syntetiskt

Tender

Trådstartare
Har marknaden utvecklats något år 2013? Finns det fler syntetiska westernprodukter?
Träns/sadlar/grimmor mm. Eller är det bara trotjänaren bighorn som bitit sig kvar?
Rider själv i hoppsadel men drömmer om en syntetisk westernsadel. Struntar i om den håller 10-20 eller 30år. Så lite som mina sadlar använts så bör de hålla i evigheter.

Sv: syntetiskt

Jag har haft vanlig tidigare och lånat andras och det är inget jag är intresserad av mer.

Dels så är de tunga (har problem med axlar), de behöver smörjas, nya sadlar av bra märke är för dyra osv.
Ja min tidigare sadel va begagnad och så vidare, jag är ej ny inom western. Hästen är en quarter.
Sadeln jag har nu är jättebra på alla vis, men vill kunna ha benen mer utsträckta utan att der blir knöligt.

Jo lättare är de ju helt klart. Vet att Per på Milsta har någon eller ett par modeller. Tror att de finns på hans hemsida.

Fanns en modell, från weaver.. någon som haft? Finns det något mer "pålitligt" märke som hållt på med sadlar länge?

Jag försökte läsa på lite om syntetiska westernsadlar på amerikanska sidor för ett tag sedan och om jag inte minns helt fel så var folks (högst subjektiva) åsikt generellt att Big Horn var bland de bästa. En annan favorit var Fabtron och dessa båda märken ansågs något bättre än Abetta, som är väldigt stora i USA och jag har för mig att Börjes har ett par av deras modeller. Weaver som sadeltillverkare var det nog knappt någon som visste något alls om. Wintec gör även westernmodeller, men folk var rätt överens om att dessa inte tillhörde favoriterna även om det inte var några stora fel på dem. Vill man slå på stort kan man specialbeställa en halvsyntet från About The Horse.

Det är vad jag kommer ihåg, finns säkert någon jag glömt. Men detta är marknaden i USA, i Sverige är förstås utbudet inte alls detsamma. En ska ju sadeln självklart passa också, men detta kanske kan vara lite vägledning iallafall.

Senast ändrad:

kl

jag har både Abetta och Bighorn och är nöjd med bägge.
Mest med Abettan. Och jag märker att hästen trivs i den.

Men det är viktigt att gå efter hästen .
Upplever att inte alla trivs i syntetssadlarna.

Jag trodde att jag skulle spy när jag la på en wintec-western på min häst. Var oergonomisk rak i bommen.

Jodå, det har de. Min sadelutprovare (klassisk) tog med den bara för att höra vad jag skulle säga. Påminde om Börjesmodellen.

Alla deras sadlar ser plastiga ut men det betyder inte att de är obekväma *saknar sin wintec wide*

ok, jag såg bara westernmodellen:p

jag har oxå en såndär sadel som jag fortfarande kan sakna ofta...trots det gått måååånga år sedan den lämnade mig:cry::p

har få du lite att blandra igenom:
www.chicksaddlery.com/page/CDS/CTGY/1004
Som du se kan priserna skillja sig från $200 - $600+
Vet inte värför? alla är byggd på likvärdig bommer, RALIDE eller non Tuff-Lite syntetic material. Bekläddning är det ingen stor skillnad!

Den model som jag själv tycka bäst om är den Wintec Chyenne för $287
www.chicksaddlery.com/page/CDS/PROD/1004/193500
och den Wintec Full Quarter för $295
www.chicksaddlery.com/page/CDS/PROD/1004/195500

Änledning är den Double D-Ring Rigging som är "Fäst Montered" till själva bommen, den ger ett stadigar fit båda främ o back för när man rida upp o ner i berg området.

Chicks har Over Seas Shipping :)

Hm.. ja i usa finns det liite mer att välja på... är tyvärr för riskabelt för mig att importera och för dyrt att frakta över hela sverige..
Får drömma ett tag till..

Big Horns syntet sadlar är väl rätt ok, dock gillar jag dom inte. Men Big Horn har ju även sadlar i läder också, sen finns det ju en uppsjö av bra kvalitetsadlar till en bra begagnat peng om det var prislappen du funderade på

Senast ändrad:

När jag har haft tunga lädersadlar så har det helt enkelt blivit så att jag ej använt dem.. Det är för tungt att kasta upp 15+kg på en häst på 170cm till vardags....

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 889
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: IngaLena
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka