:

Nej inte visste jag om det är sant.. Det var ju därför jag frågade här om nån hade hört nånting sånt. :smirk:

Jag tror att det är gamla sanningar, det där... De första syntetsadlarna som kom var väl inte mycket att hurra för faktiskt, de var nog mest uformade för att vara lätta (och "snygga" - rosa sadlar är ju käckt) och vad jag kan minnas rätt tunt stoppade och antagligen sneda också.
Idag finns det ju bra syntetsadlar att få tag på, sådana där enda skillnaden mot en bra lädersadel är ju materialet. Sedan finns det förstås dåliga sadlar i både syntet och läder, men det är ju en annan historia :crazy:

Jag tror att du själv har svaret på frågan.....
Du har hört det av en sadelmakare!
De flesta sadelmakare är negativa till syntetsadlar och kan uttala sig hur som helst för att få sina kunder att köpa lädersadlar.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 522
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Cambrie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka