Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Visste inte riktigt forum jag skulle posta i.
Har en häst som förmodligen är synskadad på högra ögat. Tänkte höra om det är någon här som också har en synskadad häst? Erfarenheter? Något speciellt man ska tänka på?
Min unghingst har nedsatt syn i sitt vänstra öga, gör ingen skillnad och han går att hantera som vilken häst som helst.
Däremot kan ja tänka mig att man får hålla på med mycket ledaskaps, kanske förtroende övningar som stärker hästens förtroende för dig som ledande.
Om hästen ser suddigt på ena ögat, så kan den blin lite mera rädd om den sidan, lite mer osäker åt det hållet. Jag vet faktiskt två hästar som har synskador på ett öga, en av dem är en gammal valack som inte har ridits på länge, fick den för några år sen. Han är som sagt lite mera ängslig om det kommer något från det hållet, där han inte ser riktigt. Man måste tänka på att ta saker från det håll han ser, om man ska göra något med honom, enligt ägaren.
Den andra är ett sto som det inte märks alls på, hon rids och tränas som vilken häst som helst, hoppas, rids i skogen, osv. Det går inte att märka att hon ser sämre på ena ögat. Hästen är nu ca 14 år, tror jag och har haft skadan i kanske 7-8 år. I början var hon visst mera tittig än innan, men har tydligen vant sig och inget märks som sagt.
Min ena häst är synskadad på höger öga efter en hornhinneskada för ngr år sedan, det ända jag märker är att hon ser sämre vid gryning och skymning!
Annars e hon som vanligt!
Hästmänniskan @lilsan
Upplever att du verkligen är kvar i hur en 17-åring resonerade kring häst. Lite "jag kan absolut allt tillräckligt bra för att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.