Syns inget men halt!

Paulsan

Trådstartare
Min häst visar väldigt grav hälta på höger fram men är varken svullen eller varm någonstans på benet. Vad kan det vara som gör henne halt? Hon ömmar ingenstans men haltar i trav iaf.:(

Sv: Syns inget men halt!

Hon kan ha kot- eller hovledsinflammation. Går det inte över bör du uppsöka klinik, det kan ju vara svårt att veta vad det är om hästen inte ömmar / är svullen...

Grejen är den att dagen innan(förrgår) gick hon hoppträning och gick super. Och skulle det ha varit nåt då skulle min tränare ha sett det och hästen skulle inte hoppa. Efter träningen stog hon inne från 14 -8 för det ösregnade. Så det måste ha hänt igår fram till 19 30 då jag red ut och kände att hon var halt. Ska ringa klinik men dom har inte svarat än och min equiterapeut kommer onsdag nästa vecka så vi får se. Men det har ju kommit chocksnabbt på bara några timmar.

Min häst visar väldigt grav hälta på höger fram men är varken svullen eller varm någonstans på benet. Vad kan det vara som gör henne halt? Hon ömmar ingenstans men haltar i trav iaf.:(

Vår häst började plötsligt halta på ena frambenet, ingen svullnad, ingen värme. Och haltade i trav, men inget i skritt. Det visade sig tyvärr vara en fraktur på strålbenet,som hon troligen ådragit sig vid en rejäl bus- och skuttrunda i hagen med kompisarna. Upptäcktes vid röntgen.

Usch. nej för jag vet att dom busade i hagen men max i en minut och det jag såg så såg hon inte ut att ha slagit på sig. men man vet ju aldrig. Och jag linimentar alltid efter ridning och hon har stallbandage, men inte utomhus.
Kan säga att efter det här och hon är bra igen kommer hon aldrig få gå ute utan skydd på benen.
Blev din häst 100 bra efter det?

Det behövs inte mer än att hästen har otur och landar lite galet i ett språng sa veterinären. Det är en inte så vanlig skada. I Borlänge på ATG fick de 1-3 hästar om året bara med en sån skada.
Tyvärr blev inte vår häst bra, men hon var unghäst och mycket bebis i skallen och klarade inte boxvila/sjukhagevilan bra, utan stampade och slog med det skadade benet hela tiden och gjorde det sämre.

En häst på ridklubben fick visst en fraktur på strålbenet efter att ha gått två lektioner på raken med en sten som hade fastnat olyckligt.

Hur som helst, jag tycker att du bör kolla upp med veterinär, gärna röntga.

Jag ska kolla allt, hon är min ögonsten och ska inte ha nåt skit i benen eller övrigt.
Jag hoppas på att det bara är en vrickning eller ett stentramp. det är ju det mildaste. Hatar att hästar ska bli skadade. Hon är ju bara 8 år. hon behöver ju inte bli skadad nu ju. *suck*

Ja, risken är ju liten att det ska vara något tufft som fraktur, men ju snabbare du kollar upp med veterinär desto större är chansen att det kan läka ihop OM det är något.

Men går det så snabbt med en hovböld?
Hon var helt ren i förrgår men igår hade hon ca 2 gradig hälta och det var inte bättre idag

En hovböld kan gå jättesnabbt!

Min häst har haft sulblödning(samma symtom osv som hovböld) och när hon släpptes ut på morgonen var hon helt ren, när jag kollade till henne 5 h senare var hon jättehalt!

Kan ju också ha varit att hon trampat på en sten eller en rot och har ont i strålen/hoven? Har du provat klämma lite på den och se om hon reagerar? Var ju så det gick med min häst en gång efter att hon busat i hagen.

det kan ju vara en sån enkel sak att hon bara vrickade till sig.
jag skulle nog lägga ett arnikaomslag och sen låta henne stå inne i 1-2 dagar..

En vrickning brukar visa sig i värme.

belethien: Jag undersökte med visitertång ingen reaktion.

just nu linimentar jag med blue lotion men ska till kaias imorrn och köpa kyllera. Hon kan inte stå inne för då blir hon galen så hon måste vara ute.

Alltså, om man kopplar det till hoppningen kan det säkert vara massor med olika saker i samband med landning t ex (inte alltid dom visar det förrän dagen efter eller när de blivit kalla) men man tycker att det borde finnas symptom till det mesta som sagt.

En lurig sak brukar ju annars vara hovböld, man märker inget på benen men hästen kan se ut som att den är blockhalt :p
Nån gång har jag också haft en sån mystisk hälta och ställt av hästen/bara skrittat 1-2 veckor för att se om det går bort eller behöver undersökas och så *poff* som från ingenstans har det börja "blöda" ur överkanten på hoven :crazy: och ett par dagar senare har hästen känts helt ok.

Ja. jag ska oavsett ringa vet imorron och equiterapeuten kommer på onsdag och ska kolla igenom så jag hoppas det blir bra

usch påminns av min ponny när hon fick sin senskada.

Var och hopptränade, och hon halkade efter ett hinder, men ingen trodde ju att det var så illa, hoppade klart banan skrittade av och skulle lasta för att åka hem. Väl hemma igen så haltar hon i hagen och dagen efter var hon blockhalt. Vart friskförklarade ifrån skadan 4 år senare.

Hoppas hästen blir frisk snart och att det inte är något allvarligt!
Kan inte du PMa mig om din equiterapeuten?

/S

Ja. jag ska oavsett ringa vet imorron och equiterapeuten kommer på onsdag och ska kolla igenom så jag hoppas det blir bra

Det kan vara bra med ett till par ögon och händer som kan kolla igenom hästen, men tänk på att Equiterapuefter inte har röntgensyn! ;)

Själv brukar jag iofs alltid kolla med "min" ET det första jag gör om det blir något knas med hästen, men det är ju för att det är min egen far så det är liksom den mest kunniga inom området jag känner som kan ge ett utlåtande och en åsikt om det behöver åtgärdas/tas till veterinär. Han har ett helt annat öga och har många metoder för att klämma och känna och vet mer vad han letar efter. Men med såna "mystiska" hältor är det inte alls samma sak som ett veterinärutlåtande, vissa saker är ju uppenbara för ett tränat öga, annat kan bara ses via röntgen, blodprov eller övriga verktyg som veterinärkliniker har...

Just såna saker som är ganska markanta och plötsligt uppstått tycker jag helt klart är ett område för veterinär, ET brukar vara duktiga på "småfel" som inte är hältor, t exrörelsestörningar som sakta uppkommit. Om dom inte dunkat i nåt/gått omkull och fått en kota blockerad eller höfterna sneda eller så.

Senast ändrad:

Jojo, men jag litar till fullt på ET han kunde känna en kotledsinflammation och sa åt mig att beställa tid hos vet. Han har alltid hjälpt mig med sadlar sen en häst jag hade fick ryggproblem p.g.a. en sadel vi köpt som låg fel. så nu kollar han dem innan jag ens rider i sadeln.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka