Syntet eller läder?

Habina

Trådstartare
Jag har en syntetsele som jag använt till valacken ända sedan han kördes in för två år sedan. Den fungerar bra och jag är väldigt nöjd med den. I och med att han svettas väldigt mycket är det skönt att kunna spola av den efter att jag spolat av honom och sedan bara låta den torka.

När jag köpte egen vagn fick jag rabatt på sele och passade då på att köpa en lädersele. Den har sedan legat fint nedpackad i sin påse... :o

Nu tänkte jag börja med inkörning av stoet under vintern och grunnar lite på vem som bör ha vilken sele. För smidigast vore förstås om man slapp justera selen varje gång man bytte häst att jobba med. De är helt olika i kroppen, så jag misstänker att det skulle bli ganska många justeringar både här och där.

Men när är det bäst med läder och när är det bäst med syntet? Nu pratar jag alltså inte vädermässigt, för jag är helt med på att regn och läder är en dum kombination. :D Men vem borde ha vilken sele egentligen? :confused:

Jag är lite osäker på vad frågan är....eller kanske mer osäker på varför frågan ställs.
Det är väl bara att bestämma sig för att avnända den ena på ena hästen och den andra på andra. Eller är kanske frågan en annan än vad jag uppfattar den som?

Mja, det är väl mer en fråga om vilken häst som borde ha vilket material. Finns det fördelar med att köra in en häst i läder istället för syntet till exempel. Då blir ju valet enkelt. Eller är det bättre med syntetsele när de är nya med selar. Eller finns det någon aspekt som jag som nybörjare inte alls tänkt på. Blev det klarare eller mer förvirrande? ;)

Ahh, ok.
Känslan är nog ingen skillnad för hästen, så det behöver du inte bry dig om. Aspekter man kanske ska tänka på, men som jag själv inte skulle fundera över alls är; syntetselar håller bättre i godset då det är just syntet och har rigorösa kontroller på hållfasthet och väldigt sällan innehåller materialfel. Samtidigt kan det nog vara lättare att skära i om det skulle hända något och man måste skära av den.

Läder är ju hud, med brister (hudbristningar etc) och allt och KAN gå sönder i drag vilket å andra sidan är väldigt, väldigt sällsynt. Man har ju samtidigt kompenserat för det genom att ta till lite tjockare än syntet (knappt synbart ens tror jag) vilket gör att det KAN vara svårare att skära i om det händer något.

Sedan kan man generellt säga att hud mot hud är vänligare mot hästen än hud mot syntet. Men hittills har jag inte sett en häst med skav av den nya fina typen av syntetselar med det där "gummi-överdraget" på.

Men, inkörningsmässigt kan jag inte säga att den ena är bättre än den andra om vi inte tänker på de saker jag skrivit här uppe.

Kanske var det här minst lika rörigt som din fråga?

Haha, nä då. :) Tack för svar! Då borde jag, om vi ffa tänker säkerhetsmässigt, köra in med syntetselen. Sedan kan man ju ha i bakhuvudet att jag hellre skär sönder syntetselen som var billig att köpa, än läderselen...

Jag skulle använda den med snabbkopplingar och mest säkerhetsgrejer till inkörning.
Vid inkörning osv så blir väl hästen inte så svettig, så då är det kanske bäst att ha syntetselen till den som jobbar och svettas mest.

En till sak som talar för det förslaget @skuggi är att syntetselen redan är justerad för att passa valacken och jag tycker det känns jobbigt att behöva justera två selar istället för bara en. :angel:

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har en 4 årig shettis och körningen kommer igång mer och mer, iaf till hösten, just nu välförtjänat sommarbete :) Jo så nu...
2
Svar
32
· Visningar
3 223
Senast: Fjunet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar